How to: Alles in bulk van Google Foto's deleten

Pagina: 1
Acties:

• Wereldreiziger
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-03 08:14

Wereldreiziger

Wereldreizigers.nl

Topicstarter
Om mensen te waarschuwen voor de mogelijke ellende die je bij Google Foto's te wachten staat, en om te helpen bij het proces wat dan volgt, maak ik dit topic aan. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft in de toekomst.
NAS gekocht, dus geen cloud meer nodig
Ik ben over op een uGreen NAS en dus kon ik afscheid gaan nemen van Google Foto's, waar ik door de jaren heen maarliefst een half miljoen foto's en video's (ongeveer 5 TB in totaal) had opgespaard. Even naar instellingen, de volledige library deleten en klaar _/-\o_ . Zo zou het moeten gaan, zou je denken. Maar helaas doet Google er alles aan om je binnen hun betalende ecosysteem te houden. Ze maken het je zo moeilijk mogelijk om weg te gaan, dat merkte ik aan alles. |:(
Je library exporteren met Google Takeout
Het exporteren en downloaden van de hele 5 TB library via Google Takeout kostte me al +- drie dagen. Dit kwam voornamelijk door de enorme throttling op de downloads en de vele errors die ik te verwerken kreeg. "Download failed". "Corrupt zip file".

Ik kon maar 2 of 3 downloads tegelijk aanzetten, anders ging het sowieso mis. Wat een ellendig proces met 100 files van 50 GB. Uiteindelijk na veel vloeken en nogmaals proberen, alles kunnen downloaden. Het heeft vele uren gekost :X .
Je Google Foto's library deleten
Toen kwam het volgende probleem: mijn Google Foto's library leegmaken. Simpelweg het foto's abonnement stopzetten zorgde ervoor dat ik geen emails meer kon ontvangen of sturen. En aangezien ik dat emailadres al bijna 15 jaar gebruik, kon ik eigenlijk niet anders dan overgaan tot verwijderen van alle foto's.

Na veel zoeken en proberen komt het er eigenlijk op neer dat je slechts een paar keuzes hebt:

1. Handmatig je foto's selecteren, door de eerste aan te vinken, daarna veel scrollen/pagedown om naar beneden te gaan en met SHIFT ingedrukt weer een andere foto klikken voor een grote(re) selectie. Hier zitten helaas allerlei limieten aan, mijn max met jpeg en raw files was doorgaan ergens tussen de 800 en 1500 foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZmd51uTfVZn1KlHU_BZNsqrvhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YED4S4nUPp8N5zTMYRc6CDc.png?f=fotoalbum_large

2. Via https://photos.google.com/quotamanagement/ je grootste bestanden in bulk verwijderen, met een limiet van max 250 stuks per keer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o52rGvEIFsROSp9raAdB6XiGjsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKaGvd6JAKbmBIpV3WVHyiNY.png?f=fotoalbum_large

Ook zit er bij de bulk verwijderopdrachten elke keer een flinke vertraging van 30 tot 60 seconden voordat je kunt verversen en het nogmaals kunt doen. Ik denk dat ik niemand hoef uit te leggen dat dat met een half miljoen bestanden, een hels karwei is :( .

Ik heb het proces nog ietsjes kunnen versnellen door verschillende tabbladen open te houden en verschillende bulk-delete opdrachten tegelijk te geven. Je kunt bulk delete tegelijkertijd aanzetten voor 'Blurry images", "Grote bestanden" en "Screenshots".

Voor zover ik weet is dat de beste manier, maar als iemand een betere manier weet dan hoor ik het natuurlijk graag. Hoe ik het eindelijk deed:

Tabblad 1: https://photos.google.com/quotamanagement/blurry (het in bulk deleten van 'blurry foto's - max 250 per keer)
Tabblad 2: https://photos.google.com/quotamanagement/large (het in bulk deleten van grote bestanden - max 250 per keer)
Tabblad 3: https://photos.google.com/ je Google Fotos overzicht. Vink de eerste foto aan, druk een keer of 10-20 of pagedown en selecteer weer een foto met SHIFT. Dan kun je er 800 tot 1500 per keer verwijderen, afhankelijk van hoe groot ze zijn.

