AlDente Batterij

Pagina: 1
Acties:

• testmeneer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-02 14:52
Na +- 2 maand gebruik van AlDente op mijn vrij nieuwe MBP 16inch M4 pro, is de batterijcapaciteit aanzienlijk verslechterd. In 8 cycli is het de MaxCapaciteit 4% (300 mAh) gedaald. De Mac capaciteit is van 98% naar 96% gegaan. Dit lijkt mij verre van de bedoeling en ik wil graag begrijpen wat hier speelt en hoe ik ervoor kan zorgen dat de capaciteit weer iets toeneemt en minder snel degradeert.

- Batterijlimiet op 80%.
- Zeilmodus tot 75%
- Hij is 2x in tussentijd gekalibreerd (nu bezig met een 3e)
- ‘Slim laden’ van apple uitgezet
- Wordt alleen geladen met apple voeding.
- Gemiddeld stroomverbruik = 7Watt.
- Laptop gaat om de dag een keer van het stroom. Ontlaad soms tot 50% en gaat dan weer aan het stroom. Soms tot 30%. Geen diepere ontladingen, behalve bij kalibratie. Wordt vooral in kantoorruimte gebruikt aan het stroom, maar gaat soms mee naar beneden.
- Scherm staat nooit hoger dan 50% helderheid, staat op 60hertz (geen promotion), batterij bespaar modus en P600. Ik zit al behoorlijk in de bespaarstand, maar trekt naar mijn gevoel fors sneller leeg.
- Sequoia 15.6.1

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe, of wat er verkeerd gaat? Dit lijkt me niet de bedoeling namelijk. Ik zou met deze degradatie na 2 jaar toe zijn aan een compleet nieuwe accu...

Screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx493PVnw38XtmghYJwGMzKzJF4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3kPB3VLf8FVRnrLyg7tVbDEp.png?f=user_large
Start gebruik AlDente, half Dec 2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR8P1EmZinKsArIK1llyBsuEnVI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UFjxoKfMBByY9G9RjAeBPZAJ.png?f=user_large
Capaciteit half februari 2026

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrdbJ-kL-ONndq5iY2Ek-vxUFr4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8lZOsUce05eTlhSLqPXMlGSG.png?f=user_large
Capaciteit in verloop van tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gKUkw9aSYiONR8BUGUxFGQp2dw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8736wfA9PexehhGimfl7vtdI.png?f=fotoalbum_large
Huidige status AlDente / Accu.

Benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 17:53
Ik zou me daar niet zo druk om maken. Als je heel erg naar de cijfertjes gaat kijken dan zie je ongetwijfeld zaken waar je je om achter je oren kunt krabben, maar je kan ook gewoon vrolijk het apparaat gebruiken en je hier niet zo'n zorgen om maken. Alle accu's lopen met verloop van tijd in capaciteit terug, daar doe je niets aan. Ik zou me zelfs afvragen of dat kalibreren wat je doet niet een zwaardere wissel op de accu trekt dan wanneer je hem normaal zou gebruiken. Het zou mij niet verbazen wanneer je daar misschien een gedeelte van de terugloop in capaciteit aan te danken hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xIU_m-IQLX0TMQmW4uhpqQuL_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FjDJnrcK17DZhSQFBs172pgs.png?f=user_large
Dit is het verloop in capaciteit van mijn M1 pro accu over de afgelopen vier jaar. Nog nooit gekalibreerd, gewoon flink gebruikt, zowel aan de stroom als eraf. Je ziet hier meteen ook hoe vaak ik naar deze waardes kijk, want hij wordt alleen opgeslagen als ik Coconut Battery open.

Ik zou slim laden trouwens snel weer aanzetten. Dat is er juist voor bedoeld dat deze jouw gebruik leert kennen en daarop inspeelt om zo je accu-levensduur te rekken. Je hebt een stuk ingebouwde slimheid wat je nu negeert en dat kan je ook levensduur kosten. Alle maatregelen die je noemt (schermhelderheid, 60Hz enzovoorts) zorgen er voor dat je de batterij minder snel leegtrekt en minder belast, maar bedenk dat je hem dan eigenlijk ook niet gebruikt zoals bedoeld. Je bent een eigen, niet-typische, gebruiksmodus aan het inzetten waardoor MacOS geen rekening kan houden met jouw gewoontes, niet kan leren hiervan en door minder belasting op de accu te zetten ga je hem niet langer in leven houden. Het verstoort alleen maar de voorgeprogrammeerde oplaadprogramma's. Afijn, dat is mijn gedachte hierbij, er zijn ongetwijfeld ook andere meningen. 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Archer_VC10 op 23-02-2026 20:00 ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
Zoals hierboven.
Stop met kalibreren, stop met de externe app en start het slim laden. Als je accu binnen 1 jaar op 80% staat heb je sowieso garantie. Binnen twee jaar afhankelijk aan wat andere factoren.
Overigens is dat percentage niet hard. Ook temperatuursveranderingen hebben invloed hierop.

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-02 22:53
De batterij is er voor om gebruikt te worden. Als je altijd aan het stroom zit gaat de batterij in mijn ervaring veel harder achteruit dan wanneer je vaak de batterij gebruikt. Als ik op kantoor zit gebruik ik de batterij tot 30%, laad hem dan weer op tot 100%, en gebruik dan weer de batterij. Mijn 11 maanden oude MacBook Pro zit nog op 98%, en ik gebruik de batterij veel.