Smart lichtschakelaar zonder lamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:30
Mijn vraag
...
Ik ga op de slaapkamer van mijn zoon een plafondlamp met ventilator hangen. De ventilator zal via Home Assistant BLE geautomatiseerd worden. De lamp zal via Home Assistant bedienbaar zijn. Daarom zal ik de plafondlamp met ventilator niet via de lichtschakelaar aansluiten maar direct op het stroom. Maar dan houd ik een nutteloze lichtschakelaar over.

Mijn idee is om achter de lichtschakelaar een Zigbee inbouwschakelaar te zetten (die heb ik al liggen). En dat dan Home Assistant de lamp aanzet/uitzet als je de schakelaar omschakelt.

De vraag is of dit werkt als ik de Zigbee inbouwschakelaar inbouw maar de uitgang niet aansluit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Plafond lamp met ventilator:
https://www.amazon.nl/Omk...lafondlicht/dp/B0C5DDHWLF

Lichtschakelaar:
Gira systeem 55 standaard lichtschakelaar

Zigbee schakelaar:
https://www.amazon.nl/SON...-compatibel/dp/B0B74H2P6G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb de Zigbee inbouwschakelaar al gebruikt om een badkamerventilator te automatiseren en ook de schuurlamp te automatiseren. Maar dan zit er altijd een apparaat achter.

Beste antwoord (via Astie op 26-02-2026 15:32)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal of een module met een N moeten gebruiken, dan kan je ongestraft de uitgang leeg laten. Of je moet een module pakken die een detached mode heeft.

Alle Shelly's hebben dat inderdaad. Zonder N kom je uit bij een 1L (elke gen).

De schakeldraad omzetten naar een N is een beetje matig. Kan wel maar dan aan beide kanten de draad voorzien van blauwe tape of krimpkous. Maar zou dan liever een blauwe draad trekken.

Helemaal als alternatief, plaats de module bij de lamp! Daar heb je namelijk wel een N zonder gedoe :)

Alle reacties

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:18
Ik heb zelf geen ervaring met Sonoff, maar zolang HomeAssistant een signaal krijgt vanaf de schakelaar zal het gewoon werken, bij Shelly kan je in de settings van het kastje aangeven dat deze "Detached - Input is separated/not changing state of the output/relay" is dan registreert deze wel de puls van de schakelaar maar doet vervolgens er niks mee, je kan dan in HomeAssistant aangeven of deze iets moet schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf-FRk3ZOm8HCpn_biHT3OKYkys=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jj5zHgIXOAqLVc30u9iI3ePI.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door LightStar op 26-02-2026 10:31 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, de ZBMINIL2 vereist dat er een (kleine) load op het systeem zit. Het beestje gebruikt namelijk de lekstroom om het relais (en daarmee de status) te laten functioneren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Astie
LightStar schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:27:
Ik heb zelf geen ervaring met Sonoff, maar zolang HomeAssistant een signaal krijgt vanaf de schakelaar zal het gewoon werken, bij Shelly kan je in de settings van het kastje aangeven dat deze "Detached - Input is separated/not changing state of the output/relay" is dan registreert deze wel de puls van de schakelaar maar doet vervolgens er niks mee, je kan dan in HomeAssistant aangeven of deze iets moet schakelen.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie.
Kun je aangeven welke schakelaar van Shelly jij hebt?
D4NG3R schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:34:
Nee, de ZBMINIL2 vereist dat er een (kleine) load op het systeem zit. Het beestje gebruikt namelijk de lekstroom om het relais (en daarmee de status) te laten functioneren.
Ah, dat maakt het duidelijk. Dan is deze niet bruikbaar maar een Shelly variant blijkbaar wel.
Of heb je andere ideeën om het te laten werken?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Astie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:37:
Ah, dat maakt het duidelijk. Dan is deze niet bruikbaar maar een Shelly variant blijkbaar wel.
Of heb je andere ideeën om het te laten werken?
Ik gebruik zelf draadloze Zigbee knoppen welke in System 55 frames passen voor m'n slimme lampen welke permanent van stroom zijn voorzien. :)

https://www.robbshop.nl/r...akelaar-1-knop-wit-zigbee
https://www.robbshop.nl/d...-schakelaar-met-2-knoppen

Maar ja, dat is met andere knoppen. De oplossing met een Shelly zoals @LightStar aandraagt is waarschijnlijk mooier, en nog goedkoper ook.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 26-02-2026 10:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• LightStar
Astie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Kun je aangeven welke schakelaar van Shelly jij hebt?
Wij gebruiken zelf meerdere van deze: uitvoering: Shelly 1PM Gen4

• Astie
Ah, ik heb geen PM nodig dus ik denk dat ik voor de gewone of de mini ga.

