Rare vraag over servo projectje - veiligheid

Pagina: 1
Acties:

• Sanghelios
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-02 22:14
Hoi allen

Ik heb een beetje een vreemde vraag over het gebruik van servo motortjes die ik op Amazon gekocht heb:
https://www.amazon.com.be...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Op de verpakking staat "be careful that do not touch corrosive liquids".
Toch wel een vreemde melding, want als ik daarop ga zoeken online zijn dit zeer schadelijke stoffen.
Ik zou deze willen gebruiken om met kinderen een project te knutselen, maar dat ga ik natuurlijk niet doen als deze schadelijk zijn.
Ze zijn ook wel wat vettig als ik ze uit de verpakking haal, maar dat is normaalgezien toch gewoon smeermiddel zoals silicone neem ik aan?

Wat bedoelen ze dan met die liquids?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:32
Het lijkt mij niet dat er corrosieve stoffen vrij kunnen komen bij het gebruiken van een klein servomotortje.
Dat zou namelijk bij gebruik de omringende elektronica aan kunnen tasten.
De tandwieltjes binnenin zijn meestal gesmeerd met (lithium)vet, maar dat kan er normaliter niet uit.
Dat vettige is waarschijnlijk siliconenspray of een ander water displacement stofje, bedoeld als bescherming tegen vochtig worden. Kun je gewoon met een doekje er af poetsen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het stuk over corrosieve stoffen heeft betrekking op het feit dat de servo's kunnen stoppen met werken als deze in aanraking komen met corrosieve stoffen, niet dat er corrosieve stoffen vrij komen uit de servo's. Onder andere het gebruikte (siliconen)vet, maar ook de electronica kunnen nadelig worden beinvloed door corrosieve stoffen, denk hierbij aan hoge concentraties natriumhydroxide, bleekmiddelen, ontvetters, remmenreiniger, diverse zuren. Geen stoffen die je gewoonlijk bij servo's....of kinderen...zal gebruiken.

• Sanghelios
Ok thx voor de feedback. De zin is ook niet echt correct Engels dus nogal breed interpreteerbaar :/

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:53
Wat hierboven staat, de zin mist een paar woorden maar ze bedoelen volgens mij "be careful that the servos do not touch corrosive liquids". Gewoon zoals beoogd gebruiken, daar zitten geen vreemde risico's aan vast.

• Sanghelios
Ok thx. Heb niet zoveel ervaring met servo’s dus ik dacht dat ze mss een of andere smering gebruikten die nogal agressief was voor de huid ofzo.
Maar als ze eens goed bekijk zien ze er idd wel best ok uit 🙂

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit met computer hardware te maken heeft. Schopje naar MME.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sanghelios schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:36:

Op de verpakking staat "be careful that do not touch corrosive liquids".
Toch wel een vreemde melding, want als ik daarop ga zoeken online zijn dit zeer schadelijke stoffen.
Ehhh... "be careful that do not touch corrosive liquids"
De (slecht vertaalde) zin is niks meer of minder dat als je een heel basische of zure vloeistof aanraakt, dat dat schadelijk kan zijn.
M.a.w. neem geen slok zoutzuur of natronloog. :+
Niet geschikt voor menselijk contact of plastieken servootjes. :)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 24-02-2026 21:54 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Sanghelios En die servootjes die je laat zien, is de allergoedkoopste AE meuk die je kunt vinden. Die dingen kosten amper 1 à 2 euro/stuk.

Ik heb ze bij tientallen gebruikt voor techniek onderwijs lessen. Die dingen sneuvelen nog wel eens door onervaren kinderhandjes... ;)

Mooie Plaatjes   

• Sanghelios
ehtweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:52:
@Sanghelios En die servootjes die je laat zien, is de allergoedkoopste AE meuk die je kunt vinden. Die dingen kosten amper 1 à 2 euro/stuk.

Ik heb ze bij tientallen gebruikt voor techniek onderwijs lessen. Die dingen sneuvelen nog wel eens door onervaren kinderhandjes... ;)
Daarom had ik deze ook gekocht ja. Als er ook wat sneuvelen is geen ramp dan :D
Pagina: 1