• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:13
Ik heb begin 2023 een DP-UB824 Blurayspeler gekocht, welke eind vorig jaar plots defect is geraakt. De speler gaf geen beeld meer, behalve op het display op de speler zelf. De schijf kreeg ik er later gelukkig nog wel uit.

Nu heb ik de speler opgestuurd, om wettelijke garantie te claimen. Het product is binnen drie jaar ineens defect en dit verwacht ik niet van een product uit deze prijsklasse. Daarbij, ik speel weinig films (bezit misschien een schijf of 15). Nou wil de verkoper geen kostenloze reparatie uitvoeren en verwachten ze dat ik bewijs dat het product buiten mijn schuld om stuk is gegaan.

Nou ga ik deze uitdaging aan, maar mijn vraag is: waar kan ik de speler laten controleren? Ik wil dit wel bij een onafhankelijke partij en bij voorbaat geen partij met indirecte belangen (stel ik laat Sony bij wijze van spreke de speler controleren, dan heeft Sony er geen belang bij mij in het voordeel te stellen, maar Panasonic wel, als gentlemans agreement dat alle fabrikanten dat in elkaars voordeel doen).

vrede in rust

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:10

MasterCypher25

Miss Patriotic

@Nas T ,

Volgens de specs zit er 2 jaar garantie op de speler, tenzij je er natuurlijk garantie bij hebt gekocht. Ik kan dus wel begrijpen (tot nu dan), dat Panasonic geen kostenloze reparatie wil doen (tenzij je meer garantie hebt gekocht uiteraard).

Het eerste waar je eigenlijk dient te klagen, is de verkoper en nu hoop ik niet dat dat Panasonic zelf is. De vraag is, heb je garantie bij gekocht ja of nee. Zo ja, dan moet het gewoon gemaakt worden, zo nee, dan heeft Panasonic helaas gelijk en zullen er kosten aan vast zitten.
Mocht je extra garantie hebben gekocht, dan helpen consumentenprogramma's als Radar of Kassa om je recht te halen. Anders Panasonic duidelijk maken dat je extra garantie hebt gekocht, mits dat zo is en dan kijken hoe ze reageren.
Verder zou je eens contact kunnen opnemen met HiFi Klubben of Smiths Arnhem en kijken of zij iets voor je kunnen betekenen. Misschien dat ze een eigen reparatiedienst hebben, het zijn de "betere" audiozaken.

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:13
MasterCypher25 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:58:
@Nas T ,

Volgens de specs zit er 2 jaar garantie op de speler...
Ik claim wettelijke garantie. Wettelijke garantie gaat over wat je mag verwachten, geen harde grens. Ik hoop niet dat we hier een discussie hoeven te voeren dat een dergelijk product langer dan 3 jaar probleemloos meegaat, bij normaal gebruik. Ik verwacht eigenlijk met mijn huidige gebruik dat de speler zeker 5 tot 10 jaar meegaat.

De verkoper is inderdaad niet Panasonic, maar daar bevindt de speler zich nu wel.
Omdat de verkoper niet thuis geeft qua garantie, heb ik aanspraak gemaakt op mijn verzekering en de verkoper een aangetekende brief gestuurd (ik verwacht zonder succes). Ik verwacht dat de verkoper verwacht dat ik niet het pad in wil gaan om het product te laten onderzoeken en uiteindelijk de kosten bij hen te verhalen, maar dat ben ik wel van plan.

vrede in rust

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

@Nas T ,

Dat snap ik en dat hoef je mij ook niet uit te leggen. We hebben in NL een afwijkend systeem als het om garantie gaat, de verwachte levensduur wel te verstaan. Het nadeel is alleen dat er weinig verkopers in mee gaan en zo ook nu. Je dient hun dus duidelijk te maken hoe het in NL werkt en niet aan mij, dat is totaal niet nodig. Met andere woorden, ik ben het dus met je eens, daar hoeven we geen discussie over te hebben.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat het apparaat minimaal 10 jaar mee zou moeten gaan, zeker als ik jouw usercase lees. Ik heb hier zelf ook een Panasonic staan, te weten de UB-820 en daar speel ik ook heel weinig discs mee af, ik rip ze namelijk en de meeste komen niet eens in de Panasonic....

Binnen 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat het defect al aanwezig was, daarna is het aan de koper om dat te bewijzen en daar blijkt het nu om te gaan. Dat kan je alleen bewijzen als je het apparaat laat onderzoeken, dus zorg dat de speler ergens terecht komt, waar ze dat kunnen, alleen zo komen we verder.
Zolang het apparaat niet onderzocht wordt, zal je niet verder komen, dus regel dat eerst.

Tenzij je een electronicaverzekering tegen nieuwwaarde hebt, zal er geen verzekering zijn die je gaat helpen, want ook zij zullen zeggen "buiten de garantie". Van de verkoper hoef je duidelijk al niets meer te verwachten, dus zal je het op een andere manier aan moeten pakken en dat advies heb ik je al gegeven, now act on it....

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-02 16:53
Die uitdaging moet jij helemaal niet aangaan. Laat de verkoper aantonen dat het apparaat door jouw schuld is stuk gegaan, niet andersom.

Het apparaat is al bij Panasonic, zij zullen een onderzoek uitvoeren waaruit blijkt welk onderdeel er defect is. Dat onderzoeksrapport kan je gebruiken om aan te tonen dat het product buiten jouw toedoen defect is geraakt. Mits het dus inderdaad iets betreft buiten de slijtage onderdelen.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

greentea schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:09:
Die uitdaging moet jij helemaal niet aangaan. Laat de verkoper aantonen dat het apparaat door jouw schuld is stuk gegaan, niet andersom.
Zo werkt dat dus niet, dat is alleen in de eerste 6 maanden en daar zijn we allang voorbij. Al zou dat in het eerste jaar gelden, dan zijn we daar al overheen en hoeft de verkoper niets aan te tonen, hoe graag jij dat ook zou zien...

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-02 16:53
@MasterCypher25 Als je het niet zo aanpakt, zal het inderdaad nooit zo gaan. Ik heb ook geen idee waar je die 6 maanden vandaan haalt. Wettelijk gezien zijn dat er namelijk 12. Feit is dat de consument ontiegelijk beschermt is in Nederland. En een beetje "moeiljk doen" al snel werkt.

Zeker op iets van dergelijke waarde, waarbij een onderzoeksrapport van een onafhankelijke partij al meer kost dan de vervangingswaarde.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

greentea schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:38:
@MasterCypher25 Als je het niet zo aanpakt, zal het inderdaad nooit zo gaan. Ik heb ook geen idee waar je die 6 maanden vandaan haalt. Wettelijk gezien zijn dat er namelijk 12. Feit is dat de consument ontiegelijk beschermt is in Nederland. En een beetje "moeiljk doen" al snel werkt.

Zeker op iets van dergelijke waarde, waarbij een onderzoeksrapport van een onafhankelijke partij al meer kost dan de vervangingswaarde.
Dan is dat veranderd, enkele jaren geleden waren dat er nog 6, mooi dat het nu 12 is, zeker omdat ik al eerder gemeld had dat als het 12 maanden was, hij dit niet meer kan eisen, hoe goed de consument ook beschermd is. Het is te lang geleden om van de verkoper te eisen dat hij bewijs gaat leveren, daar gaat die nooit aan toegeven en dat hoeft hij ook niet, dat weet je net zo goed als ik dat weet (je geeft zelf aan dat de omgekeerde bewijslast maximaal 12 maanden is).

Ik heb al aangeraden om een consumentenprogramma als Radar of Kassa in te schakelen wil hij een kans maken of in het ergste geval, een rechtzaak starten, maar dan zal hij toch eerst een een goed gesprek met een advocaat aan moeten gaan op het gebied van consumentenrecht. Er zijn genoeg stappen om te nemen, maar dan moet men dat ook doen....

Pagina: 1