Groot blad / top van hout maar niet te dik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:31
Ik ben op zoek naar een houten top blad voor op een lage kast.
Idealiter een Amerikaans noten, maar er is haast niet aan te komen.
Het ding is dat het blad 4.80m lang moet worden en ca 40cm breed.
Er zijn enkele houthandels die uit boomstammen zagen en ook gedroogd meubelhout hebben. Het blijft bij die lengte vaak wel bij eiken. Maar, het wordt ontzettend dik 'want tafelbladen :o ...' Maar dat wil ik juist niet. Liefst wil ik onder de 20mm dik blijven namelijk. En dat wordt niet gezaagd uit 1 stuk, want kromtrekken, scheuren enz. En nee dat wil ik ook niet :P

Hoe pak je zoiets nou aan?
Er is erg mooi Amerikaans noten gefineerd multiplex, 2,40 lang, dus ik kan prima uit de voeten met 1 plaat dan, maar hoe strak krijg je zoiets naadloos op elkaar? En... WIL ik het wel naadloos? (werking)
Ik zat te denken om het kops zo strak mogelijk tegen elkaar te monteren en daarna pas de voorzijde te voorzien van het fineer aan de voorzijde uit 1 doorlopend stuk. (als dat al bestaat zo lang)
Ik heb te weinig verstand hiervan vooraf een goede inschatting te maken.

tips?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ga eens langs bij een fijnhouhandel en vraag het niet op een forum.

https://www.fijnhout.nl/

u can fool all people some time and fool some people alltime

• paQ
digifun schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:02:
Ga eens langs bij een fijnhouhandel en vraag het niet op een forum.

https://www.fijnhout.nl/
uh ja... thx denk ik.

Ik ben al bij 3 stuks geweest.
Het devies is > meubelbouwer (maar dat is geen DIY meer) en voor hout uit 1 stuk naar de handels die uit een eigen voorraad stammen kunnen zagen. Breedte wordt al snel een issue, en zoals gezegd zagen die vrijwel altijd (heel) dik.
Zelf lamineren op dat oppervlak zonder pers zie ik mezelf ook niet doen, en notenfineer vinden op die breedte blijkt zeer zeldzaam. Als je het al vindt, dan is het niet lang genoeg, maar wordt dan wel vaak in een set van 2 geleverd zodat je de naad netjes gespiegeld in het midden kunt maken.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ben je ook al bij die in Amsterdam geweest want dat is de beste van Nederland?

Als je moeilijke dingen wilt met hout dan moet je er wel iets voor doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:40
Paar dingen die mij door mn hoofd schieten:

> fijnhout in Amsterdam als gezegd serieus partij voor deze lengte als het er al is ook duur.
> naadloos, multiplex succes 20mm (wordt denk ik 18/19/22/24mm) is voor deze overspanning dun gaat doorhangen (heb kast planken van 24; 150 lang en dat gaat net).
> iets minder naadloos, succes met vinden van fineer op die lengte in 1 stuk (ik denk dat dit er niet is)

als je deze overspanningen wil zeg langer dan 3050mm dan gaat dat in het normal niet zonder er wiggen oid onder te plaatsen of frame van staal; dit kan wel dun zijn.
als je toch een echt hout deel weet te vinden zaag het dan netjes in tegen kromtrekken.

succes; maar dit makkelijk/bouwmarkt wordt hem niet.

• paQ
De hele top 'rust' gewoon op de kast. Er zal weinig gaan doorhangen.
Het is bedoeld als afdekker.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is het een optie om te gaan voor bijvoorbeeld multiplex en deze te beplakken met een interieurfolie?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kwartiergezaagd trekt het minste krom.
Aan elkaar makrn zonder naad kan met -1 graad zagen.
Het is wel echt meubelmaker werk.
Trial en error met kwartiergezaagd is wordt wel erg prijzig ook.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• paQ
Wippie1234 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:45:
Is het een optie om te gaan voor bijvoorbeeld multiplex en deze te beplakken met een interieurfolie?
Neeeee geen plastic he :+

• paQ
DJMaze schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:55:
Kwartiergezaagd trekt het minste krom.
Aan elkaar makrn zonder naad kan met -1 graad zagen.
Het is wel echt meubelmaker werk.
Trial en error met kwartiergezaagd is wordt wel erg prijzig ook.
Dat klinkt als informatie waarnaar ik ga googlen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:24

dragonhaertt

@_'.'