Maar ik heb enkel een zwarte en bruine draad in de inbouwdoos zitten. Omdat de zwarte niet meer naar een lamp gaat, dan kan ik die toch in de centraaldoos met de blauwe schakelen? Dan heb ik een fase en een nul draad voor de Shelly....of is mijn gedachte dan niet goed?

• Astie
Dus ik zou volgens dit plaatje, de blauwe draad niet hebben maar de zwarte in de ingang van de blauwe moeten steken. Dan zou het moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igiw5dyFt84mnfIG4h-PWOaDw8c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1GrB3varzaMHcL8lpX8DbZoA.png?f=user_large

• LightStar
Er zijn wel manieren om het zonder blauw te laten werken, staat vast ook wel in het Shelly forum topic ;) zelf hebben wij de luxe dat we bijna bij iedere schakelaar een blauwe draad hebben liggen (is zo aangelegd door de aannemer, niet om gevraagd maar het ligt er wel).

Andere plek wat je ook wel ziet is om hem te plaatsen bij het "lichtpunt" daar ligt normaliter wel een blauwe draad.

• Astie
Oh dat is wel fijn. Ik zou zelf ook een blauwe draad erbij kunnen trekken hoor, maar omdat de zwarte draad geen functie meer heeft, kan ik die ook als blauwe gebruiken natuurlijk.

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal of een module met een N moeten gebruiken, dan kan je ongestraft de uitgang leeg laten. Of je moet een module pakken die een detached mode heeft.

De schakeldraad omzetten naar een N is een beetje matig. Kan wel maar dan aan beide kanten de draad voorzien van blauwe tape of krimpkous. Maar zou dan liever een blauwe draad trekken.

Helemaal als alternatief, plaats de module bij de lamp! Daar heb je namelijk wel een N zonder gedoe :)

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

ErA

Als je je gewenste situatie niet werkend krijg is er een alternatief:

Ik heb mijn hele huis volgestopt met de wall switches van hue achter mijn gira e2 schakelaars, die dus niet verbonden zijn aan het net.

https://www.amazon.nl/Phi...0836980&gad_source=1&th=1

Zit een batterij in en ondersteund ook een dubbele schakelaar. Werkt perfect. Kan eveneens geprogrameerd worden om ondersteuning te bieden voor meerdere scene's. Zo is iedere knop 1 keer drukken 100%, 2x drukken 50% en 3 x drukken 20%

[ Voor 9% gewijzigd door ErA op 26-02-2026 14:06 ]

• Astie
ErA schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:00:
Als je je gewenste situatie niet werkend krijg is er een alternatief:

Ik heb mijn hele huis volgestopt met de wall switches van hue achter mijn gira e2 schakelaars, die dus niet verbonden zijn aan het net.

https://www.amazon.nl/Phi...0836980&gad_source=1&th=1

Zit een batterij in en ondersteund ook een dubbele schakelaar. Werkt perfect. Kan eveneens geprogrameerd worden om ondersteuning te bieden voor meerdere scene's. Zo is iedere knop 1 keer drukken 100%, 2x drukken 50% en 3 x drukken 20%
Die batterij houd me tegen om deze oplossing te doen. Maar toch bedankt!
Septillion schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:57:

Zoals al eerder is gesuggereerd zal ik dan de module in de bak van de lamp plaatsen. Dan is het probleem opgelost en kan ik de uitgang leeg laten.

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

ErA

Astie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Die batterij houd me tegen om deze oplossing te doen. Maar toch bedankt!
Voor wat het waard is: ik heb er meer dan 20 in huis, al meer dan 3 jaar. Nog nooit een batterij vervangen. Gaan naar verwachting 5 jaar mee. De hele klus om alle batterijen te vervangen kost me dan ongeveer 1,5 uur.

Zoals je hoor: ik ben een die hard fan.

(edit: net eens in de app gekeken: ze zitten allemaal rond de 25% (status: goed). Geen slechte indicatie dus!!)

[ Voor 11% gewijzigd door ErA op 26-02-2026 20:15 ]

Pagina: 1