Ventilatie op zonnepaneel in hok in bosgebied?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:37
Hallo allen,

Wij hebben in een bosgebied een houten hok van (totaal) zo'n 50 m2 en daar is uiteraard het vochtpercentage vrij hoog. Ik wil proberen dit wat lager te krijgen door de ventilatie te verbeteren. Mijn vraag is of jullie denken dat dit zoden aan de dijk gaat zetten.

De situatie:
Het hok is 10 meter bij 5 meter, de zijmuren zijn 2.30 meter hoog en de nok van het puntdak is ongeveer 4 meter. De "fundering" bestaat uit wit zand met puin en daarop 6 cm dikke stenen tegels. De wanden zijn (van binnenuit gezien) constructieplaat -> 4.5 cm regelwerk -> damp-open folie -> ventilatielatten -> houten rabbatdelen. Het hok is gescheiden met een tussenmuur en een schuifdeur. Het voorste deel is 3.5 meter diep en 5 meter breed. Er zitten ramen en deuren aan diverse kanten. Het hok is tochtdicht met ventilatie in de buitenmuren. We hebben geen last van condensatie.

Huidige situatie:
Het vochtpercentage ligt vaak rond de 80%, bij veel regen stijgt dit snel richting de 95%. In de zomer daalt het langzaam, maar het duurt lang voordat het gelijk is met buiten. De grond is tamelijk vochtig, in de winter ligt het grondwater op ongeveer 50 cm diepte. In de zomer is dit ongeveer 150 cm.

Het plan van aanpak:
In de nok van zowel de voorkant als de achterkant een ventilator op een zonnepaneel. Ik weet niet of ik een link naar Ali mag plaatsen, maar volgens mij is deze vindbaar op productnummer: 1005008972294574 .
Daar staat dat het een 50W paneel bevat met een 5-12V ventilator, maar dat neem ik met een korrel zout.
In diezelfde muren wil ik onderin een ventilatierooster maken. Een rooster in de zijmuren zou erg onhandig zijn omdat hier vrijwel overal iets voor staat. Ik heb geen idee hoeveel m3 zo'n ventilator realistisch verplaatst.

Mijn verwachting:
Het zal daar nooit zo droog zijn als in een woonhuis, maar ik hoop dat het ongeveer 10 a 15% lager te krijgen is dan momenteel. Dus als het in de winter 85% is, dan zou ik het graag richting de 70% willen krijgen.

Er is daar geen stroom. Wanneer men daar is worden de ramen vaak open gezet, maar dat is gemiddeld slechts zo'n 12 tot 20 uur (in totaal) per week.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
Droger dan de buitenlucht kan niet op deze manier, maar dat weet je vast wel. Er zijn ook schoorstenen met een ventilatortje op, bij de minste wind creëert dat trek, is dat geen optie?

Als je veel zon kan vangen, is een verwarming te overwegen, op een zonnige dag kan je zo echt gaan drogen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:31

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zoals @naftebakje zegt, als je enigszins kan verwarmen is dat je beste optie. Luchtvochtigheid is sterk gerelateerd aan temperatuur. Als je het een paar graden warmer krijgt dan de buitentemperatuur dan daalt de luchtvochtigheid flink. Je hebt dan aan één zonnepaneel niet genoeg overigens, maar er is vast voor weinig een leuk setje inclusief omvormer tweedehands te krijgen? Als je zo'n 360 watt zou kunnen opwekken dan kun je er een klein kacheltje als deze op kwijt. Die gaat niet je hele ruimte behaaglijk maken, maar kan met een paar graden verhoging een flink verschil maken in luchtvochtigheid.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• supervinnie40
Dat klinkt op zich wel logisch, maar een paar panelen, een omvormer en de nodige bevestingsmaterialen overstijgen de kosten die men (op dit moment) hier in wil steken. We hopen het voor een honderd euro te verbeteren. Het hoeft zeker niet perfect te zijn, maar wel ietsje beter dan hoe het nu is.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:30

Sharky

Skamn Dippy!

DexterDee schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:40:
Zoals @naftebakje zegt, als je enigszins kan verwarmen is dat je beste optie. Luchtvochtigheid is sterk gerelateerd aan temperatuur. Als je het een paar graden warmer krijgt dan de buitentemperatuur dan daalt de luchtvochtigheid flink.
Kun je dat toelichten? Warme lucht houdt namelijk meer vocht vast dan koude lucht. Daarom heet het ook relatieve luchtvochtigheid.

