schakeldraad zonder schakelaar ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ellnsbv
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:16
Hallo, ik had een buitenlamp armatuur met ingebouwde pir bewegingsensor, uit de muur komt een blauwe en zwarte kabel (en afgeknipt groen/geel) de blauwe en zwarte kabel zaten aangesloten op het kroonsteentje in de lamp.

De lamp had dus altijd spanning en de sensor bepaalde of de lamp aan ging.
Ook zit er geen schakelaar waarmee de lamp aan of uit te zetten was.

Nu heb ik een ander armatuur, waar geen bewegingsensor op zit, gewoon net zo aangesloten als de oude armatuur, en raad eens: de lamp gaat niet aan.
Het armatuur is niet kapot, want heb een stekker er op aangesloten en in de contactdoos gedaan en de lamp gaat gelijk aan.

Aangezien op de oude armatuur ook alleen blauw en zwart aangesloten was lijkt het mij dat zwart in dit geval de fasedraad is en blauw gewoon de nul.

Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat de nieuwe lamp het nu niet doet ?

Ik wil trouwens dat de lamp continu spanning heeft aangezien er een smart lamp in komt, ik wil de beveiligingscamera bewegingsensor entity gebruiken in home assistant om de lamp aan en uit te laten gaan. Daarom heb ik dus een armatuur zonder bewegingsensors gekocht.

Beste antwoord (via Ellnsbv op 25-02-2026 17:20)

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 20:23
Hoe heb je de spanning er nu afgehaald, in de meterkast?
Zwart is typisch schakeldraad, weet je 100% zeker dat er niet ergens (achter een kast ofzo) een schakelaar zit? En zit er geen schakelaar op de nieuwe lamp verstopt?

En staat er spanning op de zwarte draad? (Spanningzoeker kan maar multimeter is beter).

Als er altijd spanning op stond, zou er nu ook spanning op moeten staan.

Wat ik me nog kan bedenken is dat er bijv. ergens een trafo voor zit met 12 of 24v, dan gaat je nieuwe 230v lamp niet werken.

Alle reacties

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:04

P_Tingen

omdat het KAN

Even alvast een domme vraag, maar heb je de lamp ook getest op een andere draad, zodat je kan uitsluiten dat de lamp / het armatuur zelf kapot is?

... en gaat over tot de orde van de dag

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:26
- Kabel ergens los getrokken?
- Schakelaar aan zetten van de lamp (neem aan dat je alles spanningsloos hebt gemaakt om veilig te werken)?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:04

P_Tingen

omdat het KAN

Met spanningzoeker de draden uit de muur getest om te zien of daar spanning op staat?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • Beste antwoord

• RubenA
Hoe heb je de spanning er nu afgehaald, in de meterkast?
Zwart is typisch schakeldraad, weet je 100% zeker dat er niet ergens (achter een kast ofzo) een schakelaar zit? En zit er geen schakelaar op de nieuwe lamp verstopt?

En staat er spanning op de zwarte draad? (Spanningzoeker kan maar multimeter is beter).

Als er altijd spanning op stond, zou er nu ook spanning op moeten staan.

Wat ik me nog kan bedenken is dat er bijv. ergens een trafo voor zit met 12 of 24v, dan gaat je nieuwe 230v lamp niet werken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heb je een multimeter? Is het antwoord nee, dan ligt die wel bij de dichtsbijzijnde bouwmarkt in het schap.

Dan kun je eens meten, kan zijn dat je net ff iets losgetrokken hebt of dat er wat anders aan de hand is.

En test de nieuwe lamp even ergens op of die niet gewoon kapot is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Welke lamp heb je precies van de muur geschroefd? want @RubenA zegt lijkt mij aannemelijk dat er ergens een travo zit, en voor de aller zekerheid je aardlekschakelaar én zekering staat beide aan?

• Ellnsbv
@RubenA ik heb inderdaad in de meterkast de spanning er afgehaald.

100% zeker dat er geen schakelaar is, wel een centraaldoos, maar ook daar is geen bruin draad te bekennen.

Ik ben er vrijwel zeker van dat er op de lamp geen schakelaar zit, heb een stekker van een oud apparaat afgeknipt, en die aangesloten en de lamp gaat wel direct aan.

Ik heb geen spanningsmeter, die zal ik wel even halen, maar het is zo kinderlijk simpel: de lamp deed het, er zijn 2 draden. Diezelfde 2 draden op de nieuwe lamp, en het werkt niet 😂

Een trafo zou dan nog kunnen, zal eens kijken of ik ergens nog een sticker op de oude armatuur kan vinden dat die op 12 of 24v werkt.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-02 14:23
En als je de oude lamp weer aansluit? Gaat die magisch dan weer werken?

Zo niet dan houdt het simpele op en zou je toch moeten uitzoeken waarom je "opeens" geen spanning meer hebt op de zwarte draad.

[ Voor 47% gewijzigd door LordSinclair op 25-02-2026 08:53 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:26
Kan ook zijn dat de automaat in de meterkast het begeven heeft voor die groep, of stuurt deze heel wat meer wat anders uit zou moeten blijven?

• RubenA
Een centraaldoos en lasdoos zijn niet hetzelfde. Ik verwacht in elke centraaldoos wel een bruine draad (op zijn minst bruin, geelgroen en blauw. of, als het oud is rood en groen). Dus waarschijnlijk zit de centraaldoos nog ergens verderop. Als je die hebt gevonden kun je er misschien ook achter komen waar de zwarte draad op zit (schakelaar of gewoon bij de bruine draden). Als er altijd spanning op staat, zou de draad bruin moeten zijn. Maar als er daadwerkelijk een trafo achter zit, dan kan het vanalles zijn...

• Ellnsbv
Nou ik heb met een spanningzoeker de zwarte draad gemeten en er stond gewoon spanning op, kroonsteentje wat bij de lamp kwam er af gehaald en een nieuw kroonsteentje geprobeerd en wonderbaarlijk (maar gelukkig!!) werkt de lamp gewoon.

Het is me een raadsel waarom een stekker op het kroonsteentje wel werkte, maar de draden uit de muur niet, heb ze echt wel 20x opnieuw aangesloten en geen 1x ging de lamp aan, met het nieuwe kroonsteentje was het de 1e x gelijk aan goed.

Bedankt allemaal voor het meedenken! 😀

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ellnsbv schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:20:
Nou ik heb met een spanningzoeker de zwarte draad gemeten en er stond gewoon spanning op, kroonsteentje wat bij de lamp kwam er af gehaald en een nieuw kroonsteentje geprobeerd en wonderbaarlijk (maar gelukkig!!) werkt de lamp gewoon.

Het is me een raadsel waarom een stekker op het kroonsteentje wel werkte, maar de draden uit de muur niet, heb ze echt wel 20x opnieuw aangesloten en geen 1x ging de lamp aan, met het nieuwe kroonsteentje was het de 1e x gelijk aan goed.

Bedankt allemaal voor het meedenken! 😀
Goed gedaan _/-\o_

Zelf opgelost en weer een ervaring rijker d:)b

Voortaan trouwens lekker WAGO's/lasklemmen pakken in plaats van dat geklooi met kroonsteentjes en een schroevendraaier ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1