Mijn liefde voor Google Foto's (heb er veel plezier van gehad moet ik eerlijk zeggen) is door dit ellendige proces, omgeslagen tot haat. Dit is namelijk geen toeval, maar by design. Ze maken het je zo moeilijk mogelijk om weg te gaan. Echt iets om rekening mee te houden als je ooit van plan bent een Google Foto's te gaan gebruiken of weg wilt gaan.

Mijn advies: begin er niet aan (Google foto's).

PS: NIeuwsgierig naar de nieuwe NAS? Ik heb de uGreen 4800 PRO onlangs aangeschaft, je kunt de review hier lezen: uGreen 4800 PRO review door Wereldreizigers.nl

[ Voor 2% gewijzigd door Wereldreiziger op 11-03-2026 07:45 . Reden: toevoegen review ]

Reizende professioneel-levensgenieter. Fuji en DJI fan. Eigenaar Wereldreizigers.nl (maar ook op Instagram, etc.)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb methode 1 toegepast. Langzaam scrollen, zodat alle items op de achtergrond geladen kunnen worden. Af en toe met shift controleren of ik nog een geldige selectie kon maken.
Ik moest 50GB aan foto's verwijderen, duurde inderdaad even maar ik kon een behoorlijke selectie tegelijk verwijderen (ik meen ten minste 24k stuks per keer).

Daarna ook alle albums weggegooid, dat moest per stuk.

Hetzelfde geldt overigens met de officiële API, geen methode om te deleten...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Wereldreiziger

Wereldreiziger

Wereldreizigers.nl

Topicstarter
Ik merkte dat op een later moment ik de foto's van 10-20 jaar geleden, die ik nog niet in RAW á 100 MB per stuk schoot, ook in grotere batches van enkele duizenden kon verwijderen. Het limiet lag bij mij op pakweg 5000. Het ging toen iets vlotter gelukkig.

Maar al met al toch ruim een volle dag mee bezig geweest...

Reizende professioneel-levensgenieter. Fuji en DJI fan. Eigenaar Wereldreizigers.nl (maar ook op Instagram, etc.)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:30
Ik heb dezelfde uitdaging, door de grote bulk aan foto's hebben we een abbonnement van 1TB genomen maar het liefst wil ik alles ri een NAS krijgen. Alleen al het exporteren van deze data via Takeout is een nachtmerrie inderdaad. Als dat klaar is kom ik op het volgende onderwerp waarbij ik hopelijk je tips van harte kan nemen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor het downloaden gebruikte ik eerder gewoon rclone, die kon alle foto's syncen naar een lokale map. Helaas hebben ze de API aangepast zodat alleen foto's die via de API zijn geupload weer via de API gedownload kunnen worden..
Je kunt het wel met gphotos-cdp of gphotos-sync (Docker wrapper) doen, als die eenmaal draaien dan hoef je er zelf niks mee te doen.
Voor Immich schijnt er ook een script te zijn om de Takeout automatisch te verwerken.

Helpt je natuurlijk niet met verwijderen, maar maakt het naar offline kopiëren ervan wel

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-03 22:49
Ik heb een paar keer een browser extensie in Chrome en Firefox gebruikt. Deze selecteerde automatische alle foto's. Ik hoefde 'alleen' maar te scrollen. Het was een mega klus! Voor mij zelf gedaan en een keer voor iemand anders.
Het is even werk, maar dan ben je er wel vanaf. 5TB is wel heel veel overigens. De meeste mensen zullen aanzienlijk minder foto's hebben. Ik zou zeggen begin er wel aan, maar neem de tijd en heb geduld. Irritant is het zeker!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Yucon

*broem*

Let erop dat je met de takeout fotobestanden krijgt waarvan de exif data gestript is. Die zit er in losse jsons bij. Persoonlijk vind ik dit de allergrootste middelvinger aan het geheel.

