Ervaringen met ISDE subsidie isolatiefolie hellend dak

Pagina: 1
Acties:

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:14
Ik heb onlangs een aantal offertes gehad voor het vervangen van de panlatten en dakpannen van mijn dak. Hierbij heeft vrijwel elke partij isolatie folie op de offerte staan met de opmerking dat deze in aanmerking komt voor ISDE subsidie. Echter als ik meldcodes opvraag en check bij RVO zijn sommige helemaal geen dakfolie, en valt de meest genoemde enkel onder 'Monumenten'. Dus uitgesloten voor 'Alle woningen'.

'KA28563: SuperFOIL (M)SF40BB 75mm - Dak'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR_cF9Ich6wdu5USe2UesT9tKbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbcMVhaEswOTvFPHwkYq9uU3.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik vervolgens alternatieven zoek zijn deze veel dikker dan de folies die ik geoffeeerd krijg (75mm tegenover >100mm minimale dikte). Deze dikkere folies zijn dan weer niet mogelijk toe te passen zonder heel het dak te lichten wat in mijn geval niet mogelijk is (ivm buren en bestaande dakkapellen).

Heeft er iemand ervaring met relatief dunne isolatie folie met een rd van >3.5 die niet hoger is dan 75mm welke direct op het dakbeschot aangebracht kan worden, waardoor het dak niet gelicht hoeft, en in aanmerking komt voor ISDE subsidie? Of bestaat dit niet (meer)?

[ Voor 16% gewijzigd door cobalt60 op 23-02-2026 19:40 ]

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-02 22:48
De voorwaarde voor dakisolatie via ISDE is: Het nieuw aangebrachte isolatiemateriaal moet een minimale isolatiewaarde (Rd-waarde) hebben van 3,5 [m2 K/w]. Zijn er in je gemeente ook lokale subsidies beschikbaar? Die hebben vaak gunstigere voorwaarden. Alleen voor monumenten geldt de lagere waarde.

[ Voor 8% gewijzigd door SillBro op 23-02-2026 19:53 ]

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-02 22:48
Sorry ik heb net de laatste alinea niet helemaal gelezen, je had dit zelf ook al bedacht. Geen ervaring met andere folies..

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
je kan met folie geen Rd van 3,5 of hoger halen zonder de benodigde luchtspouw in de folie te gebruiken. daar ontstaat de isolatiewaarde. Dus je gaat altijd omhoog.
Al gedacht aan PIR? met 80mm zit je ook op je gewenste Rd. Die halve cm moet je toch kwijt kunnen?

Of Kooltherm 70, die zit op 3.5 https://isolatiekoning.nl...70-mm-afm-1200x600mm.html

en binnen de isde: https://www.rvo.nl/meldco...-kooltherm-k8-dakisolatie

[ Voor 32% gewijzigd door No Hands op 23-02-2026 20:00 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• cobalt60
No Hands schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:57:
je kan met folie geen Rd van 3,5 of hoger halen zonder de benodigde luchtspouw in de folie te gebruiken. daar ontstaat de isolatiewaarde. Dus je gaat altijd omhoog.
Al gedacht aan PIR? met 80mm zit je ook op je gewenste Rd. Die halve cm moet je toch kwijt kunnen?

Of Kooltherm 70, die zit op 3.5 https://isolatiekoning.nl...70-mm-afm-1200x600mm.html
Als ik eerlijk ben maakt mij persoonlijk het behalen van die 3.5 niet uit. Ik vraag mij alleen af in hoeverre, als ik een aanvraag indien met een folie van 3.5, dit getoetst wordt of de luchtspouw om deze rd daadwerkelijk te bereiken ook is toegepast?

Volgens de dakdekkers waar ik navraag heb gedaan over de materialen wordt de isolatiedeken door de panlatten samengedrukt op de plek waar de latten komen (ben me bewust van een reductie van de isolatiewaarde). Dit is noodzakelijk omdat anders alles aangepast zou moeten worden (goten, dakpan overgang naar de buren, dakkapellen, etc.) daarom adviseren ze een damp open dakfolie en dat ik zelf van binnenuit nog kan na-isoleren tussen de spanten.

[ Voor 22% gewijzigd door cobalt60 op 23-02-2026 20:11 ]

• No Hands
  • Nu online
cobalt60 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Als ik eerlijk ben maakt mij persoonlijk het behalen van die 3.5 niet uit. Ik vraag mij alleen af in hoeverre, als ik een aanvraag indien met een folie van 3.5, dit getoetst wordt of de luchtspouw om deze rd daadwerkelijk te bereiken ook is toegepast?