This too shall pass

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56
In ons schuurtje ook in het bos hebben wij grondzeil (van een oude voortent) onder de tegels gelegd. Dat heeft heel veel geholpen. Daarnaast tochtdicht weet ik niet zeker of dat het beste is, enige (natuurlijke) ventilatie is wel nodig.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

franssie

Save the albatross

Sharky schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Kun je dat toelichten? Warme lucht houdt namelijk meer vocht vast dan koude lucht. Daarom heet het ook relatieve luchtvochtigheid.
Warme lucht kan meer waterdamp opnemen dan koude lucht. Daarom daalt de RV bij een hogere temperatuur, tenzij er een stoomgenerator staat of het mist.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DexterDee

DexterDee

Sharky schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:45:
Zoals @franssie al zei, warme lucht kan meer vocht vasthouden dan koude lucht. Maar bij een gelijkblijvend absoluut vochtehalte zal de luchtvochtigheid (RV) dalen als de temperatuur stijgt.

Een simpel rekenvoorbeeld:
Het is 10ºC en de luchtvochtigheid is 80%
Ik verwarm de ruimte met 2ºC naar 12ºC, de luchtvochtigheid daalt naar 70%

Nu kan ik hier een technische berekening neerzetten met verzadigde dampdruk in hectopascal, maar een hele grove vuistregel is dat per 1ºC stijging de relatieve luchtvochtigheid met ongeveer 5% afneemt (mits de hoeveelheid vocht in de lucht uiteraard gelijk blijft en het temperatuurverschil niet meer dan een paar graden is).

• supervinnie40
DukeBox schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:47:
In ons schuurtje ook in het bos hebben wij grondzeil (van een oude voortent) onder de tegels gelegd. Dat heeft heel veel geholpen. Daarnaast tochtdicht weet ik niet zeker of dat het beste is, enige (natuurlijke) ventilatie is wel nodig.
Dat zou een goed idee zijn geweest, voordat de vloer erin ging ;-). Het is een enorme klus om dat nu alsnog te doen. Met de meubels die er inmiddels staan en de tussenmuur is dat niet echt realistisch.
Alles tochtdicht maken was eigenlijk een beetje gedaan met de aanname dat we later de ventilatie wel zouden aanpakken. Iets dat we destijds niet helemaal goed doordacht hadden. Deels ook wel de reden dat we er nu wel beter over na willen denken.
Een ander idee dat op de tekentafel ligt is bijvoorbeeld om horren voor de ramen te plaatsen en diverse ramen standaard op een kier te laten staan.

• supervinnie40
DexterDee schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Zoals @franssie al zei, warme lucht kan meer vocht vasthouden dan koude lucht. Maar bij een gelijkblijvend absoluut vochtehalte zal de luchtvochtigheid (RV) dalen als de temperatuur stijgt.

Een simpel rekenvoorbeeld:
Het is 10ºC en de luchtvochtigheid is 80%
Ik verwarm de ruimte met 2ºC naar 12ºC, de luchtvochtigheid daalt naar 70%

Nu kan ik hier een technische berekening neerzetten met verzadigde dampdruk in hectopascal, maar een hele grove vuistregel is dat per 1ºC stijging de relatieve luchtvochtigheid met ongeveer 5% afneemt (mits de hoeveelheid vocht in de lucht uiteraard gelijk blijft en het temperatuurverschil niet meer dan een paar graden is).
Voor mij klinkt het alsof jij je hier in verdiept hebt. Dus misschien weet jij dan ook iets hierover te vertellen?
Er hangt een weerstationnetje in het hok. Deze heeft ook 2 buitenunits die verderop in het bos onder een afdakje hangen.
Afgelopen week heeft het flink geregend en was de luchtvochtigheid buiten 99% met een temperatuur van 10 graden.
In het hok was het echter 12 graden met een luchtvochtigheid van 93%.
Als ik jouw rekensom aanhoudt, dan zou ik geneigd zijn om te zeggen dat de vochtigheid in beide gevallen eigenlijk hetzelfde was. Als het hok 2 graden kouder was geweest (zoals buiten was), was de relatieve luchtvochtigheid wellicht +/ 10% hoger geweest. Of klopt mijn aanname hierin niet?

