Flightstick basis en grip toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
De categorie spelbesturingen bevat nu alleen een aanduiding flightstick. Helaas is dat een beperkte weergave van zaken. De meer geavanceerde producten uit de productgamma's van Thrustmaster, VKB, Virpil, WinCTRL en Moza bestaan uit een basis en een grip, welke onderling uitwisselbaar zijn. Zo heeft Thrustmaster bijvoorbeeld de Warthog basis en de AVA basis en een combi met de A-10/F-16 grip en de F/A-18 grip. Moza heeft een vergelijkbare opstelling waarbij basis en grip verwisselbaar zijn.

Daarnaast zijn grips soms ook onderling uitwisselbaar tussen merken. De TM grips zijn ook bijvoorbeeld ook te gebruiken met de basis van virpil en vice versa en de grips van TM kunnen middels een ombouwset op een VKB basis worden gebruikt.

Ik zou daarom graag dat in de filters, net als bij de stuurtjes, een onderscheid kan worden gemaakt tussen de grip en de basis. Daarnaast zou het ook fijn zijn als voor de grip ook duidelijk kan worden gemaakt met welke basis deze mogelijk kan worden gebruikt, maar dat is niet zo belangrijk als het kunnen maken van een selectie van grips en/of basissen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@ocf81 Voor flightsticks staat toevallig een wijziging op de planning door @Mooijekind . Dit zal naar verwachting ergens na de zomer plaatsvinden. Ik kan niet garanderen dat jouw wensen er ook in kunnen worden meegenomen, dat zal tegen die tijd duidelijk worden :)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@Glaanie bedankt voor je snelle reactie. Ik zou willen toevoegen dat voor helikopter collectieven dit ook deels opgaat en voor gashendels (throttles) hierin ook een beginnende beweging te zien is.

Als ik mijn eigen (groffe) analyse loslaat op de categorie spelbesturingen, dan zie ik eigenlijk een paar subcategoriën:
  1. Gamepad/Arcade
  2. Racen
  3. Vliegen
  4. VR
Elk heeft zijn eigen wereld aan onderverdelingen.

De categorie Arcade is vaak gericht op gebruik met een (digitale) knuppel c.q. gevechtsknuppel of een gamepad. Dit type controller is gericht op het spelen van platform spellen en vechtspellen. Natuurlijk is een gamepad op zich een categorie die veelzijdig is en je zou eventueel deze ook apart kunnen nemen.

De categorie Racen kent sturen, inclusief modulaire combinaties van basis en stuur, pedalen en toebehoren zoals schakelpoken, remhendels en panelen voor controle van de auto. Sommige sturen en pedalen zijn ook aanpasbaar middels accessoires.

De categorie Vliegen beslaat zowel atmosferisch vliegen en het vliegen in de ruimte en bevat knuppels en stuureenheden (yokes), inclusief modulaire combinaties van basis en knuppel of stuur; roerpedalen; gashendels en collectieven, als mede toebehoren daarvoor en ten slotte panelen voor controle van het voertuig, zoals panelen voor: radiobediening, automatische piloot, MFD en UFC, en tevens instrumenten.

De categorie VR toebehoren is zeer divers, maar kan worden verdeeld in trackers, controllers, bewegingsplatformen en toebehoren zoals wapenkolven etc.

Als het om vliegsimhardware gaat kan ik uren doorgaan over het onderwerp. Zo is er voor helikoptercollectieven nog wel een onderscheid te maken. Hoe wel wellicht als gashendel kan worden gezien, is het een subcategorie die speciaal voor helikopters bedoeld is. Daarom denk ik dat een filter "collectief" misschien wel een meerwaarde zou kunnen zijn. Tegelijkertijd is dit echter wel een nicheproduct dat tot nu toe nog ontbreekt in de PW. Er bestaan verschillende fabrikanten, maar vele werken middels een D2C model, waardoor een relatie met tweakers onwaarschijnlijk lijkt.

Daarnaast is het ook zo dat er voor bepaalde merken ook accessoires te krijgen zijn om de werking aan te passen. Zowel Virpil als VKB verkopen bijvoorbeeld verschillende nokkensets om het gedrag van de basis aan te passen. VKB verkoopt ook een aanpassingsset om Thrustmaster grips te kunnen gebruiken. Dat kan omdat TM al decennia lang dezelfde standaard gebruikt voor het communiceren tussen basis en grip en daar ook anderen vrij in laat door niet te reageren. VKB, Virpil en Moza gebruiken een duaal systeem dat daar ook mee overweg kan. Er zijn ook verlengstukken te koop die de werking aanpassen, zoals de VKB Omnithrottle en Virpil 200mm extension, en dat is slechts een kleine selectie. Er zijn ook legio aanpassingen van 3e partijen. De wereld van de sticks en collectieven is legio.
Roerpedalen hebben ook een aantal opties die wenselijk zijn, zoals het kunnen ontspannen van de veer en het toevoegen van een demper.

Concluderend: Er mist in de PW een set besturingsmogelijkheden. Ik zou ze wel willen toevoegen, maar de filters zijn niet erg specifiek, waardoor het een allegaartje is en een onbevredigend resultaat oplevert, zowel qua toevoegen als qua zoeken. Iets om over na te denken. Ik snap wel dat niet alles kan, maar de huidige filters schieten op dat vlak daarentegen wel wat tekort.

Ik moet overigens opmerken dat Icecat in deze categorie een onderverdeling maakt die nagenoeg onbruikbaar is.

Mochten jullie nog vragen hebben over wat er in de wereld van het vliegen allemaal kan, dan wil ik best wel eens een woordje daarover spreken. Over andere deelonderwerpen zou ik niet heel veel kunnen bijdragen, afgezien van de meest algemene kennis.

[ Voor 30% gewijzigd door ocf81 op 25-02-2026 18:11 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!