Volgens de dakdekkers waar ik navraag heb gedaan over de materialen wordt de isolatiedeken door de panlatten samengedrukt op de plek waar de latten komen (ben me bewust van een reductie van de isolatiewaarde). Dit is noodzakelijk omdat anders alles aangepast zou moeten worden (goten, dakpan overgang naar de buren, dakkapellen, etc.) daarom adviseren ze een damp open dakfolie en dat ik zelf van binnenuit nog kan na-isoleren tussen de spanten.
Niemand komt dat controleren als de factuur maar duidelijk maakt wel materiaal er is gebruikt. Het is alleen zonde van je geld, je kan ook gewoon spinvliesfolie gebruiken en dan kun je ook van binnen isoleren. Maar van buiten isoleren is altijd beter. Ook als je wel van buiten PIR of iets anders plaatst dan kun je nog van binnen isoleren. Kooltherm is zelfs dampopen en dus kun je binnen ook isoleren.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 23-02-2026 20:13 ]

• cobalt60
No Hands schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Niemand komt dat controleren als de factuur maar duidelijk maakt wel materiaal er is gebruikt. Het is alleen zonde van je geld, je kan ook gewoon spinvliesfolie gebruiken en dan kun je ook van binnen isoleren.
Dus een dergelijke folie op die manier toepassen heeft geen enkel nut wil je zeggen? Zijn namelijk behoorlijke kostenposten op de offertes vond ik eerlijkgezegd. En omdat meerdere partijen dit adviseerde vond ik het geloofwaardig.
No Hands schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:12:
[...]Ook als je wel van buiten PIR of iets anders plaatst dan kun je nog van binnen isoleren. Kooltherm is zelfs dampopen en dus kun je binnen ook isoleren.
Probleem met PIR is dat deze niet kan indrukken, dat was het 'voordeel' aan de folie is mij gezegd.

[ Voor 24% gewijzigd door cobalt60 op 23-02-2026 20:23 ]

• No Hands
  • Nu online
cobalt60 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Dus een dergelijke folie op die manier toepassen heeft geen enkel nut wil je zeggen? Zijn namelijk behoorlijke kostenposten op de offertes vond ik eerlijkgezegd. En omdat meerdere partijen dit adviseerde vond ik het geloofwaardig.

[...]

Probleem met PIR is dat deze niet kan indrukken, dat was het 'voordeel' aan de folie is mij gezegd.
Alles wat je op je dak legt heeft en isolerende waard een die magische folie heeft vast meer isolatiewaarde dan gewone spinvlies maar niet zoveel meer dat het de extra kosten die ze rekenen goedmaakt. Je krijgt nooit waar je voor betaald.
Waarom moet er iet ingedrukt worden? Dat is nergens voor nodig. Overal waar je isolatiemateriaal indrukt verlies je isolatiewaarde.

• cobalt60
No Hands schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:33:
[...]

Alles wat je op je dak legt heeft en isolerende waard een die magische folie heeft vast meer isolatiewaarde dan gewone spinvlies maar niet zoveel meer dat het de extra kosten die ze rekenen goedmaakt. Je krijgt nooit waar je voor betaald.
Waarom moet er iet ingedrukt worden? Dat is nergens voor nodig. Overal waar je isolatiemateriaal indrukt verlies je isolatiewaarde.
Zover ik het begrepen heb moet de folie ingedrukt worden waar de latten komen omdat ik eigenlijk die 70mm niet eens heb (enkel tussen de latten). Anders moet de dakdekker alles aanpassen zoals dakgoten, dakkapellen en de overgang van pannen naar de buren toe omdat mijn pannen dan te hoog komen te liggen. Ik stel me het dan voor als een soort Luikse wafel simpel gezegd.

Maar ik begrijp dus nu dat het een mooi verdienmodel is voor een dakdekker die de consument triggert overstag te gaan met het lokkertje 'Subsidie'.

[ Voor 9% gewijzigd door cobalt60 op 23-02-2026 20:42 ]

• No Hands
  • Nu online
cobalt60 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:37:
[...]

Zover ik het begrepen heb moet de folie ingedrukt worden waar de latten komen omdat ik eigenlijk die 70mm niet eens heb (enkel tussen de latten). Anders moet de dakdekker alles aanpassen zoals dakgoten, dakkapellen en de overgang van pannen naar de buren toe omdat mijn pannen dan te hoog komen te liggen. Ik stel me het dan voor als een soort Luikse wafel simpel gezegd.

Maar ik begrijp dus nu dat het een mooi verdienmodel is voor een dakdekker die de consument triggert overstag te gaan met het lokkertje 'Subsidie'.
Die laatste zin is exact wat er gebeurt. Nu geef jij nog aan dat je je bewust bent van de isolatiereductie maar dat zijn de meeste mensen echt niet.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-02 21:47
Ik heb deze adviezen ook gehad. Het wordt niet toegepast zoals het hoort en je haalt dus die isolatiewaarde niet. Er wel subsidie voor aanvragen is wmb dan ook schimmig.

