• jk91
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:41
Beste Tweakers,

Wij zijn bezig met het moderniseren van onze recent aangekochte (houtskelet) woning: klik. Voor mijn huidige huis heb ik al eens naar Airzone Easyzone gekeken en dat leek me toen best een mooi systeem, maar wel een gedoe met al die buizen door de nehobo vloeren... dus het is er toen niet van gekomen.

In ons nieuwe huis is er echter alle ruimte voor Airzone Easyzone, getuige de (ongeisoleerde) buizen van het brink hetelucht verwarmingssysteem die we er inmiddels uitgesloopt hebben. Aangezien we alles open hebben liggen, is het nu tijd om de keuzes wat betreft airco en ventilatie te gaan maken. Een keuze hebben we al gemaaakt: vloerverwarming beneden. Boven hebben we ook overwogen maar vinden we niet per se nodig.

Ik heb via Tweakers al contact gehad met RJVG over zijn ervaringen met het Airzone / Easyzone systeem (waarvoor dank!), maar ik hoor graag ook bredere input voordat we knopen doorhakken.

Onze woning en onze plannen in het kort:
  • 150m2 (±685 m³) → 158 m² door het verrotte balkon aan de voorkant bij de woning te betrekken
  • Energielabel A → A+(+). Schuin dak willen we van binnenuit na-isoleren met isovlas vanwege goede vochtregulerende eigenschappen. Wel of geen klimaatfolie? Ramen vervangen door HR++ of triple glas.
  • Brink heteluchtverwarming eruit → boven airco's als hoofdverwarming, beneden vloerverwarming als hoofdverwarming en eventueel airco's als bijverwarming.
  • Systeem C ventilatie → vervangen door WTW
Inmiddels heb ik enkele installateurs gesproken en die willen het allemaal wel zo'n Airzone Easyzone systeem aanleggen, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat het eerder genoemde behulpzame Tweakers-lid RJVG het wat grondiger aan heeft gepakt met luchtberekeningen, het het koppelen van de WTW ventilatie met de juiste dikte qua buizen + roosters op de juiste plekken. Ik vrees dat we er spijt van krijgen als we nu niet een gedegen plan maken hiervoor.

Onze aannemer kwam nog met een ander voorstel:
  • beneden alleen vloerverwarming en daar ook mee koelen in de zomer.
  • boven 5 (4x slaapkamer en 1x hal) airco's
  • systeem C ventilatie vervangen door een WTW unit
Een stuk minder complex, maar ook minder qua functionaliteit en je moet alsnog buizen aanleggen voor de WTW unit. Wat zouden jullie doen in deze situatie — en waarom?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:26
Misschien ook even een linkje naar Airzone Easyzone erbij? Het bekt zo lekker maar als niemand weet wat het is wat moeten ze er dan over zeggen hier?

Veroordeel niet, verwonder u slechts