Onbekende email geforward naar mijn email adres

Pagina: 1
Acties:

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:09
Enige jaren geleden is dit probleem ooit opgedoken. Ik ontvang email die automatisch geforward lijkt van een ander adres dat ik niet ken.

Aangezien ik geen zin heb mijn email adres hier te delen, en laat ik die van de geforwarde ook maar niet delen (want die komen ook bij mij aan) houd ik even deze aliassen aan:

mijnemail@domein.com (dit is mijn prive email adres)

foward@domein.com (adres van email die naar mij forward, betreft trouwens een gmail.com account)

Ik krijg dus op mijnemail@domein.com emails binnen van forward@domein.com. In 2018 begon dat met een algemene email van Google over privacybeleid update, maar dus gericht aan forward@domein.com en niet aan mij. In eerste instantie viel mij dit niet op.
Het begon op te vallen toen ik wekelijks Instagram update meldingen kreeg, gericht aan forward@domein.com. En later ook meldingen van Facebook, Netflix en nog wat andere bedrijven.

Ik vond dit best verdacht, en aangezien ik toen nog mijn email bij Google workspace afnam (met eigen domein), heb ik getracht daar via de hun servicedesk er achter te komen wat er aan de hand is. Ik ben daar niet veel wijzer geworden, maar de Google medewerker wilde mij geruststellen dat het forwarden van een email naar mijnemail@domein.com verder geen risico vormt. En ze bleven erbij dat ik hier zelf toestemming voor heb moeten geven. Ik kan me dat niet herinneren, en ben volgens mij technisch aangelegd genoeg om te begrijpen dat als ik een dergelijk verzoek krijg dat ik dat niet zomaar zou accepteren. Ik kan ook nergens een dergelijk melding terugvinden in mijn inbox en ik gooi nagenoeg nooit email weg. Maar goed, ik heb geen bewijs.
Ooit een keer een email naar forward@domein.com gestuurd dat hij moet kappen hiermee.

Daarna is het jaren stil geweest, tot vandaag: ik kreeg een melding dat mijn wachtwoord voor de website Trendyol.com gereset is. Maar die is gericht aan foward@domein.com, en komt dan dus geforward bij mij aan.

Wellicht had ik deze stap niet moeten doen, maar toch gedaan: ik ben naar trendyol.com gegaan en gevraagd om een wachtwoord reset voor forward@domein.com. Wachtwoord gereset en ben toen ingelogd op het account. Geen historie in account, geen bestellingen en geen adres. Om verdere ellende te voorkomen, account verwijderd. Wellicht had ik dit niet moeten doen, denk ik achteraf. Maar goed, ik zag niets op het account verder staan, als ik iemand schade heb gedaan is dat minimaal.

Wellicht ben ik wat paranoide, maar bij mij gaan de alarm bellen rinkelen. Is dit 1 of andere scam?
Zeker omdat je dus niet zomaar kan forwarden naar iemand binnen gmail zonder toestemming. Maar wellicht heb ik jaren geleden in een vlaag van verstandverbijstering ergens op OK geklikt. Ik kan me dat niet herinneren en kan er niets van terugvinden.

Maar zit hier een gevaar achter? En zo ja, wat is het doel? En wat zou ik er aan kunnen doen?

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:45

Nielless

Born at a very young age.

Vraag een wachtwoordreset/mfa aan voor zijn mailadres (die dus ook bij jou binnenkomt, want forward), log in op zijn mail en haal de forward eraf?

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Meest voor de hand liggende verklaring lijkt me dat de eigenaar van het originele gmail adres die forwarding rule heeft ingesteld, wellicht heeft ie een tweede mailadres dat sterk lijkt op jouw privé adres?

Een berichtje sturen naar het betreffende gmail adres om die persoon te attenderen op de onbedoeld doorgestuurde mails lijkt me de enige juiste optie (wat je dus al eens gedaan had). En verder die onbedoeld ontvangen mails gewoon wegmikken, of een rule instellen om ze terug te sturen, maar misschien ontploft dan het internet :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nielless schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:22:
Vraag een wachtwoordreset/mfa aan voor zijn mailadres (die dus ook bij jou binnenkomt, want forward), log in op zijn mail en haal de forward eraf?
Dat lijkt me ongeacht de situatie gewoon computervredebreuk en alles behalve de juiste optie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05

Reptile209

- gers -

Lijken de emailadressen op elkaar? Als in: Gmail negeert bijvoorbeeld punten (?) en plus-tekens in de naam van de alias, waardoor dikke+pech@gmail.com en dikkepech@gmail.com uiteindelijk hetzelfde adres zijn. Kan het een typfout zijn waardoor het adres verkeerd is ingevoerd?
De opmerking over "forwarden kan niet tenzij" snap ik niet. Volgens mij kan je in Gmail gewoon een rule maken die alle berichten forward naar een willekeurig opgegeven bericht. Hoef je nergens akkoord op te geven als ontvanger. In de headers van het bericht zou je na kunnen gaan of het in eerste instantie in de juiste mailbox is afgeleverd, of dat het in één keer bij jou terecht komt.

