Thunderbird: Hardwareversnelling uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Berend Jansen
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-03 11:41
Het komt regelmatig voor dat Thunderbird artefacten (rechthoekige staafjes) in het beeld veroorzaakt en dat soms zelfs de monitor even op zwart gaat.
Dat zou komen doordat hardwareversnelling ingeschakeld zou zijn, maar ik kan (aan de hand van Google resultaten) deze optie nergens vinden in de instellingen.
Alleen afsluiten van TB en herstarten van de pc helpt.
Iemand een idee waar ik dit kan vinden?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: Thunderbird (nieuwste versie), Windows 11 home (up-to-date), NVIDIA GeForce RTX 3060
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: zie boven.
...

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de drivers van je videokaart al eens bijgewerkt? De versies die Windows zelf installeert lopen nogal eens flink achter, wat ook weer problemen met bepaalde software kan geven.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:18
Berend Jansen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:56:
Het komt regelmatig voor dat Thunderbird artefacten (rechthoekige staafjes) in het beeld veroorzaakt en dat soms zelfs de monitor even op zwart gaat.
Dat zou komen doordat hardwareversnelling ingeschakeld zou zijn, maar ik kan (aan de hand van Google resultaten) deze optie nergens vinden in de instellingen.
Het is een vaker voorkomen probleem blijkbaar.
Hardwareversnelling zal niets spannends toevoegen bij Thunderbird dus uitzetten is dan de beste optie.
Bij de latere versies van Thunderbird staan de instellingen daarvoor op een wat andere plek blijkbaar.

Google: Thunderbird turn off hardware acceleration

Voor de Nederlandse versie:
Instellingen / Algemeen / Hardwareversnelling gebruiken wanneer beschikbaar (helemaal onderaan)

Zelf gebruik ik een veel oudere versie en heb automatische updates, met vaak ongewenste veranderingen/verrassingen, uitgezet.

Zie hiervoor:
Google: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Mozilla\Thunderbird

• Berend Jansen
Het is een vaker voorkomen probleem blijkbaar.
Hardwareversnelling zal niets spannends toevoegen bij Thunderbird dus uitzetten is dan de beste optie.
Bij de latere versies van Thunderbird staan de instellingen daarvoor op een wat andere plek blijkbaar.

Google: Thunderbird turn off hardware acceleration

Voor de Nederlandse versie:
Instellingen / Algemeen / Hardwareversnelling gebruiken wanneer beschikbaar (helemaal onderaan)

Zelf gebruik ik een veel oudere versie en heb automatische updates, met vaak ongewenste veranderingen/verrassingen, uitgezet.

Zie hiervoor:
Google: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Mozilla\Thunderbird
Het vreemde is dat "Hardwareversnelling uitschakelen..." etc. bij mijn versie niet zichtbaar is.

• Berend Jansen
nelizmastr schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:54:
Heb je de drivers van je videokaart al eens bijgewerkt? De versies die Windows zelf installeert lopen nogal eens flink achter, wat ook weer problemen met bepaalde software kan geven.
Het komt alleen (en dan zelfs heel weinig) voor bij Thunderbird. Alle andere software, waaronder bijvoorbeeld Adobe InDesign, MS Word of de verschillende browsers doen het prima.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt een Dword 'HardwareAcceleration' zelf aanmaken als die niet al bestaat en waarde 0 geven (althans, denk ik: check even).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:18
Berend Jansen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:53:
Het vreemde is dat "Hardwareversnelling uitschakelen..." etc. bij mijn versie niet zichtbaar is.
Apart, hier met versie148.0 en oude 78.9.1 is de optie aanwezig.
Dat is op een Intel I3-3110M en Windows 11.
Soms is die optie niet beschikbaar als er problemen zijn gedetecteerd met de GPU drivers lees ik wel?
Anders kan je rechtstreeks via de config editor nog wat instellen:
Google: Thunderbird layers.acceleration.disabled
Google: Thunderbird gfx.direct2d.disabled
Pagina: 1