Mijn Sony WF1000-XM4's zijn aan het overlijden, fixbaar?

Pagina: 1
Acties:

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-04 19:55
Kern van de zaak: Tot vorige week kon ik ~3-5 meter van mijn toestel zijn, nu blijft de verbinding alleen stabiel als ik mijn telefoon tegen m'n neus houd, letterlijk.

Meer uitleg: Mijn WF1000-XM4s zijn aan het aftaaien :( Ik heb ze nu ongeveer drie jaar en al die tijd hebben ze perfect gewerkt. Nu heb ik op al mijn apparaten last van constante audio-storingen, waarbij het geluid wegvalt op het linkerkanaal, het rechterkanaal of beide.

Er is ook die typische digitale vervorming die je krijgt als je buiten het bereik van een Bluetooth-apparaat komt. Ik heb dit geprobeerd op mijn Windows 11-pc en op mijn Galaxy S24, die tot vorige week allebei 100% goed werkten met deze oordopjes.

Ik heb de oordopjes gereset door ze in het doosje te plaatsen en beide “knoppen” 10 seconden ingedrukt te houden. Het doosje knipperde vijf keer rood en ik moest mijn oortelefoons opnieuw koppelen. Dit hielp niet. Ik heb de verbinding ingesteld op stabiliteit en DSEE Extreme is uitgeschakeld. Multipoint-verbinding is ook uitgeschakeld.

Wat me opviel is dat het vooral de linkeroortelefoon lijkt te zijn, deze is veel minder stabiel en verliest soms zelfs helemaal de verbinding, reageert niet op het indrukken van knoppen en geeft geen geluid totdat ik ze terug in de box leg en er weer uithaal om opnieuw verbinding te maken. Als ik enkel het rechteroortje in doe glitched het ook wel wat, maar stukken minder. Tot vorige week kon ik ~3-5 meter van mijn toestel zijn, nu blijft het alleen stabiel als ik mijn telefoon tegen m'n neus houdt, letterlijk.

Tot slot heb ik het apparaat ook verwijderd/opnieuw geïnstalleerd en geregistreerd in de Sound Connect-app. Niets helpt :(
De batterij is in uitstekende staat, tot vorige week had ik geen enkel probleem. Is er een mogelijke oplossing die ik op Google nog niet heb kunnen vinden? De firmware kan niet "silent" geupgrade worden toch, daar wordt altijd om gevraagd voor zo ver ik weet?

[ Voor 9% gewijzigd door TV_NERD op 27-02-2026 07:37 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TV_NERD schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:13:
De batterij is in uitstekende staat ...
Hoe weet je dit?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• TV_NERD
Omdat ze vorige week nog ~6 uur meegingen op een lading, zonder gehannis.

• Juup
  • Niet online
Werken ze wel op een andere locatie (bv midden op een groot grasveld)?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• franssie
  • Laatst online: 23:56

franssie

Save the albatross

Geen gekke vraag, omdat het zo plotseling is, is storing best een mogelijkheid.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-04 11:55
Er is ook nog de optie dat het iets met de andere kant is he... Je telefoon.

Verbind eens ergens anders mee.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:50
XelaRetak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:11:
Er is ook nog de optie dat het iets met de andere kant is he... Je telefoon.

Verbind eens ergens anders mee.
Dat staat wel in z'n openingspost natuurlijk:
Ik heb dit geprobeerd op mijn Windows 11-pc en op mijn Galaxy S24, die tot vorige week allebei 100% goed werkten met deze oordopjes.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-04 11:55
DoubleDot schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Dat staat wel in z'n openingspost natuurlijk:

[...]
Ah! Ik ben blind blijkbaar....

• TV_NERD
Juup schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:06:
Werken ze wel op een andere locatie (bv midden op een groot grasveld)?
Heb ze vandaag op verschillende realistische locaties geprobeerd (waar ze voorheen altijd hebben gewerkt, o.a. een klein park bij mij i/d buurt) en het is nergens stabiel. Heb Sony gemailed, die zeggen dat ze geen reparaties doen aan deze oordopjes. Denk dat ze echt kapot zijn.

Da's in ieder geval de laatse keer zulke dure oortjes :) Ik zie een paar leuke Audio-Technica's van 100 euro, die maar eens proberen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11
TV_NERD schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:46:
[...]

Heb ze vandaag op verschillende realistische locaties geprobeerd (waar ze voorheen altijd hebben gewerkt, o.a. een klein park bij mij i/d buurt) en het is nergens stabiel. Heb Sony gemailed, die zeggen dat ze geen reparaties doen aan deze oordopjes. Denk dat ze echt kapot zijn.

Da's in ieder geval de laatse keer zulke dure oortjes :) Ik zie een paar leuke Audio-Technica's van 100 euro, die maar eens proberen.
Klinkt alsof een antenne los is gekomen.

Ik heb de c710n, die kan je goedkoop scoren en zijn goed

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10
TV_NERD schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:46:
[...]
Realiseer je dat een paar jaar wel ongeveer de verwachte levensduur is van zo'n set dopjes. Het kan voelen als 'veel te snel' voor jou, maar het geheel is ook afhankelijk van hoe ze gebruikt zijn. En dit soort apparaten hebben natuurlijk wel wat te verduren. Mijns inziens is het zo dat je geluk kan hebben met goedkope dopjes, maar het kan ook zijn dat ze bij lange niet dezelfde levensduur halen als wat je nu uit deze exemplaren hebt gehaald. 8)

• TV_NERD
Archer_VC10 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:43:
[...]

Realiseer je dat een paar jaar wel ongeveer de verwachte levensduur is van zo'n set dopjes. Het kan voelen als 'veel te snel' voor jou, maar het geheel is ook afhankelijk van hoe ze gebruikt zijn. En dit soort apparaten hebben natuurlijk wel wat te verduren. Mijns inziens is het zo dat je geluk kan hebben met goedkope dopjes, maar het kan ook zijn dat ze bij lange niet dezelfde levensduur halen als wat je nu uit deze exemplaren hebt gehaald. 8)
In mijn geval valt dat enorm mee. Ik gebruik ze 2 à 3 keer per week, nooit in de regen, nooit erg lang. En dan een paar keer per jaar op vakantie wat langer. Tot vorige week hadden ze na 3 jaar nog een batterijduur van 6 uur.

Ik had nét weer 10 paar nieuwe Sonficoam tips besteld, SF2s. Die passen volgens de klantenservice van Sonicfoam nét op de Audio-Technica ATH-CKS30TW+, terwijl je eigenlijk de SF1 moet hebben.

Ik snap dat na een tijdje de batterij slechter wordt, en dat is hij geworden. Van dik 10 uur zonder ANC naar 6. Maar als je zuinig op je spullen bent, de batterij nog goed is en je ze niet vaak gebruikt, vind ik verder niet dat dopjes van 300 euro nieuw na 3 jaar kapot "mogen". Enkel de batterij en de schuimen tips, de rest niet.

Ik hoop dat je dat met me eens bent. Deze ervaring is voor mij in ieder geval reden om te downgraden naar het bovengenoemde setje van €100,-. 33 euro per jaar aan "voor een beetje muziek buiten" vind ik acceptabel. Meer eigenlijk niet.

• TV_NERD
418O2 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Klinkt alsof een antenne los is gekomen.

Ik heb de c710n, die kan je goedkoop scoren en zijn goed
Zou kunnen, maar dat zou dan in beide oortjes tegelijk moeten zijn gebeurd want ze zijn True wireless dus verbinden als het goed is niet met elkaar maar allebei individueel met het apparaat.

Ik ga deze keer voor die Audio Technica's, voor mij even geen Sony meer. Ze zijn nog nooit gevallen, vochtig geworden, etc etc. Dit kan echt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door TV_NERD op 27-02-2026 19:57 ]

Pagina: 1