Nibe s2150/20: vloerverwarming naregeling of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:48
Wij zijn bezig met renovatie en verduurzaming van een jaren 30 woning. Beneden wordt vloerverwarming geïnstalleerd (isolatie middels schuimbeton), boven Jaga Hybrid radiatoren. WTW installatie wordt tevens toegevoegd.

Nibe s2150/20kw warmtepomp is als 69% efficiënt bemeten (bij ontwerp temperatuur -10, 20 graden binnen in gehele woning), er komt dakisolatie bij en wellicht airco op begane grond en 1e verdieping dus wij verwachten uiteindelijk van het gas te kunnen. Voorziening is getroffen om eventueel nieuwe gasketel te plaatsen mocht dat niet lukken. Tevens 9kw elektrisch element.

Ik heb discussie met aannemer en verwarmingsinstallateur over de regeling:

- installateur wil:
1) 180liter buffervat met gemotoriseerde ventielen op de vloerverwarming (open verdeler)
2) naregeling op radiatoren boven

- ik wil
1) open verdeler zonder enige regeling op de ventielen (alleen kamerthermostaat)
2) naregeling op de radiatoren

Installateur roept dat dit "onverstandig" is zonder onderbouwing.

Ik begrijp dat we gezien de zware warmtepomp een buffervat nodig hebben maar als de boel waterzijdig wordt ingeregeld en actief stuurt op de kamerthermostaat dan zijn gemotoriseerde ventielen toch niet nodig? Idee is toch juist om een stabiele flow te creëren met zo weinig mogelijk schommelingen in de retour?

Zoek wat houvast/ advies van mede tweakers want krijg het idee dat de installateur voor de makkelijke weg kiest (weinig instellen) en de aannemer de installateur niet wil challengen (is grote partij, alle vertrouwen in).

Veel dank!

[ Voor 7% gewijzigd door rft80 op 23-02-2026 18:57 ]

Alle reacties

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:34
(zag je oproep op het Nibe forum) Heb voor hetzelfde dilemma gestaan bijna een jaar geleden (zelf installatie). Jij pakt het groter aan en hebt dus de mogelijkheid om de installatie 'op maat' te maken qua afgiftesystemen, leidingwerk, warmtepomp en regeling.

Dat is een enorm voordeel!

Mijn situatie is een 2/1 kap woning ui 1966 welke redelijk is na geïsoleerd. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren, badkamer radiator met retour door vloerverwarming, achterhuis en garage met radiatoren.

Ik heb een S2125-12 met 200l buffer, 300l boiler SMOS S40 (met ELK9) en een zelfgebouwde vloerverwarmingsunit met pomp en 0-100% proportioneel ventiel bediend door woonkamerthermostaat. Deze verdeler heeft 4 groepen die ik qua flow heb ingeregeld en geen thermostaten hebben.

Omdat ik van te voren niet wist hoe e.a. zich exact zou gedragen heb ik gekozen toch een buffer te installeren en ook niet te vertrouwen op een open verdeler.

Indien ik 100% op de stooklijn vertrouw gaat dit goed in de woonkamer en bovenverdieping. De radiatoren boven gaan pas open vanaf c.a. 5 graden en krijgen de boel makkelijk op 18/19 graden. Idem de badkamer.

Het probleem is het kantoor achter waar de radiator bij deze aanvoer temperaturen niet warm genoeg 16 wordt graden of zo. Ik moet daarom vanaf 10 graden en lager de stooklijn verhogen om deze ruimte te verwarmen. Dit had ik half om half ook verwacht. Echter dan wordt de vloer veel te warm en dan komt mijn 3 weg ventiel in aktie welke de vloer smoort... bv 20% open.

NU speel ik met het idee deze ruimte te voorzien van een Jaga zodat deze qua werk temperatuur in dezelfde orde komt als de vloerverwarming. Of ik at ga doen weet ik niet, het is weer 1000 euro en het was al vreselijk duur...te duur.

Die buffer is bij mij WEL nodig. Mijn CV leidingen zijn te dun en dat beperkt de vrije flow. Dit zou onherroepelijk tot ontdooi problemen leiden. Ik kan nu een lage dT gebruiken aan de warmtepomp zijde en een hoge dt toelaten aan de CV zijde. Indien de WP een hoge flow nodig heeft voor ontdooien (en please onderschat dit niet) dan kan dat gewoon.

Ik vraag mij wel af waarom niet gekozen wordt voor de S serie warmtepompen. Daar zijn ook hogere vermogens in te krijgen sinds afgelopen jaar.

oh ja, ik heb géén gas aansluiting meer sinds november en geen seconde spijt, scheelt weer 350 euro per jaar.

