Na +- 2 maand gebruik van AlDente op mijn vrij nieuwe MBP 16inch M4 pro, is de batterijcapaciteit aanzienlijk verslechterd. In 8 cycli is het de MaxCapaciteit 4% (300 mAh) gedaald. De Mac capaciteit is van 98% naar 96% gegaan. Dit lijkt mij verre van de bedoeling en ik wil graag begrijpen wat hier speelt en hoe ik ervoor kan zorgen dat de capaciteit weer iets toeneemt en minder snel degradeert.
- Batterijlimiet op 80%.
- Zeilmodus tot 75%
- Hij is 2x in tussentijd gekalibreerd (nu bezig met een 3e)
- ‘Slim laden’ van apple uitgezet
- Wordt alleen geladen met apple voeding.
- Gemiddeld stroomverbruik = 7Watt.
- Laptop gaat om de dag een keer van het stroom. Ontlaad soms tot 50% en gaat dan weer aan het stroom. Soms tot 30%. Geen diepere ontladingen, behalve bij kalibratie. Wordt vooral in kantoorruimte gebruikt aan het stroom, maar gaat soms mee naar beneden.
- Scherm staat nooit hoger dan 50% helderheid, staat op 60hertz (geen promotion), batterij bespaar modus en P600. Ik zit al behoorlijk in de bespaarstand, maar trekt naar mijn gevoel fors sneller leeg.
- Sequoia 15.6.1
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe, of wat er verkeerd gaat? Dit lijkt me niet de bedoeling namelijk. Ik zou met deze degradatie na 2 jaar toe zijn aan een compleet nieuwe accu...
Screenshots:
:strip_exif()/f/image/3kPB3VLf8FVRnrLyg7tVbDEp.png?f=user_large)
Start gebruik AlDente, half Dec 2025.
:strip_exif()/f/image/UFjxoKfMBByY9G9RjAeBPZAJ.png?f=user_large)
Capaciteit half februari 2026
:strip_exif()/f/image/8lZOsUce05eTlhSLqPXMlGSG.png?f=user_large)
Capaciteit in verloop van tijd
/f/image/8736wfA9PexehhGimfl7vtdI.png?f=fotoalbum_large)
Huidige status AlDente / Accu.
Benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.
- Batterijlimiet op 80%.
- Zeilmodus tot 75%
- Hij is 2x in tussentijd gekalibreerd (nu bezig met een 3e)
- ‘Slim laden’ van apple uitgezet
- Wordt alleen geladen met apple voeding.
- Gemiddeld stroomverbruik = 7Watt.
- Laptop gaat om de dag een keer van het stroom. Ontlaad soms tot 50% en gaat dan weer aan het stroom. Soms tot 30%. Geen diepere ontladingen, behalve bij kalibratie. Wordt vooral in kantoorruimte gebruikt aan het stroom, maar gaat soms mee naar beneden.
- Scherm staat nooit hoger dan 50% helderheid, staat op 60hertz (geen promotion), batterij bespaar modus en P600. Ik zit al behoorlijk in de bespaarstand, maar trekt naar mijn gevoel fors sneller leeg.
- Sequoia 15.6.1
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe, of wat er verkeerd gaat? Dit lijkt me niet de bedoeling namelijk. Ik zou met deze degradatie na 2 jaar toe zijn aan een compleet nieuwe accu...
Screenshots:
:strip_exif()/f/image/3kPB3VLf8FVRnrLyg7tVbDEp.png?f=user_large)
Start gebruik AlDente, half Dec 2025.
:strip_exif()/f/image/UFjxoKfMBByY9G9RjAeBPZAJ.png?f=user_large)
Capaciteit half februari 2026
:strip_exif()/f/image/8lZOsUce05eTlhSLqPXMlGSG.png?f=user_large)
Capaciteit in verloop van tijd
/f/image/8736wfA9PexehhGimfl7vtdI.png?f=fotoalbum_large)
Huidige status AlDente / Accu.
Benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.
:strip_exif()/f/image/FjDJnrcK17DZhSQFBs172pgs.png?f=user_large)