• DexterDee

DexterDee

supervinnie40 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:49:
Als ik jouw rekensom aanhoudt, dan zou ik geneigd zijn om te zeggen dat de vochtigheid in beide gevallen eigenlijk hetzelfde was. Als het hok 2 graden kouder was geweest (zoals buiten was), was de relatieve luchtvochtigheid wellicht +/ 10% hoger geweest. Of klopt mijn aanname hierin niet?
Het is belangrijk voor de rekensom dat het absolute vochtgehalte in de lucht gelijk blijft. Als ik lees dat de vloer niet dampdicht is, dan zal er dus vanuit de grond ook vocht verdampen. Aangezien het hok verder zo goed als winddicht is, kan dat vocht nergens heen en zal dus bijdragen aan een hogere absolute luchtvochtigheid. Je kunt dan de cijfers niet meer goed met elkaar correleren. Het is belangrijk om de vloer dampdicht te krijgen, anders gaat het lastig worden (met ventilatie of verwarming) om de luchtvochtigheid onder controle te houden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56
supervinnie40 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:45:
Een ander idee dat op de tekentafel ligt is bijvoorbeeld om horren voor de ramen te plaatsen en diverse ramen standaard op een kier te laten staan.
Ik zou dat hoe dan ook doen, ook als het erg warm is is een beetje ventilatie fijn.

• supervinnie40
Ik heb na wat meer Googlen ook wel gevonden dat het product dat ik gevonden heb nooit voldoende zou zijn. Eigenlijk zou er een krachtiger model gebruikt moeten worden, vooral omdat deze tijdens een bewolkte dag ook nog iets moet doen.
Dan zou je bij een zogenaamde "attic fan" uitkomen, zoals deze: https://www.vevor.nl/sola...t-dc-motor-p_010201046370
Of deze: https://www.vevor.nl/indu...hermostaat-p_010989673861

Wel jammer dat hiermee ons budget flink overschreden wordt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:28
@supervinnie40
Ik zie je schrijven, Iets dat we destijds niet helemaal goed doordacht hadden.
Dus pak het dan nu wel goed aan. Zonnepanelen zijn nu echt supergoedkoop, nieuw koop je voor rond de 50 al een 400 WP paneel. Op marktplaats zijn er ook genoeg te vinden voor weinig.
Je kan voor een paar tientjes een simpele solarcharger krijgen. Daar kan je een accu op aansluiten of direct op de 12v uitgang een ventilator.
Als je geen stroom hebt is zo'n installatie zeker een goede en niet al te dure investering.

PS:
Zolang de vloer niet dampdicht wordt gemaakt blijft het een probleem, zeker in het bos. Komt gewoon enorm veel vocht omhoog.

• supervinnie40
Als zo'n set daadwerkelijk noodzakelijk is, dan zal zoiets er in de toekomst wel komen. Maar op dit moment is dat nog niet haalbaar. Het is nou niet echt alsof er een grote put met overtollig geld beschikbaar is ;-).
We verwachten het probleem ook niet zozeer op te lossen, maar wel iets kleiner te maken. Als het met 10 tot 15% kan dalen, dan zijn we al een heel eind.

Het is natuurlijk ook wel iets meer dan een paneeltje en een snoertje. Je moet de juiste beugels hebben, goede kwaliteit kabels, een betrouwbare omvormer, mogelijk een accu ertussen met een laadcontroller etc. Dan is het in principe net zo praktisch om dat product uit mijn bovenstaande link te pakken. Daar zit alles al in.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05

Reptile209

- gers -

supervinnie40 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Voor mij klinkt het alsof jij je hier in verdiept hebt. Dus misschien weet jij dan ook iets hierover te vertellen?
Er hangt een weerstationnetje in het hok. Deze heeft ook 2 buitenunits die verderop in het bos onder een afdakje hangen.
Afgelopen week heeft het flink geregend en was de luchtvochtigheid buiten 99% met een temperatuur van 10 graden.
In het hok was het echter 12 graden met een luchtvochtigheid van 93%.
Lees deze post van me eens door, dat geeft wellicht wat meer gevoel voor hoe het werkt (in dat geval voor een airco): Reptile209 in "Nut ventilatieroosters boven raam"

Zou het voor je hok niet al een goede start zijn om alleen (passieve) ventilatieroosters aan twee kanten te maken? Dan heb je binnen weliswaar dezelfde luchtvochtigheid als buiten, maar kan het vocht er tenminste uit als het warm(er) en dro(o)g(er) is.

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 24-02-2026 16:27 ]

Zo scherp als een voetbal!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Ik heb ooit deze verkocht, de SolarVenti. dat werkte goed. geen idee of er nog iets vergelijkbaars is: https://www.hess-solar.de werden destijds verkocht door Triple Solar, nu bekend vanwege hun PVT systemen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een ventilator is leuk, maar als de ruimte onverwarmd is en de aanvoer van lucht ook gewoon weer van buiten komt ben je simpelweg lucht met dezelfde relatieve luchtvochtigheid aan het rondpompen. Daadwerkelijk ontvochtigen kost flink wat energie (ofwel door verwarmen ofwel door vocht af te vangen) en dan heb je daar of een verwarmingsmogelijkheid voor nodig of een luchtontvochtiger (beiden >1000 Watt voor 50m2)

Bedenk je ook dat een zonnepaneel in de winter (en helemaal in een bos) vrijwel niets doet.

