Vraag

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:56
De verlichting op onze toilet wordt geschakeld met een standaard 230v PIR sensor die ik in het plafond heb gemonteerd. Deze schakelt een 230v (dimbare) GU14 plafondspot.

Ik wil deze verlichting graag op basis van een tijdschema aanpassen, zodat als ik 's nachts naar de toilet ga, de spot minder fel brand.

Ik heb Home Assistant (HAOS) draaien en een Zigbee netwerk door het huis, en ik ben aan het kijken of ik dit met een simpele smartdimmer tussen de PIR en de spot zou kunnen oplossen. Voorwaarde is dat de lamp ook blijft werken (weliswaar zonder nachtstand) als HAOS of het Zigbee netwerk niet zou werken.

Mijn gedachte was om een Shelly Dimmer Gen4 tussen de PIR en de lamp te plaatsen. Als ik het goed begrijp accepteert Shelly ook traditionele schakelaars (en niet alleen Puls) en dan zou ik de PIR als schakelaar kunnen koppelen.
Via Home Assistant zou ik dan de dimstand van de Shelly kunnen instellen. Nadeel is dat de Shelly minimaal 20w nodig heeft, wat ik misschien kan oplossen met een bypass.

Alternatief idee was om de PIR te vervangen door een Smart PIR en dan een dimbare Zigbee lamp te plaatsen. Nadeel is dat de meeste zigbee PIRs op batterijen werken en maar beperkt passen in het gat in mijn plafond. Ik zou in theorie de PIR en lamp direct aan elkaar kunnen binden zodat deze ook werkt als HAOS niet bereikbaar is. Ik ben daar niet echt bekend mee, en weet niet of dat de werking van HAOS dan in de weg zit.

Is er iemand die een soortgelijke oplossing heeft en welk scenario denken jullie dat het meeste kansrijk is?