PC boot niet na lange periode opgeborgen

Pagina: 1
Acties:

• BridJantje
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:41
Hello tweakers!
Intro: Aangezien het topic gaat over de build die ik in eerste instantie hier heb mogen bouwen, ga ik graag verder in door. Ik heb weer jullie advies nodig :)

Vervolg: Het is 6 jaar later en ik kan het volgende zeggen: deze build heeft mij de eerste 3/4 jaren perfect geholpen in al mijn wensen, van gamen tot zware adobe programmas draaien. Ruimte zat en super snel.
Nu heb ik alleen de laatste paar jaren de pc opgeborgen gehad i.v.m. ruimte gebrek&verhuizingen. Dus in totaal 3 volle jaren gebruikt.

Tot ik een paar maanden terug weer een plek achter een bureau kon krijgen en de pc opstartte... En constant het 'Reboot' scherm ervoor kreeg. Netjes de handleiding gevolgd en na 10x opnieuw opstarten, heb ik er tot nu toe gebruik van kunnen maken voor 1 (klein) spel (meer durfde ik nog niet). Ook gedefragmenteerd en een beetje opgeschoond. Tot vandaag.. Ik had de sims opnieuw gedownload, wilde deze opstarten en bam! Zwart beeld, vastgelopen. Helaas, groter spel lukte niet.

Het probleem: Het reboot scherm blijft terugkomen en ik heb het idee alsof ik even een grote schoonmaak en reset nodig heb, óf toch nieuwe onderdelen moet gaan aanschaffen (i.v.m. de leeftijd?).
Info: -Ik heb een heel iets andere build gemaakt, maar vergelijkbaar met de lijst hierboven. - Er is in deze jaren niks veranderd of aangepast. - Er staat nog windows 10 op. - Vgm heb ik de drivers niet goed geupdated.

Wat is jullie oordeel? En waar moet ik mee beginnen? Is mijn pc aan zijn einde toe gekomen of is er nog een redmiddel? Ook de vraag i.v.m. stijgende kosten RAM geheugen wat ik veel voorbij zie komen, kopen of niet kopen?

Schiet maar raak _/-\o_

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:54
SSD's kunnen bij langere tijd in offline opslag gedeeltelijk hun data verliezen. Kan dus simpelweg zijn dat je Windows installatie corrupt is geraakt. Aangezien je ook nog Windows 10 erop hebt staan is dit misschien een mooie gelegenheid om een hele schone installatie van Windows 11 vanaf USB stick te doen (tenzij je belangrijke data/instellingen hebt die je niet kwijt wilt raken).

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03

Reinier

\o/

Ik zou meteen de voeding verdenken. Of de CMOS-batterij. Of inderdaad de SSD.
Kun je het met een andere PSU proberen? Niet idereen heeft die op de plank liggen uiteraard.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
BridJantje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:41:
Hello tweakers!
Intro: Aangezien het topic gaat over de build die ik in eerste instantie hier heb mogen bouwen, ga ik graag verder in door. Ik heb weer jullie advies nodig :)

Vervolg: Het is 6 jaar later en ik kan het volgende zeggen: deze build heeft mij de eerste 3/4 jaren perfect geholpen in al mijn wensen, van gamen tot zware adobe programmas draaien. Ruimte zat en super snel.
Nu heb ik alleen de laatste paar jaren de pc opgeborgen gehad i.v.m. ruimte gebrek&verhuizingen. Dus in totaal 3 volle jaren gebruikt.

Tot ik een paar maanden terug weer een plek achter een bureau kon krijgen en de pc opstartte... En constant het 'Reboot' scherm ervoor kreeg. Netjes de handleiding gevolgd en na 10x opnieuw opstarten, heb ik er tot nu toe gebruik van kunnen maken voor 1 (klein) spel (meer durfde ik nog niet). Ook gedefragmenteerd en een beetje opgeschoond. Tot vandaag.. Ik had de sims opnieuw gedownload, wilde deze opstarten en bam! Zwart beeld, vastgelopen. Helaas, groter spel lukte niet.

Het probleem: Het reboot scherm blijft terugkomen en ik heb het idee alsof ik even een grote schoonmaak en reset nodig heb, óf toch nieuwe onderdelen moet gaan aanschaffen (i.v.m. de leeftijd?).
Info: -Ik heb een heel iets andere build gemaakt, maar vergelijkbaar met de lijst hierboven. - Er is in deze jaren niks veranderd of aangepast. - Er staat nog windows 10 op. - Vgm heb ik de drivers niet goed geupdated.

Wat is jullie oordeel? En waar moet ik mee beginnen? Is mijn pc aan zijn einde toe gekomen of is er nog een redmiddel? Ook de vraag i.v.m. stijgende kosten RAM geheugen wat ik veel voorbij zie komen, kopen of niet kopen?

Schiet maar raak _/-\o_
Mogelijk dat je even een korte toelichting van je pc kunt geven, type processor, hoeveelheid RAM, type SSD, type grafische kaart, enz.
Het advies om Windows te upgraden is een goede,.
Qua hardware, kijk m’n even of er niet toevallig zich veel stof in je pc m’n ook m’n in de voeding heeft opgebouwd, dus deze voorzichtig zuigen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:39
Ik zou eerst kijken of je het CMOS batterijtje kunt vervangen. Dit is een CR2032 batterij die je eigenlijk zo'n beetje overal wel kunt kopen. Hiervoor moet je misschien even de videokaart uit de PC halen, maar dat is zo gebeurt. (Niet vergeten om de kabel uit de videokaart te halen en de clip op het moederbord in te drukken zodat de videokaart "gereleased" is.)

Als het probleem daarna nog blijft opkomen, dan zou ik een schone installatie van Windows proberen. Die is gratis op een USB'tje an 8-16GB te downloaden via Microsoft. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 2e optie "Installatiemedia voor Windows 11 maken."

Welke voeding heb je precies gekocht destijds?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Hiervoor je oude topic pakken is niet handig. Afgesplitst :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tot ik een paar maanden terug weer een plek achter een bureau kon krijgen en de pc opstartte... En constant het 'Reboot' scherm ervoor kreeg.
Is dat 'Reboot' scherm als je in de Windows desktop zit of daarvoor al tijdens het laden?
Je zou het automatisch opstarten bij een Windows fout in dan in ieder geval eens uit kunnen zetten:
Google: BSOD automatisch opstarten uitzetten.
Dan kan je misschien iets meer te weten komen bij een volgende vastloper/BSOD.
BridJantje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:41:Er staat nog windows 10 op. - Vgm heb ik de drivers niet goed geupdated.
De meeste drivers worden door Windows wel automatisch geüpdate
Eventueel kan je kijken bij:
Windows update / Optionele updates weergeven / Stuurprogramma updates

Als het systeem echt jarenlang niet meer is gebruikt krijg je waarschijnlijk nog de updates naar laatste Windows 10 (22H2)
Ook gedefragmenteerd en een beetje opgeschoond.
Er zit toch wel een SSD in het systeem neem ik aan?
Pagina: 1