Vraag

• de_non
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-03 11:54
Mede tweakers, ik heb jullie hulp nodig.

Componenten:
  • i5 9400 (uit werkende Acer Aspire XC-886}
  • 16GB Samsung (HP OEM) DDR4 M378A1K43CB2
  • Gigabyte Z390 UD (2e hands gekocht komt uit een werkend systeem met i7 9400KF en CMK16GX4M2E3200C16)
  • Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular (nieuw gekocht)
Ik heb het systeem samengesteld van deels onderdelen die ik nog had liggen en waarvan ik weet dat ze nog werken, moederbord 2e hands gekocht. PSU nieuw gekocht.

Wat ik ook doe, als ik hem aan zet blijft hij hangen op dram led op het moederbord, ik kom niet in de bios, er gebeurd verder niets. Er is zover ik kan zien niks te zien aan het moederbord wat afwijkt of beschadigd is.
  • Als eerste cmos reset gedaan.
  • Alleen cpu, ram, koeler en psu aangesloten, verder niets.
  • Alles er af en opnieuw er op, alle kabels en stekkers gecontroleerd
  • cpu koeler opnieuw geinstalleerd
  • 1 stick ram in 1e slot 30 minuten laten draaien
  • 1 stick ram in 2e slot 30 minuten laten draaien
  • 1 stick ram Corsair Vengeance uit werkend systeem gehaald, in 1e slot 30 minuten laten draaien
  • cpu er uit pinnetjes gecontroleerd, op het oog niks aan te zien
  • cmos batterij vervangen
Mijn vraag:
Heeft iemand nog ideeën wat het probleem kan zijn of wat ik nog kan proberen!?

[ Voor 12% gewijzigd door de_non op 28-02-2026 11:17 . Reden: aangevuld met info ]

Alle reacties

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:33

ricardo246

Life's what you make it!

Welke bios versie heb je erop zitten?
Je processor werkt pas vanaf versie F7.
https://www.gigabyte.com/...pport#Support-Cpu-Support

En welk type samsung geheugen?
https://download.gigabyte...95ab79c5bbc4dfe4b0f50ada3

I have no special talent. I am only passionately curious.

• de_non
ricardo246 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:11:
Welke bios versie heb je erop zitten?
Je processor werkt pas vanaf versie F7.
https://www.gigabyte.com/...pport#Support-Cpu-Support

En welk type samsung geheugen?
https://download.gigabyte...95ab79c5bbc4dfe4b0f50ada3
Bedankt voor het reageren.

Ik kom niet eens in de bios dus ik kan de versie ook niet controleren, aangezien ik een cmos reset heb gedaan ga ik er van uit dat dit weer op versie 1 staat of is dat een verkeerde aanname?

Het geheugen dat ik getest heb zijn;
Samsung M378A1K43CB2 - CTD - 2666
Corsair CMK16GX4M2A2133C13R - 2133
Beide zie ik niet in de lijst, zou dat betekenen dat dit niet compatible is!?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
de_non schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Ik kom niet eens in de bios dus ik kan de versie ook niet controleren, aangezien ik een cmos reset heb gedaan ga ik er van uit dat dit weer op versie 1 staat of is dat een verkeerde aanname?
Nee zo werkt het niet, je instellingen zijn gereset niet de bios software zelf.
[...]

Nee het betekend dat het niet getest is door de fabrikant en we dus niet weten of het wel of niet compatible is.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:33

ricardo246

Life's what you make it!

[...]

Zoals hierboven vermeld, je geheugen kan werken, maar kan ook niet compatibel zijn, het is niet door de fbrikant getest.
Voor je BIOS, als je de doos nog hebt, vaak staat de BIOS versie op de doos, of op de website waar je hem gekocht hebt, tenminste op het tijdstip van kopen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• de_non
ricardo246 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:01:
[...]

Voor je BIOS, als je de doos nog hebt, vaak staat de BIOS versie op de doos, of op de website waar je hem gekocht hebt, tenminste op het tijdstip van kopen.
Ik heb de doos, maar heb hem via marktplaats gekocht dus wat er op de doos staat is niet relevant. Ik heb nog wel contact met de verkoper ik twijfelde of het aan het moederbord ligt. Ik zal eens navragen of de verkoper nog weet wanneer die voor het laatst bios update heeft gedaan.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:32
Beste is dat je geheugen aanschaft dat op de QVL staat en daarna het bestaande setje verkoopt.
Sowieso wil je altijd geheugen hebben dat op de QVL staat, om zeker te zijn dat het blijft werken.

