Mijn vraag
Bestaande woning gekocht waar een Flair 300 WTW staat, mijn eerste ervaring met zo'n apparaat. De bypass bleek defect en is net gerepareerd, maar ik begrijp de temperaturen niet
Temperaturen
December (bypass defect)
-van buiten: 4.5 C
-afvoer: 16.7c
-toevoer 11.1c
Februari (na reparatie bypass)
-van buiten: 13.8 C
-afvoer: 15.9c
-toevoer 19.5c
De heater staat uit.
Oftewel mijn toevoer is warmer dan zowel buiten als mijn afvoer. De enige redenering die ik kan verzinnen is dat de afvoer wordt gemeten ná de warmte wisselaar. Dan is de afvoer in beginsel zeg ~20c, geeft in de warmtewisselaar warmte af aan de toevoer en is dan afgekoeld naar 15.9 als hij het huis verlaat.
Alternatief is dat er iets niet goed zit want mijn rendement is nu meer dan 100% - rendement kan ik niet in de app vinden. Zoals gezegd, dit is mijn eerste WTW dus iemand een idee hoe ik dit moet lezen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Flair 300 WTW uit 2019 S2.01.02
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Google en AI
-Firma die de bypass verving gemaild, wisten het ook niet direct
Screenshot (datum stond een maand verkeerd)
Bestaande woning gekocht waar een Flair 300 WTW staat, mijn eerste ervaring met zo'n apparaat. De bypass bleek defect en is net gerepareerd, maar ik begrijp de temperaturen niet
Temperaturen
December (bypass defect)
-van buiten: 4.5 C
-afvoer: 16.7c
-toevoer 11.1c
Februari (na reparatie bypass)
-van buiten: 13.8 C
-afvoer: 15.9c
-toevoer 19.5c
De heater staat uit.
Oftewel mijn toevoer is warmer dan zowel buiten als mijn afvoer. De enige redenering die ik kan verzinnen is dat de afvoer wordt gemeten ná de warmte wisselaar. Dan is de afvoer in beginsel zeg ~20c, geeft in de warmtewisselaar warmte af aan de toevoer en is dan afgekoeld naar 15.9 als hij het huis verlaat.
Alternatief is dat er iets niet goed zit want mijn rendement is nu meer dan 100% - rendement kan ik niet in de app vinden. Zoals gezegd, dit is mijn eerste WTW dus iemand een idee hoe ik dit moet lezen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Flair 300 WTW uit 2019 S2.01.02
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Google en AI
-Firma die de bypass verving gemaild, wisten het ook niet direct
Screenshot (datum stond een maand verkeerd)
[ Voor 14% gewijzigd door jaspov op 26-02-2026 21:18 ]