• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-02 16:46
Ik twijfelde dit in het recruiters topic te plaatsen, maar mijn vraag mbt het cv is toch iets breder.
Mijn situatie is dat ik al ruim 9 jaar bij mijn eerste werkgever zit en als software engineer werk. 5 jaar geleden heb ik voor het laatst mijn cv aangepast, dit wil ik nu weer doen om voorzichtig rond te gaan kijken.
Echter heb ik dus al jaren niet bijgehouden wat de "norm" is in het cv landschap.

Op dit moment heb ik de volgende kopjes op mijn cv staan:
  • Persoonlijke info (zoals adres/naam/functie)
  • [Lijst met werkgevers van nieuw naar oud (in mijn geval mijn huidige werkgever en stage/afstuderen)/li]
  • Naast de lijst met werkgevers een kopje met technieken/tools/methodieken waar ik ervaring mee heb (steekwoorden)
  • Onder werkgevers lijst met studies (nieuw naar oud)
  • Lijst met bekende projecten waar ik aan heb mogen werken
  • Lijst met behaalde certificaten
Graag wil ik een korte alinea toevoegen met een beschrijving van mijn "loopbaan". Waar ik ooit begonnen ben (als pure developer) en waar ik nu zit (devops). Waar kan ik dit het beste plaatsen?
Is dit direct onder mijn werkgever? Tussen persoonlijke info en werkgeverslijst?

Is het gebruikelijk om expliciet namen van projecten te benoemen waar je aan gewerkt hebt? Het zijn projecten die bij de meeste mensen wel bekend zijn.

Mis ik nog andere info? En wat hebben jullie aan extra's staan op jullie cv?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:30

Croga

The Unreasonable Man

Realiseer je dat de eerste pagina van je CV mischien gelezen wordt, de rest nauwelijks. Hoe lager iets staat op je CV, hoe kleiner de kans dat het überhaupt gelezen zal worden.

Ik begin mijn CV met een paragraaf over wie ik ben, wat ik kan, wat ik weet en wat ik kan betekenen voor het bedrijf. Een half A4tje hooguit met de belangrijkste informatie voor de hiring manager. Geen feitelijke opsomming maar daadwerkelijk "Wat betekent mijn verleden voor jullie"
Hieronder heb ik een blokje steekwoorden staan ter ondersteuning van de tekst.
Daarna alle compacte informatie die van belang is; cursussen/certificaten, wellicht zouden de projecten hier passen voor je.
Daarna pas je lijst met werkgevers en wellicht is die zelfs helemaal niet nodig aangezien die ook al in je werkervaring zit.

Je werkervaring pas als laatste. Voornamelijk omdat dat ter ondersteuning van de voorgaande informatie is. De eerste pagina moet de lezer nieuwsgierig maken naar de rest.

Met bijna 30 jaar aan consultancy ervaring zag mijn CV er uiteindelijk zo gelikt uit dat ik complimenten kreeg van klanten. Maar ja, als je iedere 6-18 maanden een overhaul moet doen wordt het dat ook wel :-)

• champion16
Croga schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:22:
Realiseer je dat de eerste pagina van je CV mischien gelezen wordt, de rest nauwelijks. Hoe lager iets staat op je CV, hoe kleiner de kans dat het überhaupt gelezen zal worden.
Interessant. Moet er wel bij vermelden dat ik niet in de consultancy zit en ik ook niet die richting op wil gaan.
Daarom dacht ik juist dat het in 1 oogopslag duidelijk moet zijn wie je bent, wat je werkervaring en opleidingen zijn. Vandaar ik deze op pagina 1 heb zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door champion16 op 25-02-2026 07:59 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

champion16 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:31:Interessant. Moet er wel bij vermelden dat ik niet in de consultancy zit en ik ook niet die richting op wil gaan.
Daarom dacht ik juist dat het in 1 oogopslag duidelijk moet zijn wie je bent, wat je werkervaring en opleidingen zijn. Vandaar ik deze op pagina 1 heb zitten.
Of het om consultancy gaat of niet maakt heel weinig uit.
Het eerste wat de hiring manager wil weten is waarom hij jou zou moeten inhuren. En dat gaat in eerste instantie niet om werkervaring en opleidingen, dat is slechts de onderbouwing daarvan.

De vraag die je moet beantwoorden is: Waarom zou deze persoon JOU in zijn team/bedrijf willen hebben? Wat maakt dat jij de meest geschikte bent?
Die opleidingen heeft iedereen wel en kale werkervaring zegt niet zoveel. Wat maakt het dat jij uniek geschikt bent om dit werk te doen?