Eventueel kan je nog voorleggen aan de verkoper dat je het geheugen niet neemt en daar geld voor terug wilt, maar dat moet je met hem bespreken dan.

Daarna kan je je BIOS updaten naar de laatste versie.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• de_non
Wylana schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:23:
Beste is dat je geheugen aanschaft dat op de QVL staat en daarna het bestaande setje verkoopt.
Sowieso wil je altijd geheugen hebben dat op de QVL staat, om zeker te zijn dat het blijft werken.

Eventueel kan je nog voorleggen aan de verkoper dat je het geheugen niet neemt en daar geld voor terug wilt, maar dat moet je met hem bespreken dan.

Daarna kan je je BIOS updaten naar de laatste versie.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog nooit naar de QVL gekeken en toch al heel wat systemen in elkaar gezet, nog nooit problemen mee gehad. Ik zou het ook wel heel vreemd vinden dat van de 3 werkende setjes corsair vengance ddr4 met verschillende specs die ik hier heb er geen één compatible zouden zijn omdat net dit specifieke model niet getest is op dit moederbord. Dat is volgens mij heel gangbaar geheugen... en met de prijzen van dit moment zou ik eerder voor een ander moederbord dan ram gaan kijken.

ik heb getest met;
corsair vengeance ddr4 32gb 2x16 3600
corsair vengeance ddr4 16gb 2x16 3200
corsair vengeance ddr4 16gb 2x16 2133

Overigens heb ik alleen het moederbord gekocht via marktplaats, zat verder niks op of bij.
Ook de bios versie even nagekeken wanneer de F7 is uitgebracht, dat was in 2019, verkoper geeft aan 2-3 jaar geleden bios update te hebben gedaan, dus dan zou er een nieuwere versie op moeten staan. Kan het helaas niet controleren...

[ Voor 6% gewijzigd door de_non op 27-02-2026 14:14 ]

• Wylana
de_non schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog nooit naar de QVL gekeken en toch al heel wat systemen in elkaar gezet, nog nooit problemen mee gehad. Ik zou het ook wel heel vreemd vinden dat van de 3 werkende setjes corsair vengance ddr4 met verschillende specs die ik hier heb er geen één compatible zouden zijn omdat net dit specifieke model niet getest is op dit moederbord. Dat is volgens mij heel gangbaar geheugen...
Helaas is dit wel het geval recent. Ook online (youtube) en vaker hier op tweakers zie ik topics voorbij komen waarbij geheugen dat niet op de QVL staat simpelweg niet wilt werken of problemen geeft. Ik geef toe, Corsair is een erkend merk, maar gezien het feit dat je problemen ervaart raad ik je daarom aan om toch voor QVL geheugen te gaan. En er is ook denk ik wel een reden dat jouw type er niet bij staat zullen we maar zeggen.....
de_non schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:10:
[...]
ik heb getest met;
32gb 2x16 3600
16gb 2x16 3200
16gb 2x16 2133
Heb je hetzelfde geheugen op andere snelheid getest of zijn dit 3 aparte setjes?
Als dit andere sets zijn, kan je dan specifiek de modellen hiervan ook noemen ? Heb je die ook nagekeken op de QVL?

• de_non
Wylana schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:20:

[...]

Heb je hetzelfde geheugen op andere snelheid getest of zijn dit 3 aparte setjes?
Als dit andere sets zijn, kan je dan specifiek de modellen hiervan ook noemen ? Heb je die ook nagekeken op de QVL?
in totaal nu 4 verschillende sticks getest, kan ze niet vinden op de QVL.
Corsair:
CMK32GX4M2D3600C18
CMK16GX4M2A2133C13R
CMK16GX4M2B3200C16
Samsung:
M378A1K43CB2

• de_non
Net contact gehad met de verkoper, hij heeft net een foto gedeeld met de ram die hij er in had zitten toen het systeem werkend was. Dat is CMK16GX4M2E3200C16 welke ook niet op de QVL staat.
De cpu die hij er in had is de i7 9700KF, die is net als mijn cpu compatible vanaf bios versie F7.

nog meer ideeën?