Maar buiten de irritatiefactor kan je volgens mij niet zo veel gebeuren hiermee. Je zou zelfs een rule kunnen maken om de mails automatisch weg te gooien, ben je er ook vanaf.

Zo scherp als een voetbal!

• Erik070
Nielless schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:22:
Dit is inderdaad een beetje over de lijn gaan. Bovendien gaat dit niet werken, wachtwoord reset van zijn eigen email gaat natuurlijk niet naar dat email adres maar ergens anders heen.
Orion84 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:23:
Meest voor de hand liggende verklaring lijkt me dat de eigenaar van het originele gmail adres die forwarding rule heeft ingesteld, wellicht heeft ie een tweede mailadres dat sterk lijkt op jouw privé adres?

Een berichtje sturen naar het betreffende gmail adres om die persoon te attenderen op de onbedoeld doorgestuurde mails lijkt me de enige juiste optie (wat je dus al eens gedaan had). En verder die onbedoeld ontvangen mails gewoon wegmikken, of een rule instellen om ze terug te sturen, maar misschien ontploft dan het internet :+
Klopt, dat zal zijn gebeurd. Alleen claimt de Google medewerker die ik jaren geleden sprak dat dit alleen kan met toestemming van de ontvanger. Dan zou ik dus ergens een email moeten hebben met dat verzoek. Tenzij is dat dan weer heb verwijderd.

Rule om terug te sturen zou nice zijn. Kijken wat er dan voor oneindige loop ontstaat.
Reptile209 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:24:
Lijken de emailadressen op elkaar? Als in: Gmail negeert bijvoorbeeld punten (?) en plus-tekens in de naam van de alias, waardoor dikke+pech@gmail.com en dikkepech@gmail.com uiteindelijk hetzelfde adres zijn. Kan het een typfout zijn waardoor het adres verkeerd is ingevoerd?
De opmerking over "forwarden kan niet tenzij" snap ik niet. Volgens mij kan je in Gmail gewoon een rule maken die alle berichten forward naar een willekeurig opgegeven bericht. Hoef je nergens akkoord op te geven als ontvanger. In de headers van het bericht zou je na kunnen gaan of het in eerste instantie in de juiste mailbox is afgeleverd, of dat het in één keer bij jou terecht komt.

Maar buiten de irritatiefactor kan je volgens mij niet zo veel gebeuren hiermee. Je zou zelfs een rule kunnen maken om de mails automatisch weg te gooien, ben je er ook vanaf.
Mijn email adres lijkt in de verste verte niet op die van hem. En ik heb ook niet echt een Turkse of Turks klikkende naam (volgens mij).
Het daadwerkelijke email adres van de alias forward@domein.com is ook niet heel erg Turks klinkend. Het is technische gezien een Nederlands woord + een cijfer, maar niet echt een gebruikelijk woord voor een email adres.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De gelijkenis / typfout zal dan eerder zijn tussen mijnemail@domein.com en zijnemail@domein.com waar de forward eigenlijk heen had gemoeten (even uitgaand van een per abuis verkeerd ingestelde forward).
Of het gmail adres vanwaar er doorgestuurd wordt ergens op lijkt is niet heel relevant.

• Erik070
Maar goed, ik heb nu een rule ingesteld dat hij automatisch verwijderd als forward@domein.com de ontvanger is. Auto reply maar niet gedaan, ik wil het internet nog heel houden.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:23

pistole

Frutter

Heb je de headers in de mail gecontroleerd? Ik heb dit net even nagespeeld met mijn gmail-account en in de doorgestuurde mail zie ik o.a.:
code:
1
2
3
X-Forwarded-To: <het adres waarnaar geforward is> 
X-Forwarded-For: <hoofdaccount gmail> <afzender? van oorspronkelijke mail>
Delivered-To: <het oorspronkelijke mailadres waarnaar de mail is gestuurd>
Wellicht dat je op basis van deze headers andere acties kan starten en/of filters kan instellen.

Ik frut, dus ik epibreer

• Erik070
pistole schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:12:
Heb je de headers in de mail gecontroleerd? Ik heb dit net even nagespeeld met mijn gmail-account en in de doorgestuurde mail zie ik o.a.:
code:
1
2
3
X-Forwarded-To: <het adres waarnaar geforward is> 
X-Forwarded-For: <hoofdaccount gmail> <afzender? van oorspronkelijke mail>
Delivered-To: <het oorspronkelijke mailadres waarnaar de mail is gestuurd>
Wellicht dat je op basis van deze headers andere acties kan starten en/of filters kan instellen.
X-forwarded-To: mijnemail@domein.com
X-Forwarded-For: forward@domein.com mijnemail@domein.com
Delivered-To: mijnemail@domein.com

Dus daar wordt ik niet veel wijzer van. Maar wellicht andere wel

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:23

pistole

Frutter

Als je niets wilt ontvangen dan kan je sowieso alles met de onderstaande header verwijderen/als ongewenst markeren:

X-Forwarded-For: forward@domein.com mijnemail@domein.com

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1