Pc/telefoon inrichten voor senior

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:18
Mijn vader heeft zijn hele leven van alles zelf geregeld. Maar hij is inmiddels 90+ en dat lukt niet meer. Hij ziet slecht, heeft moeite met de concentratie en vergeet wel eens wat.

Dat heeft ook zijn weerslag op het digitale gebeuren. Lang geleden was hij degene die mij daarbij hielp maar inmiddels gaat het gebruik ervan moeizaam, zowel door het zicht, de coördinatie als de vergeetachtigheid. Het gaat hem gewoon allemaal te snel. Maar het is wel een bepaalde mate van zelfstandigheid die hij moeilijk los kan laten.

Hij heeft zowel een smartphone als een pc maar de eerste vergeet hij vaak op te laden en de tweede is te complex geworden. Uiteindelijk wil hij enkel wat mailen en browsen en voor ons is het met name belangrijk iets van een chatcontact met hem te kunnen onderhouden. Hij heeft nu whatsapp maar typen op een telefoon wordt dus ook steeds moeilijker.

Nu zijn er allerlei seniorenpc's te koop maar die zijn of gericht op de nog wat jongere senioren of hebben allerlei abonnementen. Via de thuiszorg is er een soort staand tablet geleverd met een klok en agenda waarmee je (deels ook weer tegen betaling) van alles kan maar dat oogt ook niet heel handig allemaal. Er zit ook geen toetsenbord bij.

Het liefst zou ik iets van een Androidboxje of simpele pc bij hem neerzetten met een paar supergrote knoppen waarmee hij kan mailen, browsen en met een simpele klik met ons kan communiceren. En dan met een levensgrote agenda die wij van afstand kunnen invullen en bijhouden.

Ik ben op zoek naar ervaringen hiermee. Ik ben zelf mans genoeg om één en ander zelf te installeren en in te stellen maar ik zit een beetje vast in de denkrichting. De vraag is denk ik vooral software gerelateerd.