Vraag

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:11
Weet iemand toevallig van een Nederlandse Energie leverancier welke erover nadenkt om binnenkort met Energie Delen te starten? Volgens de Nieuwe Energiewet worden ook Nederlandse energie leveranciers verplicht om hier iets mee te gaan doen.

Energie delen is het zelf aanbieden aan jezelf of een ander van je overproductie zonnepanelen.
Gebruik dient wel gelijktijdig te zijn als de productie.

Voor mij zou het top zijn, ik gebruik tegen elkaar aan 2 panden, 1 met zonnepanelen en 1 zonder.
Nu lever ik soms op 1 adres terug, terwijl ik op de andere duurder afneem.

Alle reacties

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De energieleveranciers wachten op de politiek die het nog compleet moet maken.

RTL Z vroeg aan Engie, Eneco/Oxxio, Essent/Energiedirect, Greenchoice en Vattenfall waarom energie delen nog niet mogelijk is. Alle energieleveranciers zeggen dat er een aanzienlijke aanpassing nodig is in hun computersystemen en dat ze wachten op nieuwe richtlijnen vanuit de overheid.

Eerst moet de overheid aan de slag met de invoering van Europese wetgeving (het zogenoemde Europese Electricity Market Design EMD-pakket). Daarnaast moeten de Tweede en Eerste Kamer nog instemmen over het nieuwe wetsvoorstel dat nog in de maak is. "Daarna kunnen er pas duidelijke afspraken gemaakt worden tussen de klant, energieleverancier en netbeheerder", zegt Eneco.

https://www.rtl.nl/nieuws...uk-idee-maar-het-kan-niet

Ik had ook al een verzamel topic gemaakt over energiedelen: esphome in "Het grote energiedelen topic"

• jopie
Aha, die had ik gemist, dan stap ik daar ook in.

Mijn leverancier antwoordde zoals verwacht ook dat er nog niets loopt:

Bedankt voor je bericht. Hierin gaf je aan dat je graag wilt weten of wij het energie delen aanbieden en dan wel niet of dit op de planning staat. Graag reageren we hierop.

Sinds 1 januari 2026 is energie delen wettelijk mogelijk zolang de verkoper en koper bij dezelfde energieleverancier zitten. Maar let op: energieleveranciers mógen energie delen aanbieden, ze zijn dit niet verplicht. 

Voor ons zal dit zeker een agendapunt zijn dit jaar om intern te bespreken of dit iets zal zijn wat wij gaan aanbieden voor onze klanten en wanneer, maar op dat moment is dit niet iets wat we op het moment al aanbieden of op de planning hebben staan.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:48
jopie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:15:
Voor mij zou het top zijn, ik gebruik tegen elkaar aan 2 panden, 1 met zonnepanelen en 1 zonder.
Nu lever ik soms op 1 adres terug, terwijl ik op de andere duurder afneem.
Als je deelt via het energienet blijf je kosten maken voor het transport van energie.

Als de panden dicht bij elkaar staan: ben je dan niet beter af om de inrichting van je energievoorziening aan te passen zodat je achter 1 meter je grote verbruikers en zonnepanelen hebt zitten?

Spel en typfouten voorbehouden

• jopie
Ja, daar moet ik eens induiken, het zijn intern verbonden panden, maar wel 2 electra aansluitingen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:25
jopie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:44:
Ja, daar moet ik eens induiken, het zijn intern verbonden panden, maar wel 2 electra aansluitingen.
Dan betaal je dus 2x vastrecht, maar je krijgt ook 2x vermindering energiebelasting waardoor het hebben van een extra meter defacto gratis is.
Ik zou hem zeker houden, je kunt het zien als een soort secundair allocatiepunt maar dan een gratis versie.
In praktische zin waarschijnlijk wel onhandig omdat het om 2 verschillende locaties in je woning zit.
Pagina: 1