2 onafhankelijke stroom input voor lichten rond huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zeluesus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 27-02 16:02
In mijn huis (van jaar 74), heb ik een Niko schakelaar voor het tuinlicht. Dit licht wordt ook geactiveerd door het alarmsysteem (met een relay voor tijd) als het alarm aanstaat en iemand aan de magnetische contactjes komt. Ook al staat schakelaar uit dus.

Nu zitten er in die schakelaar dus 2 circuits, 1 van de 'kelder', en 1 van het alarmsysteem. Als beide aangaan, is het kortsluiting. Wat logisch is. Maar nu is het altijd kortsluiting (kapotte relay?).

Ik heb nu de 2 draden die normaal het licht aan en uit schakelde afgekoppeld van de schakelaar, zodat er al geen kortsluiting meer is. En de lichten enkel nog bediend worden door het alarmsysteem.

Wat kan ik doen zodat beide kunnen, zonder er nog vergissingen zijn en dus kortsluiting. Een systeem dat aanvoelt dat 1 van beide al stroom geeft en dus de andere eerst afzet of afwacht.

Jullie bedenkingen? Behalve dat de installatie van dat door die vakmensen niet correct was.

Dank je

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hebben we het hier over Nederland of België? En met "2 circuits", bedoel je daarmee twee groepen/automaten in je meterkast?

Dat is namelijk (in ieder geval in Nederland) volledig uit den boze. Zowel relais van alarmsysteem als je schakelaar moeten gewoon van dezelfde groep komen. Dan is er namelijk ook helemaal geen issue dat er twee contacten (schakelaars of relais) parallel staan. Groepen mengen heeft onveilige situaties.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
Is het geen optie om het alarmsysteem en relais af te koppelen?
Waardoor je gewoon een gangbare situatie hebt met alleen een lichtschakelaar?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning