Auto stuk - Niet geïnformeerd bij terugroepactie

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:38
Mijn tantes zitten met een probleem. Ze rijden een Renault Captur E-tech, die is net 4 jaar oud en heeft tijdens het rijden de geest gegeven. Brandstofpomp kapot.

Ze hebben telefonisch contact gehad met de dealer, die geeft aan 'Ja, er staan drie terugroepacties op uw voertuig, waaronder het preventief vervangen van de brandstof pomp. Maar omdat u uw onderhoud elders doet, hebben wij dat niet verholpen'

Mijn tantes waren een beetje flabbergasted, die gaven aan dat ze het onderhoud dichter bij huis doen bij een erkende BOVAG garage, en dat ze niet inzien waarom dat effect zou hebben op een terugroepactie. Bovendien vonden ze het erg raar dat ze niet geïnformeerd zijn over openstaande terugroepacties, daarop gaf de dealer aan "niet alle kentekens kan nagaan om terugroepacties te controleren".

Dat is natuurlijk ronduit bizar. Ze kunnen je wel APK- en onderhoudsreminders sturen maar niet effe informeren dat je auto potentieel levensgevaarlijk is? ;)

Wat ik dus vooral bijzonder vind, als je op:
https://www.renault.nl/terugroepactie.html het VIN nummer invoert, kan je blijkbaar zien dat er wat open staat voor de auto. Maar op het kenteken via https://ovi.rdw.nl/, waar men (ik in ieder geval) normaal kijkt, zijn geen terugroepacties bekend.

Lijkt mij een gevalletje non-conformiteit, maar ik kan eigenlijk nergens vinden of een fabrikant wel daadwerkelijk een meldplicht heeft voor terugroepacties. Kan iemand mij een zetje de goede richting op geven?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
De rdw heeft alleen terugroepactied die betrekking hebben op veiligheid.
Interne kwaliteit is van de dealer/importeur, en als je hem daar niet in onderhoud hebt profiteer je niet van die “verlengde garantie”.

Je kunt alsnog bij de dealer kijken wat ze kunnen betekenen. Je bovag garage krijgt waarschijnlijk geen tijd vergoed, die doet dit liever niet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
4 jaar oud op een onderdeel waar een terugroepactie op zit... dat lijkt me gewoon onder niet conform product te vallen.

Ik weet nog in mijn tijd bij een automaterialenzaak met werkplaats waar we bij Opel vroegen om een vervangend subframe voor een Zafira. Reactie dealer: breng die auto maar hier, die fixen we onder garantie. Zo kan het dus ook.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:49
@Valandin
Tja, niet het onderhoud laten doen bij de dealer maar er wel service van verwachten? Dan moet je achteraf ook niet gaan klagen lijkt mij. En de terugroepactie is nog steeds geldig, dus ze krijgen sowieso een nieuwe brandstofpomp. Bijkomende schade is gewoon voor eigen rekening lijkt mij.
En als je al ergens moet aankloppen, is dat wel bij de garage. Die heeft ook gewoon toegang tot deze info.

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:41

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Valandin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:57:
Mijn tantes zitten met een probleem. Ze rijden een Renault Captur E-tech, die is net 4 jaar oud en heeft tijdens het rijden de geest gegeven. Brandstofpomp kapot.

Ze hebben telefonisch contact gehad met de dealer, die geeft aan 'Ja, er staan drie terugroepacties op uw voertuig, waaronder het preventief vervangen van de brandstof pomp. Maar omdat u uw onderhoud elders doet, hebben wij dat niet verholpen'

Mijn tantes waren een beetje flabbergasted, die gaven aan dat ze het onderhoud dichter bij huis doen bij een erkende BOVAG garage, en dat ze niet inzien waarom dat effect zou hebben op een terugroepactie. Bovendien vonden ze het erg raar dat ze niet geïnformeerd zijn over openstaande terugroepacties, daarop gaf de dealer aan "niet alle kentekens kan nagaan om terugroepacties te controleren".

Dat is natuurlijk ronduit bizar. Ze kunnen je wel APK- en onderhoudsreminders sturen maar niet effe informeren dat je auto potentieel levensgevaarlijk is? ;)

Wat ik dus vooral bijzonder vind, als je op:
https://www.renault.nl/terugroepactie.html het VIN nummer invoert, kan je blijkbaar zien dat er wat open staat voor de auto. Maar op het kenteken via https://ovi.rdw.nl/, waar men (ik in ieder geval) normaal kijkt, zijn geen terugroepacties bekend.

Lijkt mij een gevalletje non-conformiteit, maar ik kan eigenlijk nergens vinden of een fabrikant wel daadwerkelijk een meldplicht heeft voor terugroepacties. Kan iemand mij een zetje de goede richting op geven?
Als ik het zo lees is het geen “terugroep actie” maar een fabrieksactie.

Dat zijn 2 verschillende acties.

De fabrieksactie(s) worden uitgevoerd zodra de auto bij de dealer in de werkplaats komt.

Meestal zijn dat lichte modificaties of software updates.

De dealer ziet meestal de acties zodra er een werkorder wordt aangemaakt.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Valandin
chrisborst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:09:
@Valandin
Tja, niet het onderhoud laten doen bij de dealer maar er wel service van verwachten? Dan moet je achteraf ook niet gaan klagen lijkt mij. En de terugroepactie is nog steeds geldig, dus ze krijgen sowieso een nieuwe brandstofpomp. Bijkomende schade is gewoon voor eigen rekening lijkt mij.
En als je al ergens moet aankloppen, is dat wel bij de garage. Die heeft ook gewoon toegang tot deze info.
Ze verwachten geen service hoor. Als er blijkbaar bij aankoop al wat mankeerde, waarvoor nu een terugroepactie is, willen ze gewoon dat de teruggeroepen onderdelen vervangen worden.

De dealer wil nu dus de terugroepactie niet uitvoeren omdat ze elders onderhoud hebben uitgevoerd.

• Valandin
jeroen3 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:04:
De rdw heeft alleen terugroepactied die betrekking hebben op veiligheid.
Interne kwaliteit is van de dealer/importeur, en als je hem daar niet in onderhoud hebt profiteer je niet van die “verlengde garantie”.

Je kunt alsnog bij de dealer kijken wat ze kunnen betekenen. Je bovag garage krijgt waarschijnlijk geen tijd vergoed, die doet dit liever niet.
Het gevaar van de brandstofpomp is dat de auto op een willekeurig moment tijdens het rijden stil kan vallen, dat is dus ook gebeurd. Lijkt mij een behoorlijk veiligheidsrisico.

Maar dank, weer wat geleerd!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
@Valandin
Tsja, ik ga er voor het gemak even vanuit dat ze de eerste eigenaars zijn van de auto. Dan is het toch niet meer dan normaal dat de importeur proactief contact opneemt als er iets mis mee is. Het is geen pakje boter wat je gekocht hebt...

Ik vind het sowieso opvallend dat een dergelijk defect kennelijk als "niet gevaarlijk" wordt geklasseerd. Als je auto op een willekeurige plek ineens stilvalt, is dat gewoon gevaarlijk.

Zelf meegemaakt dat Volkswagen/Skoda in Engeland een bepaald type dieselmotor al meer dan een jaar verplicht terugriep, omdat hij zomaar uit kon vallen (slechte serie pompverstuivers), terwijl in Nederland nog steeds geen actie ondernomen werd. Maar in Engeland had de tegenhanger van de RDW gewoon ingegrepen.

iRacing Profiel

• chrisborst
Valandin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Ze verwachten geen service hoor. Als er blijkbaar bij aankoop al wat mankeerde, waarvoor nu een terugroepactie is, willen ze gewoon dat de teruggeroepen onderdelen vervangen worden.

De dealer wil nu dus de terugroepactie niet uitvoeren omdat ze elders onderhoud hebben uitgevoerd.
En helaas mogen ze dat ook. De fabrieksgarantie is maar 2 jaar bij Renault en daarna is het over. Verder is de auto niet bij Renault gekocht maar bij een autodealer blijkbaar. Dus alleen daar kan je nu aankloppen.
Precies om deze reden zou ik nooit een Renault kopen. Idem voor PSA.

• Valandin
chrisborst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:17:
[...]

En helaas mogen ze dat ook. De fabrieksgarantie is maar 2 jaar bij Renault en daarna is het over. Verder is de auto niet bij Renault gekocht maar bij een autodealer blijkbaar. Dus alleen daar kan je nu aankloppen.
Ze hebben de auto bij een renault dealer gekocht. Dus wel gewoon bij Renault.
Lijkt mij dat zo’n terugroepactie de fabrieksgarantie overstijgt toch? De 15 jarige Citroën van mijn broertje is laatst ook voor een terugroepactie geweest, die werd geïnformeerd en hoefde niks te betalen.

Ik sluit me overigens ook bij je conclusie aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 23-02-2026 19:21 ]

• chrisborst
@Valandin
Met het met je eens, een terugroepactie zou los moeten staan van fabrieksgarantie en wie je auto onderhoud. Maar blijkbaar denkt Renault daar anders over.
De vraag is alleen of ze dit mogen doen. Heb nog niet eerder dit gehoord bij andere merken.
edit:
ik lees trouwens dat terugroepacties er in in 2 soorten zijn, veiligheidsgerelateerd en hiervoor zijn er wettelijke kaders en verplicht melding via RDW.
En Servicecampagne terugroepacties, wel een gebrek. Daar mag een fabrikant blijkbaar zelf de regels voor opstellen.

[ Voor 35% gewijzigd door chrisborst op 23-02-2026 19:33 ]

• jeroen3
Hangt van het soort terugroepactie af.

Een airbag die je kan verwonden moet verplicht worden vervangen en is dan ook een apk afkeurpunt als die niet vervangen is. Daarom kent die rdw die.

Een slechte brandstofpomp is niet zo kritisch. Autos kunnen altijd stilvallen.
Als ze nou structureel in brand zouden vliegen was het een ander verhaal geweest.

Dit klinkt gewoon als verlengde garantie waar ze zichzelf helpen door dingen preventief te vervangen om extra pechhulp (vaak gratis via dealers) te vermijden.

https://www.rdw.nl/uw-voe.../terugroepacties-opzoeken

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

@Valandin
Tja, niet het onderhoud laten doen bij de dealer maar er wel service van verwachten? Dan moet je achteraf ook niet gaan klagen lijkt mij.
Los van het onderhoud heb je daar ook gewoon de auto gekocht, en de verkoper is verantwoordelijk voor een conform product. Of dat nou een laptop is (zoals meestal op dit forum) of een auto.

De vraag is wel of dit echt onder conformiteit valt. Een auto bevat veel mechanische onderdelen die slijtgevoelig zijn, één van die componenten moet als eerste stukgaan. Maar gezien er een terugroepactie is ligt het wel voor de hand dat dit een productiefout betreft. Ik zou dus wel verwachten dat de dealer het probleem alsnog (gratis) moet verhelpen. Wie de sleepkosten op zijn rekening neemt is dan weer een volgende discussie.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• chrisborst
bwerg schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Los van het onderhoud heb je daar ook gewoon de auto gekocht, en de verkoper is verantwoordelijk voor een conform product. Of dat nou een laptop is (zoals meestal op dit forum) of een auto.

De vraag is wel of dit echt onder conformiteit valt. Een auto bevat veel mechanische onderdelen die slijtgevoelig zijn, één van die componenten moet als eerste stukgaan. Maar gezien er een terugroepactie is ligt het wel voor de hand dat dit een productiefout betreft. Ik zou dus wel verwachten dat de dealer het probleem alsnog (gratis) moet verhelpen. Wie de sleepkosten op zijn rekening neemt is dan weer een volgende discussie.
Klopt en blijkbaar bij service terugroepacties kan de dealer/fabrikant bepalen of hier voorwaarden aan verbonden zijn. Bij Renault kiezen ze ervoor omdat alleen bij auto's te doen die dealer onderhouden zijn. Lullig maar dit soort voorwaarden staan gewoon op de website van het merk.
Dit soort defecten lijkt mij niet onder conformiteit te vallen.
Bij een nieuwe auto heb je fabrieksgarantie vaak van minimaal 2 jaar maar bij veel merken vele malen langer (ook bij Renault als je betaald, tot 6 jaar).
Tweedehands heb je 12 maanden garantie wat wettelijk bepaald is.

Conformiteit bij auto's is inderdaad erg lastig omdat er zoveel modellen/merken zijn en per onderdeel enorme verschillen zijn.

Beste is gewoon een merk te kiezen met gunstige voorwaarden en je daaraan te houden.
Wil je weinig gezeur, Toyota/Lexus kopen, elk jaar buurtje en je hebt 10 jaar zekerheid.

• _JGC_
  • Nu online
Toch raar dat je wel een televisie na 6 jaar kosteloos gerepareerd kunt krijgen bij een ontwerpfout, maar niet een auto na 2 jaar terwijl er een terugroepactie op betreffend onderdeel van toepassing is.

Leuk dat de verkoper zich achter de fabrikant en zijn voorwaarden verschuilt, maar als dit een nieuw gekochte auto is zal de verkoper gewoon aansprakelijk zijn voor een conform product.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:26
Wild Chocolate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Tsja, ik ga er voor het gemak even vanuit dat ze de eerste eigenaars zijn van de auto. Dan is het toch niet meer dan normaal dat de importeur proactief contact opneemt als er iets mis mee is. Het is geen pakje boter wat je gekocht hebt...

Ik vind het sowieso opvallend dat een dergelijk defect kennelijk als "niet gevaarlijk" wordt geklasseerd. Als je auto op een willekeurige plek ineens stilvalt, is dat gewoon gevaarlijk.

Zelf meegemaakt dat Volkswagen/Skoda in Engeland een bepaald type dieselmotor al meer dan een jaar verplicht terugriep, omdat hij zomaar uit kon vallen (slechte serie pompverstuivers), terwijl in Nederland nog steeds geen actie ondernomen werd. Maar in Engeland had de tegenhanger van de RDW gewoon ingegrepen.
je auto staat niet ineens stil als je 120 rijdt en de brandstofpomp stopt. Dan heb je nog vaart genoeg om om je heen te kijken, je alarmlichten aan te drukken en aan de kant te gaan staan. Sterker nog, je moet waarschijnlijk nog wel remmen ook.
Gevaarlijk zijn remslangen die scheuren, airbags die plotseling uitklappen of vergelijkbare zaken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

chrisborst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:07:
Dit soort defecten lijkt mij niet onder conformiteit te vallen.
Op basis waarvan niet? Een terugroepactie wordt alleen gedaan als er iets structureel mis is, dat lijkt mij vanzelfsprekend een productiefout en dus non-conformiteit.

Deze ANWB-pagina claimt bijvoorbeeld dat je een gratis reparatie mag verwachten, al staat er daar niet expliciet of er wel of geen onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende soorten terugroepacties. Maar aangezien dit soort wettelijke eisen standaard via het conformiteitsbeginsel loopt zie ik niet in waarom conformiteit afhankelijk zou zijn van of het defect wel of niet veiligheidskritisch is. Een gebrek is een gebrek. Tenzij iemand hier een bron kan geven waarom dit bij auto's helemaal anders geregeld is dan bij andere producten.
chrisborst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:07:
Conformiteit bij auto's is inderdaad erg lastig omdat er zoveel modellen/merken zijn en per onderdeel enorme verschillen zijn.
Ik zie niet in wat hier lastig aan is, de fabrikant zet nota bene zelf een terugroepactie op dus dat lijkt me genoeg onderbouwing voor non-conformiteit. Dat er veel modellen en merken zijn is totaal niet relevant.

Het is hooguit lastig dat er zoveel slijtagegevoelig is aan een auto, dus een auto die na 4 jaar een defect krijgt hoeft niet per definitie non-conform te zijn. Maar dat is alleen relevant als je net het pechgevalletje hebt waarin jouw auto net dat maandagochtendmodelletje is. Niet bij een structurele fout.

[ Voor 34% gewijzigd door bwerg op 23-02-2026 21:26 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40
Noem mij maar gek, maar ik vind het ook apart dat de garage waar het ding WEL in onderhoud is deze check niet even doet. Het is gewoon publieke informatie. Het lijkt me niet gek om bij een beurt even te controleren of er inmiddels iets openstaat. Daar is het toch verdorie een garage voor? Je brengt hem wel voor een controle en beurt. Doe dat dan.

UNOX: The worst operating system

• chrisborst
bwerg schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:20:
[...]

Op basis waarvan niet? Een terugroepactie wordt alleen gedaan als er iets structureel mis is, dat lijkt mij vanzelfsprekend een productiefout en dus non-conformiteit.

Ik zie niet in wat hier lastig aan is, de fabrikant zet nota bene zelf een terugroepactie op dus dat lijkt me genoeg onderbouwing voor non-conformiteit.
Daarom heet het een service terugroepacties. Ze zijn er achter gekomen dat een onderdeel niet aan hun standaard voldoet en geven je extra service. Maar wel met voorwaarden, namelijk onderhoud moet bij de dealer zijn gedaan. Daarmee is het niet direct volgens de het consumentenrecht non-conform.
Onderdelen gaan kapot en blijkbaar wil een fabrikant in sommige gevallen iets recht zetten waar ze niet toe verplicht zijn.
Persoonlijk snap ik het niet dat je bij zo'n jonge auto ervoor kiest om deze niet via de dealer te onderhouden. Dan neem je gewoon extra risico.
loki504 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:41:
[...]

Onderhoud mag gewoon bij een andere garage gedaan worden hoor zonder vervallen van wettelijke garantie.
Klopt maar hier gaat het niet om wettelijke garantie. Dit gaat om extra service wat ze verlenen aan klanten die hun auto in onderhoud hebben bij de dealer.

[ Voor 16% gewijzigd door chrisborst op 23-02-2026 21:49 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
chrisborst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:36:
[...]

Daarom heet het een service terugroepacties. Ze zijn er achter gekomen dat een onderdeel niet aan hun standaard voldoet en geven je extra service. Maar wel met voorwaarden, namelijk onderhoud moet bij de dealer zijn gedaan. Daarmee is het niet direct volgens de het consumentenrecht non-conform.
Onderdelen gaan kapot en blijkbaar wil een fabrikant in sommige gevallen iets recht zetten waar ze niet toe verplicht zijn.
Persoonlijk snap ik het niet dat je bij zo'n jonge auto ervoor kiest om deze niet via de dealer te onderhouden. Dan neem je gewoon extra risico.
Onderhoud mag gewoon bij een andere garage gedaan worden hoor zonder vervallen van wettelijke garantie.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ze zijn er achter gekomen dat een onderdeel niet aan hun standaard voldoet en geven je extra service
...
Daarmee is het niet direct volgens de het consumentenrecht non-conform.
Het voldoet niet aan hun standaard, er is een terugroepactie en de pomp gaat ook daadwerkelijk snel kapot.

Nogmaals: waarom zou dat product nog conform zijn?

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21
loki504 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:41:
[...]

Een service terugroepactie is geen 'wettelijke garantie'. Het is, zoals de naam al zegt, service. Je kan het ook 'coulance' noemen.
Dat dit een service terugroepactie betreft, geeft al aan dat het geen 'ernstige fout' betreft, want dan was het een echte terugroepactie geweest. En nee, daar beslist de fabrikant niet (alleen) over. Daartoe worden ze vaak genoeg verplicht.

En aan zo'n service terugroepactie mag de fabrikant eigen voorwaarden stellen, zoals onderhoud bij de dealer.
De brandstofpomp van deze auto, die niet bij de dealer onderhouden is, kan bijvoorbeeld ook kapot zijn gegaan doordat het onderhoud (vervangen filters) niet goed uitgevoerd is. Dat weet de dealer niet.
Dat is het risico dat je neemt als eigenaar.

En dat de garage die het onderhoud deed dit niet meldt is natuurlijk gewoon omdat zij deze service niet uit mogen voeren en de dealer het ook niet gaat doen zonder dat het onderhoud bij hen plaatsgevonden heeft.
Die gaan - als ze het al weten - echt geen reclame voor zichzelf maken als in "hey, wist je dat je dit onderdaal van je auto gratis had kunnen laten vervangen als je geen klant van ons was?"

[ Voor 6% gewijzigd door henri86 op 23-02-2026 21:59 ]

• _JGC_
  • Nu online
Korvaag schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:24:
Noem mij maar gek, maar ik vind het ook apart dat de garage waar het ding WEL in onderhoud is deze check niet even doet. Het is gewoon publieke informatie. Het lijkt me niet gek om bij een beurt even te controleren of er inmiddels iets openstaat. Daar is het toch verdorie een garage voor? Je brengt hem wel voor een controle en beurt. Doe dat dan.
Die informatie wordt lang niet altijd gedeeld door de fabrikant. Sowieso hebben de meeste universele garages geen abonnement op de servicebox van de fabrikant, maar gebruiken ze een systeem van hun leverancier voor onderhoud.

Jaren terug hadden mijn ouders een auto waarbij de distributieriem bij 80.000km knapte, net na onderhoud en mijn vader had nog gevraagd of die riem vervangen moest worden: "Nee, dat hoeft pas bij 90.000km, die kan de volgende beurt wel"
Uiteindelijk navraag bij Opel hoe het kan dat die auto bij 80.000km en 6 jaar een geknapte riem kon hebben: "Die vervangen we tegenwoordig bij 60.000km omdat ze te vaak voortijdig kapot gaan". Garage wist van niks, die had gewoon 90K in de systemen staan.

• loki504
[...]

[...]

Klopt maar hier gaat het niet om wettelijke garantie. Dit gaat om extra service wat ze verlenen aan klanten die hun auto in onderhoud hebben bij de dealer.
en @henri86 mag toch hopen dat een brandstofpomp het langer uithoud dan 4 jaar... dus niet conform dus wettelijke garantie.

@Valandin Wat vind Renault hier van? mag toch hopen dat die wel iets meer service dan dit....

Tevens zou Renault je een brief sturen...

Ontdekt Renault dat een product mogelijk een risico vormt op het gebied van veiligheid of de regulering daaromtrent? Dan roepen we de auto's waarvoor dat mogelijk geldt terug. Klanten wordt via een officiële brief gevraagd hun auto te laten controleren. Een medewerker van Renault doet dat kosteloos.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 23-02-2026 22:11 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:14
Ik heb ooit bij een Twingo 2 gedoe gehad met striping op de auto. Die was 3 jaar na productiedatum helemaal aan het vervellen en liet een hele vervelende afdrukken achter. Contact gehad met de dealer. Wilden er niets van weten.

Brief gestuurd naar Renault Nederland. Binnen 24 uur reactie dat ze het gingen oplossen. Belt vervolgens diezelfde dealer poeslief terug dat ze de striping graag vervangen, kosteloos.

• jeroen3
Valandin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Lijkt mij dat zo’n terugroepactie de fabrieksgarantie overstijgt toch? De 15 jarige Citroën van mijn broertje is laatst ook voor een terugroepactie geweest, die werd geïnformeerd en hoefde niks te betalen.
Kijk anders hier eens rond zodat je weet welk soort defect via de RDW worden gepubliceerd die ze gratis oplossen. Meestal zaken waar letselschade zaken uit voort kunnen vloeien.
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx

Je kunt je verder flink boos maken over dat je product non-conform is.
En daar heb kun je gelijk in hebben. We kunnen daar ook de traditionele grappen over maken.
We kunnen ook diverse anekdotes voeren, zo werd ook bij mijn 10 jaar oude honda nog een veerpoot vervangen omdat deze mogelijk te vroeg defect zou gaan. Gratis, onder verlengde garantie vanwege een interne recall. En daar kwamen ze zelf mee bij de inspectie. Echter wel dealer onderhouden...

Schiet je weinig mee op. De vraag is uiteindelijk of je dealer (die is niet Renault S.A.) ook gewillig en/of in staat is dit voor je op te lossen. Zij moeten dit immers vergoed krijgen vanuit Renault S.A.. Anders werken ze gratis.
Je hebt ze verder weinig motivatie gegeven als terugkerende klant om zomaar coulance "service" te verlenen, Ze waren je als "klant" immers al verloren. Uteindelijk voeren zij een bedrijf en staat de markt onder grote druk.
Ga er dus met de juiste instelling naartoe, en probeer te kijken wat ze alsnog kunnen betekenen. Je zou ook een andere dealer kunnen proberen als je denkt het hier al verknalt te hebben.

Soms kun je maar zo de helft betalen bij reparatie, heb je alsnog winst.

En anders rest een les voor de volgende keer, koop een auto met langere garantie, of houdt deze de eerste 5 tot 10 jaar bij de dealer. Afhankelijk van de garantie.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jeroen3 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:25:
Schiet je weinig mee op. De vraag is uiteindelijk of je dealer (die is niet Renault S.A.) ook gewillig en/of in staat is dit voor je op te lossen. Zij moeten dit immers vergoed krijgen vanuit Renault S.A..
Als dit inderdaad onder conformiteit valt zijn de afspraken en vergoedingen tussen de dealer en de fabrikant helemaal niet relevant.
henri86 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Een service terugroepactie is geen 'wettelijke garantie'. Het is, zoals de naam al zegt, service. Je kan het ook 'coulance' noemen.
Ja, elke verkoper noemt elke vorm van garantieafhandeling "coulance" om geen precedent te scheppen. Hoe zij hun actie noemen zegt niks over wat ze juridisch wel of niet verplicht zijn.

Maar goed, hier komen vast weer tig posts achteraan met beweringen over wat er wel of niet mag zonder bronnen of andere vorm van onderbouwing.
Laat ik voorop stellen: ik heb ook geen bak aan parate kennis van jurisprudentie over verkochte auto's. Maar een auto is in beginsel gewoon een product dat verkocht is aan een consument, waarop dus standaard consumentenrecht van toepassing. En alle websites van de ANWB, garages en juristen die iets te melden hebben over terugroepacties die stroken daarmee en geven aan dat een reparatie kosteloos is. Ik laat me graag verrassen met jurisprudentie waaruit blijkt dat dit geval daarop een uitzondering is, maar daar komt tot nu toe niemand mee.

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 23-02-2026 23:37 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

No Hands schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:18:
[...]

je auto staat niet ineens stil als je 120 rijdt en de brandstofpomp stopt. Dan heb je nog vaart genoeg om om je heen te kijken, je alarmlichten aan te drukken en aan de kant te gaan staan. Sterker nog, je moet waarschijnlijk nog wel remmen ook.
Klopt, dit hebben wij gehad terwijl we reden op de meest linker baan van de autobahn met ~130Km/u.
Was een driebaansweg dus we moesten nog twee rijbanen opzij en toen de vluchtstrook op, lukte prima, maar was alsnog best spannend want je weet niet wat je overkomt.

Scheelt wel dat er gelukkig een vluchtstrook was daar want een paar honderd meter verderop hielt die op en dan sta je echt niet lekker op de linkerbaan van een autosnelweg en je kan dan geen kant op.

• Korvaag
_JGC_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Die informatie wordt lang niet altijd gedeeld door de fabrikant. Sowieso hebben de meeste universele garages geen abonnement op de servicebox van de fabrikant, maar gebruiken ze een systeem van hun leverancier voor onderhoud.
In dit geval dus wel want het was op VIN te vinden bij Renault. Dat heeft de andere garage dus niet gecontroleerd. Zie de site die gepost is.

• _JGC_
  • Nu online
Korvaag schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:08:
[...]

In dit geval dus wel want het was op VIN te vinden bij Renault. Dat heeft de andere garage dus niet gecontroleerd. Zie de site die gepost is.
Volgens die website gaat het om terugroepacties en sturen ze een brief. Dan is het wel raar dat de brandstofpomp erin staat maar geen brief is gestuurd.

• Korvaag
_JGC_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Volgens die website gaat het om terugroepacties en sturen ze een brief. Dan is het wel raar dat de brandstofpomp erin staat maar geen brief is gestuurd.
Even vooropgesteld ze ze inderdaad de juiste gegevens nog hebben (de auto is niet onderhouden bij Renault. Je mag klantgegevens niet eeuwig bewaren) dan is dat wel apart ja.

Gezien het feit dat de auto niet meer langs is geweest na aankoop en de garantie verlopen is ga ik er van uit dat de gegevens gewist zijn volgens de AVG.

Mijn punt blijft wel staan: Dit is gewoon een publieke site waar je een VIN in kan stoppen. Ik zou verwachten dat de BOVAG-garage die het onderhoud doet dat ook gewoon doet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Valandin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:57:
Bovendien vonden ze het erg raar dat ze niet geïnformeerd zijn over openstaande terugroepacties, daarop gaf de dealer aan "niet alle kentekens kan nagaan om terugroepacties te controleren".
Dan is dit ook niet een merkgarage lijkt me? Bij de importeur / Renault kan men zo met een druk op de knop de gevraagde lijst krijgen, al dan niet specifiek voor die garage. Vervolgens laten ze die lijst in hun eigen systeem los voor adres- en/of contactgegevens, het is echt niet moeilijk. Maar als men die moeite niet wilt doen, zou ik ook niet naar die garage gaan voor reparatie van die onderdelen, je bent maar vervelend voor ze, als ik zo jouw berichten lees.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Korvaag schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:27:
Even vooropgesteld ze ze inderdaad de juiste gegevens nog hebben (de auto is niet onderhouden bij Renault. Je mag klantgegevens niet eeuwig bewaren) dan is dat wel apart ja.

Gezien het feit dat de auto niet meer langs is geweest na aankoop en de garantie verlopen is ga ik er van uit dat de gegevens gewist zijn volgens de AVG.

Mijn punt blijft wel staan: Dit is gewoon een publieke site waar je een VIN in kan stoppen. Ik zou verwachten dat de BOVAG-garage die het onderhoud doet dat ook gewoon doet.
Dan nog kan Renault een bericht hebben gedaan naar de garage: "Yo, jullie hebben ooit deze auto's verkocht, die onderhevig zijn aan een of meerdere terugroepacties, dit zijn de kentekens, go nuts. Ze zijn ook nog niet langs geweest ergens".

Terugroepacties werken echt niet one way en veel automerken zijn als de dood voor slechte publiciteit, daarom zijn de terugroepacties er ook, naast de veiligheid. In dat proces heeft er dus iemand zitten falen en is de auto van de tantes van TS niet meegenomen, vreemd genoeg. Grote kans dat dat de behoorlijk vreemde garage is.

Of een auto dan nog garantie heeft of niet staat dan meestal ook buiten kijf, volgens mij, er is immers aangetoond dat er onderdelen zijn die simpelweg niet deugen.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2026 23:48 ]

• Korvaag
Bij de RDW staat geen terugroepactie is al geconstateerd. Met een kenteken krijg je niet zomaar persoonsgegevens van de RDW. Dat kan/mag de RDW alleen verstrekken in het kader van een bekende terugroepactie (veiligheid) en wordt gecontroleerd. Als de garage dus netjes volgens de AVG gegevens heeft gewist omdat de klant geen klant meer is (alleen bij aankoop) en de garantie is verlopen (= geen grondslag meer voor het bewaren van de gegevens) heeft de dealer gewoon geen gegevens om contact op te nemen. Kan het onderdeel nog zo stuk zijn en niet deugen. Als de contactgegevens er niet zijn kan je geen contact opnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 24-02-2026 00:20 ]

• _JGC_
  • Nu online
Korvaag schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:27:
[...]

Als ik 1x bij de Peugeot dealer kom met mijn auto krijg ik elk jaar daarna een brief dat de APK er binnenkort aankomt. En winter checks, SMS berichten dat de erwtensoep klaar staat... en dat stopt pas als je de auto verkoopt of laat slopen, want dan zien ze dat de tenaamstellingsdatum wijzigt en vallen ze je niet meer lastig.
Bij diezelfde Peugeot dealer hoef ik ook nooit mijn VIN te geven want die staat gewoon opgeslagen bij het kenteken (van elke Peugeot die door de Nederlandse importeur geleverd is). Als er dus een terugroepactie op VIN is weten ze ook welk kenteken het is.
Ik vind het wat dat betreft gewoon slap van Renault of de betreffende dealer.

Maargoed, ook Peugeot doet dat... als een auto binnenkomt voor een reparatie of onderhoud de betreffende "modificaties" uitvoeren, hoor je als klant ook niks over.

• loki504
Korvaag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:18:
Bij de RDW staat geen terugroepactie is al geconstateerd. Met een kenteken krijg je niet zomaar persoonsgegevens van de RDW. Dat kan/mag de RDW alleen verstrekken in het kader van een bekende terugroepactie (veiligheid) en wordt gecontroleerd. Als de garage dus netjes volgens de AVG gegevens heeft gewist omdat de klant geen klant meer is (alleen bij aankoop) en de garantie is verlopen (= geen grondslag meer voor het bewaren van de gegevens) heeft de dealer gewoon geen gegevens om contact op te nemen. Kan het onderdeel nog zo stuk zijn en niet deugen. Als de contactgegevens er niet zijn kan je geen contact opnemen.
Maar ze kunnen de zus van TS wel bereiken om nutteloze nieuwsbrieven te sturen😂 maar belangrijke berichten die geen geld op leveren dan hebben ze ineens je gegevens niet meer....

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:45
Ik zou Renault zelf hierover contacteren. Dat je auto bij een andere dealer in onderhoud is geweest is mooi, maar als zij nooit aan de brandstofpomp hebben gezeten (te zien in het serviceboekje) dan is dat toch totaal niet relevant voor het probleem? Dan zou het nog relevanter zijn bij welk tankstation je tankt en hoe zuiver de brandstof daar is die door je pomp heen geduwd wordt. En dan nog niet eens gesproken te hebben over dat dit waarschijnlijk een ontwerpfout of fabricagefout betreft (vanwege de terugroepactie), dit klinkt eerder als oneerlijke concurrentie.

[ Voor 23% gewijzigd door MineTurtle op 24-02-2026 08:45 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39
chrisborst schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:17:
[...]