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 24-02-2026 18:34 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47
Een onverwarmd hok in het bos is nu eenmaal vochtig. Maar was is precies het probleem daarmee?

Ik lees over meubels, houdt dit in dat je er wilt verblijven? Dan wordt het isoleren, stoken en ventileren. Met alleen een ventilator bereik je niet veel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
In een ander topic zocht ik advies om een schuur winddicht (en deels regendicht) te maken waar één van mijn zorgen ook was dat het te vochtig zou worden als alles pitdocht gezet word. @NiGeLaToR kwam met het volgende idee die hij zelf gebruikt: https://www.gamma.nl/asso...traciet-3-stuks/p/B606948 , het zou eventueel de muren sneller kunnen laten ontvochten. Dit in combinatie met passieve roosters zou wel eens kunnen werken. Maar zoals anderen al aangaven, als de grond veel vocht doorlaat zal het vechten tegen de bierkaai zijn. én het is nou eenmaal vochtig in een bos.
Nota: ik heb zelf géén ervaring met de venturi .

Met dat je vevor linkte, op youtube zag ik een tijdje geleden iets voorbijkomen waarbij een vevor 8KW (?) dieselgenerator werd getest, kost pakweg 70-80€. Persoonlijk zou ik die nooit onbewaakt laten draaien en ik ben al helemaal geen fan van diesel maar als je er regelmatig 'verblijft" dan is dat misschien een optie ?

• supervinnie40
Ik krijg de indruk dat niet iedereen even goed begrijpt wat ons doel is. Het is zeker niet de verwachting dat we het daar kurkdroog krijgen. Maar ietsje droger zou al mooi zijn. Het is niet de bedoeling om daar lang te verblijven. Er wordt regelmatig een dag doorgebracht, waarbij de focus vooral ligt op onderhoud van het bos, maar sporadisch wordt er ook voor gekozen om lekker rustig en stil in het zitgedeelte te ontspannen met een boek en een kop thee. De enige reden dat we met het vocht bezig zijn, is om te voorkomen dat dit op de lange termijn voor problemen zorgt. We pakket het liever nu alvast aan, in plaats van later achter de feiten aan te lopen.

Wanneer men daar is staat de deur vaak open of zijn de ramen wel open. Stoken doen we (momenteel) niet.

Dus we gaan zeker niet voor perfect, hooguit "beter dan nu". Vooral met het oog op het voorkomen van schimmel en.of houtrot. Op basis daarvan is ventileren één van de eerste dingen waar we aan denken.

Ik denk dat de strekking van dit topic vooral is dat een goedkope oplossing geen verbetering zal geven. Dus tot er wat meer budget is, hebben we besloten om horren te maken en enkele ramen op een kier te laten staan. Waarschijnlijk zullen we in de toekomst investeren in een (simpele) opstelling met zonnepanelen en accu's. Of op z'n minst een betere elektrische manier van verwarmen/ventileren.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:28
@supervinnie40
Het goedkoopste en beste eerste stap is toch de vloer vochtdicht maken. Tegels eruit, afdekken met plastic, beetje zand erop en tegels terug. Als je het doet met een rol plastic kan je in banen werken en hoeft niet alles in 1x.
Kost vooral moeite en tijd maar niet veel geld.

En als je in het bos zit en voldoende hout beschikbaar hebt, simpele kachel erin en periodiek droogstoken.

Verder kan je een hoop spullen beter los beschermen tegen vocht. Dus kussen opbergen in een hoes etc.

• supervinnie40
Die vloer is niet zo simpel helaas. De tussenmuur zit hier op vastgeschroefd, en in het gereedschapsgedeelte hebben we dwars schotten gemaakt die ook vastgeschroefd zitten in de vloer. Daarnaast is er een WC hokje gemaakt dat vast in de vloer zit etc. Een bedekking onder de tegels is dus niet zo simpel. Niets is onmogelijk natuurlijk, maar wel zeer onpraktisch.
Gelukkig gaan we nu het warmere weer tegemoet, vandaag was het al "gedaald" naar 14 graden met 60% luchvochtigheid.
Pagina: 1