Een andere dakdekker waarschuwde ook nog dat het op die manier de ruimte onder je dakpannen vult en daar de ventilatie wegneemt. Dat zou slecht zijn voor de pannen. Of dat klopt weet ik niet maar ik ben er iig bij weg gebleven.

• cobalt60
DPeters schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:44:
Ik heb deze adviezen ook gehad. Het wordt niet toegepast zoals het hoort en je haalt dus die isolatiewaarde niet. Er wel subsidie voor aanvragen is wmb dan ook schimmig.

Een andere dakdekker waarschuwde ook nog dat het op die manier de ruimte onder je dakpannen vult en daar de ventilatie wegneemt. Dat zou slecht zijn voor de pannen. Of dat klopt weet ik niet maar ik ben er iig bij weg gebleven.
Toch vind ik het wel een kwalijke zaak eigenlijk. Je vraagt bewust meerdere offertes op, niet alleen voor een prijsvergelijk, maar ook om te kijken welke adviezen er uit komen. Van de 6 offertes adviseerde er 4 deze folie. Dan trek je zelf de conclusie dat het wel goed moet zitten dan. Want immers meerdere partijen adviseren deze manier van isoleren. En dan blijkt dat het een soort oplichting te zijn gechargeerd gezegd. Waar blijft dan toch het eerlijke verhaal van de professional? En dan heb ik het over bedrijven met veel goede reviews en VCA gecertificeerd.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:13
cobalt60 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:53:
[...]

Toch vind ik het wel een kwalijke zaak eigenlijk. Je vraagt bewust meerdere offertes op, niet alleen voor een prijsvergelijk, maar ook om te kijken welke adviezen er uit komen. Van de 6 offertes adviseerde er 4 deze folie. Dan trek je zelf de conclusie dat het wel goed moet zitten dan. Want immers meerdere partijen adviseren deze manier van isoleren. En dan blijkt dat het een soort oplichting te zijn gechargeerd gezegd. Waar blijft dan toch het eerlijke verhaal van de professional? En dan heb ik het over bedrijven met veel goede reviews en VCA gecertificeerd.
Dat komt waarschijnlijk omdat je advies inwint bij bedrijven die (neem ik aan) allemaal in dezelfde tak van sport zitten. Vraag je om advies van een bouwbedrijf, dan zal je wat anders te horen krijgen en vraag je het bij een isolatiebedrijf dan zullen ze vanaf de binnenkant willen isoleren.

Het begint met 1 bedrijf die de grenzen opzoekt en zo extra werk binnenhaalt en de rest volgt ook wel want controle op de subsidieaanvragen gebeurt digitaal en niet op locatie, en als dat dan het spel is geworden, dan wordt er door de meeste spelers maar meegespeeld. De factuur zegt een waarde van 3.5 te hebben gehaald, op de foto valt dat niet te beoordelen, de klant krijgt subsidie en het bedrijf krijgt zo een opdracht. Dat je terugverdiend zodanig oploopt dat het financieel opeens niet meer zo aantrekkelijk blijkt te zijn is iets waar je veel later pas achter komt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Isolatie-folies hebben grote voordelen, ze zijn alleen eigenlijk allemaal voor de verkopende/plaatsende partij en daarom lopen ze er mee te leuren. folies worden zelde juist aangebracht (mede omdat het bijna onmogelijk is) en zijn ook nog eens erg moeilijk aan te helen (denk aan Piet de loodgieter met een nieuwe dakdoorvoer over een paar jaar) het was een zwarte dag toen die dingen zijn opgenomen in de subsidielijst.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
In 2007 zijn folies ooit veroordeelt in een rechtzaak. Daarna jaren niet meer gezien iedereen is dat vergeten en nu zie je ze weer. Beetje alu-hoedjeverhaal. Het werkt alleen als je er in gelooft

diskeltische lurker

• cobalt60
Bedankt voor alle input, heb nu afgesproken met een partij om aan de buitenkant enkel spinvlies folie toe te passen en de binnenkant te isoleren (140mm glaswol). Even getwijfeld over PIF vanwege de hogere isolatiewaarde, maar vanwege de brandklasse toch maar voor glaswol gegaan. Tussen de spanten heb ik die ruimte namelijk wel.
twain4me schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:46:
folies worden zelde juist aangebracht (mede omdat het bijna onmogelijk is) en zijn ook nog eens erg moeilijk aan te helen (denk aan Piet de loodgieter met een nieuwe dakdoorvoer over een paar jaar)
Daarom dat ik direct twee geïsoleerde dakdoorvoeren meeneem in de klus, waarmee ik een toekomstig WTW kan realiseren. Meer dakdoorvoeren verwacht ik niet nodig te hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door cobalt60 op 24-02-2026 17:22 ]

Pagina: 1