nieuw contract dynamisch /vast in aanloop naar 2027

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-03 14:02
jaarcontract loopt volgende maand af.
Overweeg dan al naar dynamisch over te stappen (stroom en gas), maar kan nog groot deel jaar salderen.
Vraag me dus af of het al wel loont die keuze te maken als ik de dagprijzen bekijk.
Heb zonnepanelen , teruglevering 2500-2700KW, opwek 4200
Stroomverbruik 2400
Gas jaarverbruik 450m3 wv grotendeels winter natuurlijk.
Overweeg heel sterk een 6-8 KW plugin thuisbatterij systeem aan te schaffen begin 2027.

Wat denken jullie , gewoon maar proberen?

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik zou nog een jaartje vast doen. Je kan nog 10 maanden salderen en in die laatste 2 maanden in 2027 (januari en februari dus) valt er toch weinig te salderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Therazor op 26-02-2026 11:08 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:39
Salderen doe je dynamisch ook, met thuisbatterij kan je ook zorgen dat je terugleverprijs hoger ligt dan je inkoopprijs stroom, dan hou je meer dan nul over aan salderen. Maar je accu hebt je dus eerder nodig dan. Je kunt overigens net zo makkelijk zeggen dat je ook met een vast contract al niet meer saldeert vanwege terugleverkosten.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:39
Je moet niet vergeten dat je nu overstapt, dus geen compleet jaar hebt. Dus stel je had slechts 200kWh terugleveroverschot in salderingsjaar, dan wordt dat dit jaar bijvoorbeeld 1500kWh terugleveroverschot, dit jaar loopt voor iedereen qua salderen af op 31-12. Daar ontvang je zeg maar niks voor? vast? Soms kost t zelfs geld, al lees je vaak dat ze beloven dat te compenseren?
Als je zonnepanelen op zero export kan zetten bij negatieve prijzen beurs, dan heb je niet eerder accu nodig, al kan die wel prettig zijn. Je hebt dus groter overschot om mee te vergelijken, januari februari waren juist uitsluitend om overschot mee te salderen en die vallen weg.