Mag het wat kosten?
Am noten op maat kan je prima door een houtbewerker laten maken, maar maatwerk kost wel geld.
Ik zou voor zo'n lengte denken aan vinger-gelaste planken. Uit één stuk ga je lastig vinden, zeker niet in die breedte. Meerdere lange planken verlijmen in de breedte en/of de lengte is dan de oplossing.

Alleen het ruwe hout gaat je ongeveer 250-300 euro kosten voor deze maat.

Wil je het zelf maken? Wil je het kopen? Wil je het laten maken? Wil je zelf hout uitzoeken en alleen toegang tot een werkplaats lenen?
Zat manieren te bedenken!

Bij de fijnhouthandels is (ruw) Amerikaans noten prima te vinden trouwens, al zijn er ook veel andere mooie houtsoorten die een stuk goedkoper zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 24-02-2026 22:07 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nee, begrijp ik heel goed. Maar je hebt de gewenste toepassing niet in detail beschreven en wilde je een voordelig alternatief bieden.

Ik heb ooit bij een folieleverancier gewerkt en thuis de bovenzijde van een kastje beplakt nadat deze aanzienlijk vochtschade opgelopen had. De gemiddelde bezoeker zag niet dat het kastje beplakt was, zonder dat ik er zelf op wees. Bijkomend voordeel is dat je vanaf dat moment geen onderzetters meer hoeft te gebruiken op het kastje :P .

Ik ben bang dat de door jou gewenste oplossing maatwerk, en daarmee duur gaat worden

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Je zou ook nog bij de Arnhemse fijn houthandel kunnen kijken https://www.af.nl. Die hebben zowel fineer als massiefhout en zouden je met het e.e.a. wellicht kunnen adviseren.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:24

dragonhaertt

@_'.'

Overigens vind ik het idee van multiplex met een mooie fineer ook helemaal niet slecht. Je zou de twee delen kunnen verlijmen of klemmen met bijvoorbeeld koekjes, een spline of clamex.
Multiplex werkt niet heel veel, en als je die met wat speling vastmaakt op je kast trekt hij zichzelf niet over tijd kapot.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26
Onorthodox voorstel in de lijn van @dragonhaertt

https://www.ikea.com/nl/n...el-acacia-zwart-70419264/

Negeer het onderstel, en je hebt 2 houten bladen van elk 235 cm x 50 cm. Net geen 4 cm dik. Dus ok, da's geen 2, maar ook zeker niet de 10+ van een eikenhouten blad.

De onderkant bevat stalen verstevigingen om het recht te houden (dus er is in de onderkant gefreesd). Maar aanpassen naar 40 cm moet wel kunnen, denk ik. En die onderkant zie je toch niet bij jouw toepassing.

Bestaat uiteraard uit veel gelijmde stukjes (vingerlassen). En notenhout is het zeker niet. Maar wel een warme uitstraling. Je zou het vast nog kunnen beitsen ook.

En je kunt het gewoon zo kopen.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57

TeeDee

CQB 241

Als mijn OCD alarm correct afgaat wordt er gezocht naar een naadloze, en overgansvrije bovenplaat waarbij de nerf doorloopt in evt een 2e deel?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• paQ
TeeDee schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:29:
Als mijn OCD alarm correct afgaat wordt er gezocht naar een naadloze, en overgansvrije bovenplaat waarbij de nerf doorloopt in evt een 2e deel?
Idealiter wel ja. In elk geval een “rustige” bovenkant. Het IKEA blad is wel optisch lawaai.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Twee platen tegen elkaar aan leggen. Eerst van beide platen 10mm dikte af frezen over een lengte van 50 centimeter. De resterende 10mm dikte gebruik je om de platen tegen elkaar aan te leggen en met behulp van koekjes op gelijke hoogte te houden/centreren. Je hebt nu de twee bladen tegen elkaar aan, maar op de plek waar ze koppelen is het nog maar 10mm dik, alsof er een 'gat' uit is. Vervolgens pak je een nieuw stuk plaat en die maak je 40x100x1 en lijm je in het gat. Je hebt nu de bovenkanten strak en aan de onderkant een halve meter overlap aan beide kanten als versteviging.

=============------ ------============
De losse plaat verlijm je in het gat.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57

TeeDee

CQB 241

@paQ , heb zelf een blad van 3.5cm @ 430cm wat buiten staat. Zonder vervorming etc. Ik snap dat dunner gaan meer problemen op kan leveren maar ik kan contact opnemen met mijn leverancier om wat meer uitsluitsel te geven en of hij je kan helpen. ('t zal niet goedkoop zijn trouwens)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Pagina: 1