Om even een voorbeeld te geven;
Ik ben nu werkzaam als Data Engineer. Hiervoor heb ik 15 jaar als Agile consultant (Scrum Master / Coach / trainer) gewerkt. In mijn inleiding geef ik dus ook aan dat ik niet alleen de vingers op de knoppen ben maar ook de kritische blik op de oplossing, het proces en het team. Ik ben daar (relatief) uniek in. Vervolgens onderbouw ik dat met de rest van het CV. Maar de eerste indruk is: Wat breng ik wat niemand anders brengt.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:53

<...>

Met bijna 30 jaar aan consultancy ervaring zag mijn CV er uiteindelijk zo gelikt uit dat ik complimenten kreeg van klanten. Maar ja, als je iedere 6-18 maanden een overhaul moet doen wordt het dat ook wel :-)
"Gelikte" CV's werpen bij mij als senior techneut bij interviews altijd rode vlaggen op. Waarom? Ik zit zelf in het vak waarvoor mensen gezocht worden, weet welk type persoon nodig is voor de klus, en na - net als jij - binnen en buiten consultancy op veel plaatsen geweest te zijn, weet hoe CV's "opgeleukt" kunnen worden.

TS heeft er het meeste aan om het CV netjes maar reeel te houden, expertise die hij nooit meer wil gebruiken niet te nadrukkelijk te benoemen, en vooral aan te geven wat voor persoon hij is in een team en waarom de klus waar het CV voor bedoeld is hem zo aanspreekt. Voor mij betekent dat 1/2-1 A4 als cover letter met NAW, wat zoek je, wat wil je, waarom deze klus en wat kun j eraan bijdragen. Een BS verhaal prikt een beetje ervaren iemand zo doorheen.

Maar, da's hoe ik er aan de aannemende/beoordelende kant inzit. Als je een doener zoekt hoeft die niet persee management kwaliteiten te hebben maar wel z'n vak verstaan en kunnen samenwerken. Ik ben daarin tamelijk ouderwetsch.

• champion16
DjoeC schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:28:
[...]

"Gelikte" CV's werpen bij mij als senior techneut bij interviews altijd rode vlaggen op. Waarom? Ik zit zelf in het vak waarvoor mensen gezocht worden, weet welk type persoon nodig is voor de klus, en na - net als jij - binnen en buiten consultancy op veel plaatsen geweest te zijn, weet hoe CV's "opgeleukt" kunnen worden.

TS heeft er het meeste aan om het CV netjes maar reeel te houden, expertise die hij nooit meer wil gebruiken niet te nadrukkelijk te benoemen, en vooral aan te geven wat voor persoon hij is in een team en waarom de klus waar het CV voor bedoeld is hem zo aanspreekt. Voor mij betekent dat 1/2-1 A4 als cover letter met NAW, wat zoek je, wat wil je, waarom deze klus en wat kun j eraan bijdragen. Een BS verhaal prikt een beetje ervaren iemand zo doorheen.

Maar, da's hoe ik er aan de aannemende/beoordelende kant inzit. Als je een doener zoekt hoeft die niet persee management kwaliteiten te hebben maar wel z'n vak verstaan en kunnen samenwerken. Ik ben daarin tamelijk ouderwetsch.
Eigenlijk komt het er dus op neer dat een ieder wat anders belangrijk vindt om te zien, maar dat uiteindelijk alles belangrijk is :-( .
Ik ga denk ik onder mijn persoonlijke gegevens een korte alinea zetten over mijn ontwikkeling/wat ik breng zonder te technisch te worden. Technische dingen ziet men wel bij de steekwoorden.
En daaronder zet ik dan wel werkervaring/opleidingen/certificaten en projecten.
In een motivatiebrief kan ik desnoods wel uitgebreider ingaan op bepaalde dingen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:49

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DjoeC schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Een BS verhaal prikt een beetje ervaren iemand zo doorheen.

Ik ben het helemaal eens met je verhaal, maar de inhoud of vorm van een cv moet een bepaald doel dienen, en de invulling daarvan is een beetje afhankelijk van de doelgroep/lezer. Ik pas mijn cv daar altijd een beetje op aan (zonder overigens te liegen of te overdrijven).

Bij een aanvraag waar een groot zwaartepunt op organisatiesensitiviteit zit laat ik mijn OR-voorzitterschap iets prominenter naar voren komen. Voor een klus waar technische kennis erg belangrijk is, leun ik iets meer op mijn certificeringen en aantoonbare kennis.

Het is onmogelijk om met een flinke dosis werkervaringen en certificeringen en weet ik wat nog meer, om dit allemaal in een paar A4-tjes overzichtelijk op papier te krijgen. Ik maak dan altijd bewust keuze waar het zwaartepunt op ligt, en dat is afhankelijk van de (soort) aanvraag en lezer. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:26
Als je honderden CV's voor je neus krijgt dan scan je die snel om een indruk te krijgen of jouw ervaring relevant is. Als je soliciteert voor een rol waarin je veel AWS gaat gebruiken dan zorg je er dus voor dat een recruiter snel je ervaring hiermee kan vinden.

Een tekstparagraaf over je loopbaan ben ik geen fan van en is ook overbodig gezien je loopbaan naar devops al duidelijk zou moeten worden in je chronologische overzicht die toont waar in welke rol je hebt gewerkt.

Onder elke rol kun je dan belichten waar je aan hebt gewerkt waar je de mogelijkheid hebt om dingen te benadrukken die relevant zijn voor de betreffende vacature.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-02 19:03

Barrycade

Through the...