Je kunt ze wel met wat scriptjes en tools weer aan de bestanden toevoegen maar het is wel wat gedoe.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:16

Gotez

42

Als je helemaal uitzoomt op de Google photos pagina kun je vrij snel door alles hee scrollen. Alleen inderdaad maar paar duizend per keer verwijderen.

• Wereldreiziger

Wereldreiziger

Wereldreizigers.nl

Topicstarter
ahbart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:08:
Ik heb een paar keer een browser extensie in Chrome en Firefox gebruikt. Deze selecteerde automatische alle foto's. Ik hoefde 'alleen' maar te scrollen. Het was een mega klus! Voor mij zelf gedaan en een keer voor iemand anders.
Het is even werk, maar dan ben je er wel vanaf. 5TB is wel heel veel overigens. De meeste mensen zullen aanzienlijk minder foto's hebben. Ik zou zeggen begin er wel aan, maar neem de tijd en heb geduld. Irritant is het zeker!
Welke browser extentie is het? Want dat klinkt wel handig en toen ik zelf op zoek ging naar manieren om dit te doen, kwam ik die extensie helaas niet tegen. Ik denk wel goed om in dit topic erbij te vermelden dus.

En met 'begin er niet aan' doelde ik op Google foto's an sich, niet op het stoppen van je abbo en er weer weggaan. Want dat raad ik juist wel aan :D

• Wereldreiziger

Wereldreiziger

Wereldreizigers.nl

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:18:
Let erop dat je met de takeout fotobestanden krijgt waarvan de exif data gestript is. Die zit er in losse jsons bij. Persoonlijk vind ik dit de allergrootste middelvinger aan het geheel.

Je kunt ze wel met wat scriptjes en tools weer aan de bestanden toevoegen maar het is wel wat gedoe.
Klopt, hier kwam ik ook achter! Maar het gekke is dat het maar bij een deel van de foto's zo was. Althans, er was wél altijd een dubbele file (.json) maar vaak zat de exif data nog wel in de foto zelf ook.

Dit kan ik vooral goed zien nu aan de manier hoe de NAS de boel heeft geïndexeerd. Er is een hele lading foto's waarvan totaal niet duidelijk is wanneer of waar het is gemaakt. Best wel zuur, want er staan nu pakweg 50k foto's op dezelfde dag op dezelfde tijd, alles door elkaar.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-03 22:49
Wereldreiziger schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:38:
[...]

Welke browser extentie is het? Want dat klinkt wel handig en toen ik zelf op zoek ging naar manieren om dit te doen, kwam ik die extensie helaas niet tegen. Ik denk wel goed om in dit topic erbij te vermelden dus.

En met 'begin er niet aan' doelde ik op Google foto's an sich, niet op het stoppen van je abbo en er weer weggaan. Want dat raad ik juist wel aan :D
Precies welke weet ik niet meer. Maar als ik zoek:
Firefox/chrome extension bulk select google photo's
Dan vind ik er meerdere.
Er is ook een bulk delete tool. Die werkt ook goed maar is niet gratis. 500 deletes om te proberen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik gebruik Google Photo niet en heb onderstaande niet kunnen testen, maar wie weet werkt het.
In some cases, you may want to start with a clean slate and delete all the photos in your Google Photos library. Here’s how:
  • Visit the Google Photos website and ensure you are signed in.
  • Click on the three-line menu icon in the top-left corner of the screen.
  • Choose “Settings” from the menu.
  • Select the “Free up space” option. This will prompt Google Photos to calculate how many photos can be safely removed from your library.
  • Review the amount of space that will be saved and click “Remove.”
  • Confirm the deletion by selecting “Delete” when prompted.
By following these steps, you can delete all the photos in your Google Photos library, providing a fresh start for organizing your collection.
Pagina: 1