Dakkapel extra isoleren met glaswol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik heb last van tocht in onze dakkapel en daar wil ik wat aan doen. Ik heb het plafond verwijderd en tussen de balken aan de voorkant van de dakkapel is gevuld met PIR.
Ik heb nog was glaswol liggen, kan ik tussen de balken achter de PIR nog vullen met glaswol van 6 cm dik?
Of kan ik beter rondom de PIR de naden met PUR afdichten en geen glaswol toevoegen?

Volgens de bouwtekening zit alleen de PIR tussen de balken, verder geen folie er voor: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBuBSPVNcCM5L0B_FNwaLGGIjRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo3xPf1acA61ekzxid09f1aE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door urk_forever op 25-02-2026 13:03 ]

Hail to the king baby!

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
let op: tocht komt ook vaak via de zijkant (de aansluiting tussen wang en dak)
isoleren helpt niet optimaal tegen tocht. Maar de naden dichten wel. persoonlijk zou ik pur icm tape gebruiken. daarna is het een kleine moeite om het dak veder te isoleren met een dampopen isolatie materiaal + klimaatfolie.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
isolatiemateriaal is niet het spul wat tocht tegen moet houden. Dat moet je van buiten tegenhouden. Folie, luchtdicht tape, etc. Is wel meer werk maar ook een beter resultaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik heb het in de titel niet helemaal goed neergezet.
Het doel van de glaswol was niet om extra te isoleren, maar om de tocht te voorkomen. Maar zoals jullie aangeven is de glaswol daar niet voor bedoeld.
De dakkapel is een jaar of 4 oud dus extra isoleren is niet nodig.
Ik heb de randen rondom de PIR met alutape afgeplakt en overige kieren met PUR dicht gemaakt, dat zou hopelijk de meeste tocht moeten voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door urk_forever op 25-02-2026 19:09 ]

Hail to the king baby!