Pas 'm aan naargelang de vacature. Dus sluit aan op het gevraagde.

Dus bouw een kerndeel met de vaste onderdelen, pas de toeters en bellen aan op de zaken die genoemd worden in de vacature.

Dus zorg er voor dat je m makkelijk aan kan passen. Zodat je bv bij de werkervaring kan vermelden dat je bepaald projecten hebt gedaan en noem alleen die projecten die interessant zijn.

• champion16
SCIxX schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:48:
Als je honderden CV's voor je neus krijgt dan scan je die snel om een indruk te krijgen of jouw ervaring relevant is. Als je soliciteert voor een rol waarin je veel AWS gaat gebruiken dan zorg je er dus voor dat een recruiter snel je ervaring hiermee kan vinden.

Een tekstparagraaf over je loopbaan ben ik geen fan van en is ook overbodig gezien je loopbaan naar devops al duidelijk zou moeten worden in je chronologische overzicht die toont waar in welke rol je hebt gewerkt.

Onder elke rol kun je dan belichten waar je aan hebt gewerkt waar je de mogelijkheid hebt om dingen te benadrukken die relevant zijn voor de betreffende vacature.
Wellicht was loopbaan een verkeerde term. Ik ga overigens geen titel gebruiken in mijn cv voor dit gedeelte. Deze alinea ga ik inderdaad toespitsen op de functie waar ik op dat moment voor ga solliciteren (dus geen dingen benoemen die niet van toepassing zijn). Verder heb ik sinds het begin de rol software engineer gekregen (heel generiek, ik weet het en hier valt bijna alles onder).
In de tussentijd ben ik dus niet van rol veranderd.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik begin mijn CV met een paragraaf over wie ik ben, wat ik kan, wat ik weet en wat ik kan betekenen voor het bedrijf. Een half A4tje hooguit met de belangrijkste informatie voor de hiring manager. Geen feitelijke opsomming maar daadwerkelijk "Wat betekent mijn verleden voor jullie"
Dat lijkt mij juist uitermate geschikt voor in een sollicitatiebrief (dan wel cover letter), en niet tussen de feitelijke opsommingen van een CV. Aan de andere kant heb ik zelf geen goede "template" voor een CV waar ik alles overzichtelijk samen kan vatten met nu tegen de 30 jaar werkervaring, waar er lange periodes zijn geweest met tal van projecten, wisselende werkgevers en wisselende landen. En wat maakt het uit dat je lang geleden een migratie van NetWare naar NT hebt uitgevoerd, etc. etc. En hier en daar een aparte zijstap binnen de IT hebt gemaakt (omdat het leuk leek/was). Te veel info, waarvan je weet dat niemand het leest, maar het wel op zal vallen als het er niet staat.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Qwerty-273 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:05:
Dat lijkt mij juist uitermate geschikt voor in een sollicitatiebrief (dan wel cover letter), en niet tussen de feitelijke opsommingen van een CV.
Als consultant bestond die ruimte niet; er waren geen brieven/cover letters en dus werd ik gedwongen een "short" version in het CV te plaatsen. Ik heb daar buiten nooit meer met brieven/cover letters gewerkt omdat deze stijl beter gewaardeert werd. Ik weet niet of brieven/cover letters nog van deze tijd zijn, ik zie ze eigenlijk nergens meer.
Maar je hebt absoluut gelijk dat wanneer je wel de brief-en-cv keuze maakt, deze tekst thuis hoort in de brief, niet in het CV.
Aan de andere kant heb ik zelf geen goede "template" voor een CV waar ik alles overzichtelijk samen kan vatten met nu tegen de 30 jaar werkervaring, waar er lange periodes zijn geweest met tal van projecten, wisselende werkgevers en wisselende landen. En wat maakt het uit dat je lang geleden een migratie van NetWare naar NT hebt uitgevoerd, etc. etc. En hier en daar een aparte zijstap binnen de IT hebt gemaakt (omdat het leuk leek/was). Te veel info, waarvan je weet dat niemand het leest, maar het wel op zal vallen als het er niet staat.
Wat ik gedaan heb is de relevante werkervaring beschreven en de minder relevante samen gevat in highlights. Als Data Engineer vindt ik dus mijn data ervaring belangrijk en dus staan die projecten (veelal) uitgeschreven, m'n Agile tijd staat in één blok met highlights en alles daarvoor in nog een blok met sumiere highlights. Het Agile blok en het Rest blok zijn ieder ongeveer even groot als één data project. Op die manier staat bijna 30 jaar aan consultancy ervaring toch op "slechts" 5 paginas. En er zijn meteen wat aanknopingspunten om tijdens het gesprek vragen op te roepen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:49

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik merk trouwens dat tegenwoordig veel cv's bij brokers al automatisch gescand worden op bepaalde steekwoorden die raakvlak hebben met de eisen/wensen uit een aanvraag. Bij het niet opgenomen hebben van die steekwoorden krijg je waarschuwing bij het indienen van het cv, en moet je je cv eigenlijk aanpassen (je hóeft het niet te doen, maar dan weet je zeker dat je op de NO-pile beland).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1