Vraag afwerking van MDF plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ifusnipe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:48
We krijgen een kleine gezinsuitbreiding en dus willen we de zolder aanpakken van ons nieuwe huis. Echter heb ik geen idee hoe ik het plafond/dak afwerking mag en kan afwerken.

We hebben op zolder betonnen muren van grote platen beton. Die lijken ons makkelijk/logisch af te werken door de gaten op te vullen en eventueel iets van muurglad voor grotere oneffenheden bij randen van de platen. Daarna simpel primen en verven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrb__RDrjZhbdnwelV37jsdwjnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iNpiruWHuRKJ1TJMZbvQ3SB.jpg?f=fotoalbum_large

Echter hebben we wat moeite met het plafond, het lijken wel MDF platen waar iemand hetzelfde witte laagje (15 jaar oude primer??) op heeft gesmeerd. zie de close up in een van de slecht afgewerkte hoeken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkoaxqt0A7ecgpihH7OqxQYmUHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRl79Dr2M4Dp4XJsrzHF7DFD.jpg?f=fotoalbum_large

Mogen we dit gewoon opvullen,primen & verven? Of moet dit vervangen worden door e.g. Gipsplaten of stucwerk? We zoeken een redelijk strakke afwerking maar we zijn niet zeker omdat ik niet weet wat slim is. Alle hulp en ideeën worden gewaardeerd.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:28
volgens mij is de volgorde:

zeker weten dat je dak waterdicht is
je dak van binnen zo dik mogelijk isoleren met een dampopen isolatiemateriaal, houtvezel of steenwol oid
klimaatfolie daar overheen
rachels
gipsplaat
afwerken maar

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is die afvoerpijp van je CV ketel wel luchtdicht?

• ifusnipe
Wolly schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:56:
Is die afvoerpijp van je CV ketel wel luchtdicht?
Naar mijn weten wel, maar hij wordt dit jaar toch echt vervangen na 20+ jaar dus zal het dan laten nakijken

• ifusnipe
No Hands schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:29:
volgens mij is de volgorde:

zeker weten dat je dak waterdicht is
je dak van binnen zo dik mogelijk isoleren met een dampopen isolatiemateriaal, houtvezel of steenwol oid
klimaatfolie daar overheen
rachels
gipsplaat
afwerken maar
De vraag is dus of ik gelijk mag/kan afwerken zo met deze MDF platen, het zou allemaal al geisoleerd moeten zijn namelijk. Zo niet moet ik misschien gipsplaat hierover doen of de MDF platen vervangen door Gipsplaat.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:25

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik denk dat het hardboard is. Dat wil je niet direct stucken omdat 't teveel beweegt, dus dan moet je er gipsplaat overheen doen.
Hardboard weghalen is niet verplicht, maar ik zou dat wel doen.. Al is het maar omdat ik er niet van hou om nutteloze tussen lagen te hebben

Of het hardboard netjes verven

Ligt aan hoe strak 't moet worden vs budget

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:28
ifusnipe schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:03:
[...]

De vraag is dus of ik gelijk mag/kan afwerken zo met deze MDF platen, het zou allemaal al geisoleerd moeten zijn namelijk. Zo niet moet ik misschien gipsplaat hierover doen of de MDF platen vervangen door Gipsplaat.
'het zou allemaal al geïsoleerd moeten zijn'

Ik zou dat echt zeker willen weten. als je nu alles gaat afwerken en je komt er dan achter dat het toch niet of slecht geïsoleerd is dan heb je spijt van je afwerking. Dit is je kans, isolatie is er nooit teveel. je verliest 30% van je warmte door je dak en je wilt in de zomer ook de warmte buiten gaan houden.

Maar deze plaatjes zou ik in ieder geval afwerken met gipsplaat als je toch niet gaat isoleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ifusnipe
No Hands schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:28:
[...]

'het zou allemaal al geïsoleerd moeten zijn'

Ik zou dat echt zeker willen weten. als je nu alles gaat afwerken en je komt er dan achter dat het toch niet of slecht geïsoleerd is dan heb je spijt van je afwerking. Dit is je kans, isolatie is er nooit teveel. je verliest 30% van je warmte door je dak en je wilt in de zomer ook de warmte buiten gaan houden.

Maar deze plaatjes zou ik in ieder geval afwerken met gipsplaat als je toch niet gaat isoleren.
Ik ga eens kijken of het het waard is, als we toch alles gaan aanpakken met gipsplaten is het inderdaad net zo logisch om daar extra isolatie onder te knallen. Volgens het energie rapport van 2025 heeft ons dak een RC waarde van 1,30 m²K/W dus dat is inderdaad niet super goed. Dankje in ieder geval voor het meedenken en het advies.
Pagina: 1