Prettig is een goede warmteverlies berekening, liefst per ruimte zodat je weet welk vermogen je nodig hebt per ruimte en je kunt (laten) uitrekenen of je vloerverwarming en radiatoren voldoen. Het klopt dat men graag op safe speelt, maar indien je 25-30k betaald voor een installatie dan krijgen zij het gezeik wanneer het niet comfortabel is. Je kunt er voor kiezen een verdeler te gebruiken welke altijd nog aan te passen is, deze zijn er ook. Beginnen met open verdeler en er rekening mee houden dat je 500-1000 euro extra kwijt kunt zijn voor een modificatie in de vorm van een pomp en naregeling.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• rft80
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Goede suggestie, ik zou met deze verdeler volgens mij prima eerst zonder motor valves kunnen werken en die later toe kunnen voegen. Dan moet er uiteraard wel eerst waterzijdig inregelen plaatsvinden. Ga het morgen eens bespreken.

Overigens gaan wij wel degelijk een s serie model installeren, de hoogste vermogens klasse (type nummer is wat vreemd.. de 20 doet max 18kw).

Buffervat wordt parallel geïnstalleerd met een pomp - hoofdleidingen worden allemaal vervangen door grotere varianten.

Voor je defrost, bedoel je dat de WP het buffervat leeg trekt?

Wellicht al gedaan maar je zou onder je bestaande radiatoren ventilatoren kunnen plaatsen voor een vermogensboost. Werkt in mijn huidige woning prima (draai hybride, alleen radiatoren). Als alternatief, is een infrarood paneel voor je kantoor dan niet goedkoper/efficiënter? Scheelt ongetwijfeld voor je COP als je de stooklijn lager kan houden.

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:34
rft80 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:56:
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Goede suggestie, ik zou met deze verdeler volgens mij prima eerst zonder motor valves kunnen werken en die later toe kunnen voegen. Dan moet er uiteraard wel eerst waterzijdig inregelen plaatsvinden. Ga het morgen eens bespreken.

Overigens gaan wij wel degelijk een s serie model installeren, de hoogste vermogens klasse (type nummer is wat vreemd.. de 20 doet max 18kw).

Buffervat wordt parallel geïnstalleerd met een pomp - hoofdleidingen worden allemaal vervangen door grotere varianten.

Voor je defrost, bedoel je dat de WP het buffervat leeg trekt?

Wellicht al gedaan maar je zou onder je bestaande radiatoren ventilatoren kunnen plaatsen voor een vermogensboost. Werkt in mijn huidige woning prima (draai hybride, alleen radiatoren). Als alternatief, is een infrarood paneel voor je kantoor dan niet goedkoper/efficiënter? Scheelt ongetwijfeld voor je COP als je de stooklijn lager kan houden.
Belangrijk bij ontdooien is dat dit vlot gebeurt. Vooral net boven het vriespunt kun je zomaar een kwartier per uur kwijtraken aan ontdooien, waarbij er dus niet verwarmd wordt. Daarvoor dient de warmtepomp met maximale flow voldoende warmwater te kunnen onttrekken uit de woning. Zolang het leidingwerk qua diameter voldoende is en de CV groepen open staan, kun je deze flow halen en wanneer een vloerverwarming geïnstalleerd is, heb je ook veel thermische massa. Echter zodra er als gevolg van een regeling groepen dicht staan, haalt de warmtepomp zijn ontdooi flow niet en krijg je ontdooi fouten en zal de woning slecht op temperatuur blijven. Indien er echter altijd een parallel buffer is (2 pijps aangesloten, niet 4 pijps) is er altijd voldoende warmwater en flow beschikbaar.

Het klopt dat ventilatoren (neem de juiste welke op lage temperatuur werken) bij lage temperaturen de warmte beter verspreiden. Er is niet veel goede data beschikbaar hoeveel vermogen deze radiatoren afgeven bij veel lagere temperaturen dan waar ze voor ontworpen zijn. Indien ik in mijn kantoortje waar een type 21 Vasco hangt van ca 160x50cm. Deze gaat beduidend beter presteren wanneer ik de aanvoer c.a. 6 graden verhoog richting 40-45 graden. Dat is overigens bij een hele hoge flow van 100l/u. Een bijna dezelfde radiator in mijn garage geeft veel meer vermogen af (hoger dt). Dit komt omdat de temperatuur daar veel lager is en er dus een veel groter temperatuur verschil is tussen radiator en omgeving. Ik denk dat een installateur in mijn geval geen Jaga zou installeren, maar zou accepteren een hogere stooklijn te gebruiken en werken met naregelingen.