[ Voor 55% gewijzigd door de_non op 28-02-2026 11:19 ]

• de_non
Op Alternate dit setje gevonden; G.Skill 16 GB DDR4-3200 (2x 8 GB) Kit werkgeheugen
(Zwart, F4-3200C16D-16GVKB, Ripjaws V, XMP)
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1227030

Deze staat op de QVL, maar geeft dat dan de garantie dat het werkt? 126 euro om te testen vind ik nogal wat...

• Wylana
de_non schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:22:
Op Alternate dit setje gevonden; G.Skill 16 GB DDR4-3200 (2x 8 GB) Kit werkgeheugen
(Zwart, F4-3200C16D-16GVKB, Ripjaws V, XMP)
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1227030

Deze staat op de QVL, maar geeft dat dan de garantie dat het werkt? 126 euro om te testen vind ik nogal wat...
Ja, want dat setje is getest. Daarnaast heb je de 14 dagen niet goed geld terug garantie en mag je het setje kosteloos terug sturen en krijg je je geld terug. Dit is op basis van de wet koop op afstand. Die geeft je 14 dagen de gelegenheid om te testen en een product terug te sturen en je geld terug te krijgen als je niet tevreden bent.

Check wel dat je het geheugen in de juist slots doet.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-03 15:53

XallaX

Meow

Alle bekabeling uit de pc, dan de bios resetten en de batterij er minstens 15-20 minuten uit laten.
Gigabyte kan wat hardnekkig zijn als het gaat om data vasthouden in de bios.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:28

SpamLame

niks

Staar je niet blind op een QVL, ja de fabrikant heeft getest en bevestigd hiermee dat het werkt.
Zegt niet dat andere merken/types niet werken, misschien niet direct met een XMP/EXPO profiel maar JEDEC moeten ze allemaal kunnen. Dat gezegd QVL kan je wel peace of mind geven.

Als jij 4 verschillende sets hebt geprobeerd, waarvan 1 van een andere fabrikant, dan begin ik het bord en/of cpu te verdenken.
Heb je andere known working componenten zodat je de voor jouw nieuwe componenten afz kan testen?

• de_non
SpamLame schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:22:
Heb je andere known working componenten zodat je de voor jouw nieuwe componenten afz kan testen?
Ik heb de cpu & ram een dag voordat ik dit systeem in elkaar heb gezet uit een werkend systeem gehaald.
Dit zat in een Acer Aspire office pc, met een custom moederbord, vandaar dat ik een nieuw moederbord heb gekocht met compatibel chipset zodat ik het in een ATX kast kan zetten met meer SATA mogelijkheden.
*Voor alle zekerheid heb ik net de cpu en ram weer in oude Acer systeem gedaan, start zonder problemen op!

Zoals eerder vermeld moederbord zat in een werkend systeem met i7 9700KF (zelfde bios update als mijn cpu) en 16gb DDR4 (niet op QVL maar anders dan wat ik heb).
XallaX schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:58:
Alle bekabeling uit de pc, dan de bios resetten en de batterij er minstens 15-20 minuten uit laten.
Gigabyte kan wat hardnekkig zijn als het gaat om data vasthouden in de bios.
Ook al geprobeerd...

[ Voor 6% gewijzigd door de_non op 01-03-2026 13:50 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:22
Weet je zeker dat het een 9400 is en niet een 9400F (zonder iGPU dus)?

Lijkt erop dat het moederbord toch niet goed is, als de CPU en geheugen op het custom Acer moederbord gewoon werkt.

[ Voor 65% gewijzigd door Apart op 01-03-2026 13:52 ]

• de_non
Apart schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:51:
Weet je zeker dat het een 9400 is en niet een 9400F (zonder iGPU dus)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImarmUNaGubuFZMmI2CMm8K5F_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwZuJmGloO9X0gJazenXFhmM.jpg?f=fotoalbum_large

• de_non
Na nog een tijdje klooien ben ik erachter gekomen dat de B slots niet werken, in A start het systeem gewoon op, zodra ik er één in een B slot prik start het systeem niet verder dan het dram ledje. (had ik eerder moeten testen maar was niet eerder bij mij opgekomen...)

Stress test gedraaid en op deze manier werkt het prima met Samsung: M378A1K43CB2 16gb. Voor wat ik er mee wil doen laat ik hem op deze manier draaien.

Geen idee of het aan een cpu pinnetje ligt of dat er iets anders is dat het heeft veroorzaakt... voor nu werkt het.

Allen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Pagina: 1