Een potentiële werkgever linkt op hun eigen website naar werkgever.debanensite.nl. Op deze pagina ('Powered bij debanensite.nl) staan enkel de vacatures van het bedrijf vermeld. Het logo van het bedrijf staat op de pagina en onderaan staat 'Powered by deBanensite.nl'. Op één vacature heb ik gesolliciteerd en mijn cv met NAW gegevens én motivatiebrief geupload. Ik heb enkel het privacybeleid vinkje aangezet, zou vast niet zo gek zijn want ik solliciteer voor mijn gevoel bij één specifiek bedrijf.
De volgende dag wordt ik opeens benaderd door een recruiter die mijn telefoonnummer heeft en verwijst naar 'mijn profiel' op debanensite.nl. Ik solliciteer bewust niet via recruiters maar in mijn cv staan ook mijn NAW gegevens die ik natuurlijk niet zo uitgebreid vermeld als ik mij zou inschrijven op een vacaturewebsite.
Vervolgens blijk ik een account te hebben op deze website (geen mail gehad, niets aangevinkt, via 'wachtwoord vergeten' kunnen inloggen). Hier kan ik aanvinken 'cv verwijderen': werkt niet
. Ik zou mijn gehele profiel kunnen verwijderen maar onbekend wat dat met mijn sollicitatie doet. Uiteindelijk heb ik met een blanco pdf mijn cv kunnen overschrijven.
In het privacy document staat:
Okee, dit komt overeen met mijn eerdere verwachtingen. Verderop staat echter:
Ik vind dit best kwalijk, mijn naam, woonadres, emailadres, telefoonnummer worden doorgestuurd en ik wordt ingeschreven op een vacaturewebsite. Tegelijkertijd lijkt mij dit voor de potentiële werkgever ook geen wenselijke situatie: stel dat ik nu een beter aanbod krijg? Aan de andere kant is deze situatie misschien reden om niet voor deze werkgever te kiezen aangezien debanensite vast heel concurrerende prijzen heeft voor werkgevers. Wil ik bij zo'n werkgever werken?
Vraag: zijn er door debanensite regels overtreden mbt de privacy? Mag je zomaar account aanmaken en adresgegevens doorsturen omdat je dit ergens in het privacybeleid hebt benoemd of moet je dit specifieker benoemen (en dus bewust aanvinken)?
De volgende dag wordt ik opeens benaderd door een recruiter die mijn telefoonnummer heeft en verwijst naar 'mijn profiel' op debanensite.nl. Ik solliciteer bewust niet via recruiters maar in mijn cv staan ook mijn NAW gegevens die ik natuurlijk niet zo uitgebreid vermeld als ik mij zou inschrijven op een vacaturewebsite.
Vervolgens blijk ik een account te hebben op deze website (geen mail gehad, niets aangevinkt, via 'wachtwoord vergeten' kunnen inloggen). Hier kan ik aanvinken 'cv verwijderen': werkt niet
In het privacy document staat:
.Bij solliciteren worden uw gegevens ook doorgestuurd naar de desbetreffende werkgever / intermediair waar u solliciteert. Elk bedrijf is er zelf verantwoordelijk voor om te voldoen aan de geldige wetgeving.
Okee, dit komt overeen met mijn eerdere verwachtingen. Verderop staat echter:
Als je Google Reviews gaat kijken zie je veel 5 sterren van mensen met één review(red flag). Vervolgens zie je ook veel sollicitanten die hetzelfde ervaren als ik én enkele werkgevers die ontevreden zijn.De opgeslagen informatie wordt zo toegankelijk voor werkgevers en / of intermediairs die de sites bezoeken op zoek naar geschikt personeel. Voor extra zichtbaarheid kunnen de gegevens ook beschikbaar worden gesteld (geëxporteerd) aan derden.
Door het ter beschikking stellen van de gegevens stellen wij deze werkgevers en / of intermediairs en / of derden in staat om te kijken of zij een geschikte baan hebben en of zij contact kunnen opnemen.
Ik vind dit best kwalijk, mijn naam, woonadres, emailadres, telefoonnummer worden doorgestuurd en ik wordt ingeschreven op een vacaturewebsite. Tegelijkertijd lijkt mij dit voor de potentiële werkgever ook geen wenselijke situatie: stel dat ik nu een beter aanbod krijg? Aan de andere kant is deze situatie misschien reden om niet voor deze werkgever te kiezen aangezien debanensite vast heel concurrerende prijzen heeft voor werkgevers. Wil ik bij zo'n werkgever werken?
Vraag: zijn er door debanensite regels overtreden mbt de privacy? Mag je zomaar account aanmaken en adresgegevens doorsturen omdat je dit ergens in het privacybeleid hebt benoemd of moet je dit specifieker benoemen (en dus bewust aanvinken)?