Anders gezegd, indien je een pomploze verdeler neemt, is de kans niet zo groot dat gewone radiatoren goed gaan werken in woonkamers ed. Op slaapkamers boven ligt het anders. Deze worden indirect reeds van beneden verwarmd en dus is er weinig extra vermogen nodig. In een aanbouw is dat niet, daar moet een radiator het zelf doen en daar is een minimale temperatuur voor nodig welke beduidend hoger is dan het water in een vloer. Met een Jaga lukt het waarschijnlijk wel, ze gaan het sowieso beter doen dan radiaotern met ventilatoren want daar moet je je niet op blind staren. Deze ventialtoren verdelen de warmte beter, maar het vermogen neemt niet echt toe. Ik heb dat getest door de dt te meten bijgelijk blijvende flow en de ventilatoren aan en uit te zetten. Het scheelde een paar tienden....in de verkeerde richting.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28
Er zijn niet zoveel woningen waar 20kW na isolatie maatregelen daadwerkelijk nodig is.

Kun je wat meer over de woning en met name het geplande afgifte systeem vertellen, @rft80 ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:52
beste warmtepomp, denk ik zo? of heb je zo'n groot huis?

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• rft80
Ronald schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:13:
Er zijn niet zoveel woningen waar 20kW na isolatie maatregelen daadwerkelijk nodig is.

Kun je wat meer over de woning en met name het geplande afgifte systeem vertellen, @rft80 ?
Eens, het is een beste unit, maar vermogen is in werkelijkheid wel wat lager, 18kw bij 35 aanvoer en 7 graden buiten temperatuur. Subsidie bedrag is zelfs maar op basis van 11kw. Wat vreemd is gezien dit ook voor lagere type nummers het geval is.

De warmtepomp voedt een 180liter buffervat in de kelder, vandaaruit met pomp richting ca 10 vloerverwarmings groepen begane grond en naar de verdiepingen. SWW middels 300liter boiler op 1e verdieping.

Voor wat betreft de woning:
De woning heeft een vloeroppervlak van ruim 280m2, kap is naar schatting 200m2 pannendak. Dit pannendak gaan we vervangen en isoleren (4.2 Rc is de schatting). Geen mogelijkheid tot isolatie dakkapellen (welstandscommissie). Dunne spouwmuur welke alleen ter hoogte van de eerste verdieping van isolatie is voorzien. Geen idee of deze nog intact is maar dit maakt verdere na-isolatie van de spouw (ter hoogte van 1e verdieping) complex.
Woning is voorzien van dubbel glas, grotendeels HR++, deels standaard voorzien van roedes in het glas.

Vloer beneden was direct op zand, deze is grotendeels voorzien van schuimbeton met uitzondering van keuken en gang/hal.

De afgifte gaat bestaan uit vloerverwarming (woonkamer, toilet en eetkamer), Jaga Strada hybrid (entree en de hal) en 2 reguliere radiatoren aangevuld met IR plaat aan het plafond (keuken).

Boven verdieping wordt voorzien van Jaga Strada hybrid radiatoren (slaapkamers, toilet) en vloerverwarming in de badkamer met electrische handdoek radiator.

Zolder maken we gebruik van bestaande t33 radiatoren welke ik wil voorzien van laag temperatuur ventilatoren. Badkamer daar ook voorzien van vloerverwarming.

De vliering staat in open verbinding met 2 zolderkamers en heeft geen separate radiatoren.

Daarnaast, Zehnder q600 WTW, inblaas in leefruimtes, afzuiging via natte ruimtes en keuken.

Laat vooral weten of je nog iets mist, veel dank voor de geboden hulp alvast!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28
De subsidie voor 11 kW triggerde me… dus even datasheet erbij: https://cdn.prod.website-...enblatt%20S%202125-20.pdf

Het is geen 20kW machine, maar een 12kW en bij -10 nog wat minder…

11-12 kW klinkt niet onredelijk voor de woning zoals omschreven. Je hebt afgifte zat voor het vermogen en mag dus ook een heel hoog rendement verwachten.

De vraag rest wel: red je het met 11kW bij -10?
Omgekeerde Koevlaas gaat richting 2200m3 gas.
Ontwerp ook echt voor -10… ook als je in Zeeland zit. Het tweede kritieke punt voor warmtepompen is +2 en mist. Een machine die het bij -10 niet red, red het ook niet bij +2 vanwege defrosts, die bij het slechtste weer elke 45 minuten kunnen zijn. Je verliest warmte aan de defrost en hebt minder tijd beschikbaar voor productie.

Geen naregeling op de vloer, met gesloten, dus pomploze verdeler maakt buffervat echt overbodig.

Boven inregelen zodat de naregeling amper in gaat grijpen (bij zon dus). Bij tekort fans er in.

Volgens mij zat je al heel erg in de goede richting :henk

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1