Garantie is 2 jaar en dan is het over?
In Nederland werkt het niet zo met garantie.

Daarnaast is een Renault dealer dus gewoon Renault. Wanneer je bij een merk een nieuwe auto wilt kopen, doe je dat via een Dealer en niet direct bij de fabriek. Dit geldt ook voor de andere merken. Aankloppen bij de dealer is dus eigenlijk hetzelfde als aankloppen bij het merk zelf.
Als je om deze reden geen Renault koopt, kun je dus letetrlijk helemaal geen auto kopen :s

@Valandin Met het feit dat er een terugroepactie is (geweest) kun je misschien aantonen dat de auto nooit goed geweest is. Ik zou eens bij de dealer (en anders bij Renault Nederland) informeren hoe zij hierover denken. En lukt als dat niet lukt, hoop ik dat je tantes een rechtsbijstand verzekering hebben.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het verschil tussen "rdw terugroepacties" en reguliere terugroepacties is hier boven denk ik wel uitgelegd.

Op mijn 10 jaar oude BMW trouwens 4x een terugroepactie gehad over de afgelopen jaren. Waren allemaal niet geregistreerd bij RDW maar de auto gaf zelf een popup in het scherm. Belletje naar BMW en werd ingepland voor vervangen onderdeel, nooit vragen gehad waar die onderhouden was.

Echter mijn garage, BMW specialist geen dealer, doet ook zelf altijd pro-actief een controle in het BMW systeem of er een terugroep is. Ik zou daarom zeker ook bij je BOVAG garage aankloppen, je mag toch ook wel verwachten dat ze dit doen.

CISSP! Drop your encryption keys!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

laurens0619 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:48:
Echter mijn garage, BMW specialist geen dealer, doet ook zelf altijd pro-actief een controle in het BMW systeem of er een terugroep is. Ik zou daarom zeker ook bij je BOVAG garage aankloppen, je mag toch ook wel verwachten dat ze dit doen.
Een BOVAG garage is meer een algemene garage, die gaat niet elke importeur langs om te vragen of er een terugroepactie is. Ik zou dan eerder verwachten dat de importeur de garages inlicht waar getroffen auto's verkocht zijn, zodat zij de klanten weer kunnen inlichten.

Maar dan is de vraag in hoeverre de BOVAG garage daar dan gehoor aan geeft, schijnbaar doet deze BOVAG garage dat alleen wanneer de auto (nog) in onderhoud is bij henzelf. An sich ook geen heel zware eis, gezien BOVAG garages vaak klein(er) zijn.

Qua kosten bij terugroepacties zou het in elk geval geen groot probleem mogen zijn, meestal worden die dan door de importeur vergoed bij een terugroepactie, het is de garage dus vooral een principe kwestie, waar ik in elk geval niet blij mee zou zijn, ook op de manier van hoe men reageerde richting van (de tantes van) TS.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2026 09:58 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
CH4OS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Een BOVAG garage is meer een algemene garage, die gaat niet elke importeur langs om te vragen of er een terugroepactie is. Ik zou dan eerder verwachten dat de importeur de garages inlicht waar getroffen auto's verkocht zijn, zodat zij de klanten weer kunnen inlichten.

Maar dan is de vraag in hoeverre de BOVAG garage daar dan gehoor aan geeft, schijnbaar doet deze BOVAG garage dat alleen wanneer de auto (nog) in onderhoud is bij henzelf. An sich ook geen heel zware eis, gezien BOVAG garages vaak klein(er) zijn.
Weet niet of dat zo makkelijk kan. Bijvoorbeeld of het uberhaupt privacy technisch mag, als de auto weer verkocht is etc etc

Meest haalbare is een garage die zelf een check doet bij, in dit geval, renault.
Zo gek is dat toch niet? Ze gebruiken vaak al systemen om specifieke werkplaatshandboeken op te vragen of bekende euvels met oplossingen van bepaalde merk uitvoeringen.

Of ze juridisch aansprakelijk zijn weet ik niet, maar ik zou het wel verwachten van mijn garage met een moderne auto.

Op de site van ANWB leggen ze het verschil wat breder uit: https://www.anwb.nl/auto/...nderhoud-auto-door-garage

Als ik dat lees dan is het inderdaad niet te verwachten bij een universele garage, bovag is mij wat onduidelijk zou ik toch het wel van verwachten
Goede bevestiging dat ik daarom altijd voor een MerkSpecialist kies. Niet de hoge tarieven van een dealer maar wel veel van de voordelen :)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 24-02-2026 10:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:46
jeroen3 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Kijk anders hier eens rond zodat je weet welk soort defect via de RDW worden gepubliceerd die ze gratis oplossen. Meestal zaken waar letselschade zaken uit voort kunnen vloeien.
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
Even offtopic maar ik wil je heel erg bedanken! Blijkt dat er 2 grote veiligheid problemen zijn met mijn auto. Maar nooit iets gehoord van de dealer en van de RDW. Uit nieuwsgierigheid gekeken :)

How are you doing?

Pagina: 1