Vraag

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:39
Al jarenlang heb ik op mijn telefoon mijn zakelijke e-mail en agenda gekoppeld. Met de Google Calendar app kan ik zowel mijn privé agenda als mijn zakelijke agenda in één app weergeven en dat werkt super handig! Sinds een paar weken synchroniseert mijn zakelijke agenda (MS Exchange) niet meer automatisch met mijn Android.

Ik gebruik een Samsung S25 met Android 16. Mijn zakelijk account is een MS Exchange Office 365 account. Ik gebruik voor de e-mail de Gmail app en voor de agenda de Google Calendar app.
In de account-instellingen in Android zie je onderstaand. Duidelijk is dat de agenda al langer niet synchroniseert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtZOvslEbg-zNKqSKAG2VGBn-Dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYGFcphMKXBPpYu37weCyQPn.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik nu de agenda-synchronisatie uitzet en na een minuutje weer aanzet, dan synchroniseert hij eenmalig wel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens internet zijn er in hoofdzaak twee opties om het probleem op te lossen:
- De account verwijderen en opnieuw toevoegen. Dat lijkt niet te werken, want na eenmalig correct synchroniseren is het weer van hetzelfde. Ondertussen al meerdere keren gedaan. Ik weet ook niet of ik de account op een andere manier (als via de Gmail-app) kan toevoegen, zodat het anders gaat werken?
- De Outlook app gebruiken. Ik heb die app wel geïnstalleerd, maar die wil ik eigenlijk niet gebruiken. In de Outlook app is de agenda wel bijgewerkt, maar dat doet niets voor de Google Calendar app.
- Volgens IT support van mijn werkgever hebben zij geen instellingen veranderd, maar kan het wel zo zijn dat Microsoft ergens op de achtergrond iets wijzigt. Ze ondersteunen officieel alleen de Outlook app.

Ik sta open voor alle suggesties! Dank je wel alvast!

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick_6369 op 23-02-2026 08:35 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:18
Ik heb met al het gedonder wat Microsoft uitvoert met Exchange op de achtergrond dit opgegeven, en Outlook geïnstalleerd.
Daarna in Outlook zet ik de agenda synchronisatie aan met het toestel.
En vervolgens heb ik meestal wel de boel op orde. Af en toe niet, dan moet ik in Outlook de sync uitzetten, 5 minuten wachten, en weer aan zetten.

Wel in de gaten houden dat de rechten van de apps niet weggenomen worden in de achtergrond, en dat batterijbesparing de sync niet stopt door de app uit te zetten in de achtergrond.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:39
@swhnld Lees ik jouw bericht goed dat jij zegt dat je de Outlook-app hebt geïnstalleerd maar toch je Exchange agenda in de (Google) agenda kunt weergeven?
Dat zou voor mij een prima oplossing zijn!

Kun je me in meer detail uitleggen waar en hoe ik dan wat moet instellen?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:12
Ik gebruik de app "OneCalendar" die heb ik gekocht voor een paar euro's zodat je alle opties hebt.

Prive @hotmail.com account
Prive @gmail.com account
Zakelijk @domein.nl account

Zelf gebruik ik mijn prive agenda uit @gmail.com account
mijn vrouw werkt prive vanuit haar @hotmail.com account, haar agenda is gedeeld met mijn @hotmail.com account en vanuit die rechten zichtbaar

Alle agenda's kan ik met de OneCalendar applicatie andere kleuren geven zodat ik weet welke afspraak uit welke agenda komt.

Vervolgens lees ik mijn mail als volgt:
Gmail -> Gmail app
Hotmail en zakelijke account in Microsoft Outlook app.

Voor agenda werkzaamheden doe ik alles vanuit de OneCalendar app. Bij het aanmaken van een agenda afspraak selecteer ik eerst in welke agenda ik de afspraak wil plaatsen. Dit is een bewuste handmatige actie die ik mezelf heb aangeleerd.

Extra opmerking:
Voor mijn zakelijke agenda in de OneCalendar agenda app te mogen koppelen was in de Microsoft 365 omgeving toegang nodig.

Hopelijk heb je hier wat aan.