Vraag

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik overweeg een aantal panelen te plaatsen op onze woning en zoek wat advies. Ik heb twee partijen uitgenodigd en ik krijg verschillende adviezen.

1) De meest voordelige partij heeft aangeboden om 10x Aiko a485 mce54Db panelen laten installeren, samen met 10x s500 optimizers en de se3500 HD wave omvormer. Is dit nog enigszins toekomst proof (voor het toevoegen van bijv een solaredge batterij?).

2) is wifi kit voor de omvormer wel nodig als er netwerkbekabeling aanwezig is vlak bij het dakvlak? Ik heb ook wifi van unify in de buurt beschikbaar. Bedraad lijkt mij meer betrouwbaar, maar wellicht rekenen ze hier veel meer tijd voor?

3) ik heb een drie fase mogelijkheid maar als ik de omvormer opzoek (se3500 HD wave) dan lijkt dit single phase te zijn. Is dit logisch ?

4) ik heb HA samen met Zigbee devices, mis ik nog iets voor integratie ?

5) de andere partij heeft Enphase aangeboden, 7400 euro vs 4900 euro. Prijsverschil is nogal fors. Wat zouden jullie doen?

Mijn V&A

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Jemig, hoe moeilijk dak heb je dat optimizers nodig zijn en als goedkoopste optie eruit komen. (Ja, bij Solar Edge heb je altijd optimizers nodig, maar Solar Edge is verre van goedkoop). De omvormer zou wel hybride moeten zijn met hun eigen merk batterijen.

Hoe zie je dit voor je? Waarvoor wil je de wifikit gebruiken? Meestal kan dit prima met bekabeling, maar wifi is veel sneller aan te leggen (en een goede upsale). Enkel de omvormer hoeft te worden aangesloten.

10 panelen kan prima op 1 fase. Er is weinig reden om voor 3 fase te gaan.

Aansturing zal je zelf moeten in programmeren, maar doe je niet vanuit de omvormer, dit doe je vanuit een p1 meter. (Die meet totaal verbruik - opwek, wat dus ook rekening houdt met je verbruik ipv enkel je opwek).

10 panelen voor 7400 verdien je nooit terug. Maar alles hangt af van je dak.
Kan je een plaatje van je dak posten? Liefst zo gedraaid dat Noord boven zit.

Kan je misschien ook de standaard vragen invullen? Zie hier de standaard vragen; Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 23-02-2026 09:09 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:50
10x485 op een se3500, dan ga ik uit van oost west en dan gaat mijn solaredge radar nogal piepen…

Situatie schets is absoluut nodig, @Workaholic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Workaholic
  • Niet online
Sorry wat late reactie ivm vakantie. Dank voor het meedenken.

Hier wat extra informatie:

Maar op 1 dakvlak - zodat het niet zichtbaar is vanuit onze tuin. Hoofdhuis willen we niet en mag ook niet vanwege monument. Hebben wel platdak overwogen, daar zou het mogelijk wel goedgekeurd worden, maar optisch weer zichtbaar vanuit ramen en tuin.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/02/28/imagef6046144e402ce0e.md.png

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/02/28/image.md.png

Laatste plaatje is met 8 panelen, maar we gaan de schoorsteen weghalen (en daarmee moeten er dus nog 2 panelen bij passen - totaal 10). Er staan de nodige bomen, dus alles behalve een goede business case.

Veel schaduw (door bomen), gaan buurvrouw vragen of we wat mogen snoeien, 1,5 tot 2 panelen zullen hierdoor geen direct zonlicht krijgen (totaal geblokkeerd). We zouden ze dus ook weg kunnen laten maar mij is altijd verteld dat moderne panelen altijd wat zonlicht vangen en de kosten per paneel niet zo hoog zijn..

De business case is niet erg goed te noemen met bijna 10.000 verbruik, maar we hopen wel een beter energielabel te kunnen krijgen en wat van ons verbruik af "snoepen". Door bijvoorbeeld de auto's te laden als de zon schijnt, of een batterij te gaan plaatsen om het standby verbruik voor de tuinverlichting 's avonds te kunnen drukken?

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 28-02-2026 18:23 ]

Mijn V&A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In plaats van Solaredge of Enphase kun je ook kiezen voor 2x stekkerbatterijen met mppt aansluitingen
(1 batterijsysteem per fase, 4 panelen per stekkerbatterij)

Dan sla je 2 vliegen in 1 klap
En bij beide systemen is HA integratie mogelijk en op tweakers zeer veel aansturing te vinden
Zendure 2400+ pro
https://www.zendure.nl/pr...ro?variant=48055936418047
Marstek Venus A of D

Ik neem aan dat je dynamisch kontrakt neemt, autos laden vanuit de batterijen met maar 8 panelen zet geen zoden aan de dijk.
Ik had zeker ook het platdak overwogen met EV

Ik heb zelf zonneplan dynamisch met 3 marsteks (venus E) HA/Nodered gestuurd

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2026 20:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Dit voelt voor mij niet als overtuigend geschikt voor SolarEdge... Dus je wil naar een systeem wat echt geheel onafhankelijk per paneel kan tracken. Micro omvormers of wat @AUijtdehaag suggereert.
We zouden ze dus ook weg kunnen laten maar mij is altijd verteld dat moderne panelen altijd wat zonlicht vangen en de kosten per paneel niet zo hoog zijn..
Klopt, er is altijd wel wat te halen... Realiseer je je dat er 2 componenten zijn in zonlicht: Direct en diffuus (verstrooid door wolken enzo).

Bij een strakblauwe hemel is het percentage diffuus heel laag, 5-15%. Dat is wat er wél op een beschaduwd paneel komt.
Opbrengst uit diffuus is verder vooral afhankelijk van het percentage van de hemelboog dat het paneel 'ziet'.

Om dat beetje er uit te halen kun je niet met een string omvormer werken ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 01-03-2026 00:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Om mijn 2c toe te voegen" zoals gezegd micros, je zou hier Apsystems kunnen overwegen iets vriendelijker geprijsd en makkelijker in de 3 fase voor hele kleine systemen dan enphase. Ze hebben ook een hybride omvormer versie, deze vindt ik nogal duur voor wat je krijgt.

Apsystems integreert daarbij met Home assistant.

Dm gestuurd met een partij welke Apsystems doet. Doe er je voordeel mee ;)

Succes en ben benieuwd naar je keuze.

• Workaholic
  • Niet online
Complexe materie dit! Ik zal denk ik inderdaad even wat andere partijen moeten aanschrijven om uit te komen op wat andere opties zoals hierboven beschreven.

Ik ben niet met solar edge getrouwd maar ben wel even benieuwd waarom deze aanpak niet individueel zou werken? De partij in kwestie heeft toch 10x s500 optimizers toegevoegd ? Zorgen deze niet icm de 10 panelen voor individuele aansturing?

HA integratie lijkt mij super, ik wil alleen niet zelf aan de slag met het installeren van de panelen, elektra etc. Jullie nog goede suggesties voor partijen of zzp’ers in omgeving Gelderland ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ook benieuwd wat jullie verwachting is als het gaat om de opbrengst per jaar met suboptimale plaatsing (schaduw)? Welke richting liggen de panelen volgens jullie adv de foto’s en hoeveel uren volle zon ongeveer ? Hoeveel batterijen zou ik nodig hebben?

Ps: zou een offgrid installatie niet handiger zijn icm batterijen omdat de opbrengst toch zo laag is? Deze installatie zal worden aangesloten op een tweede meterkast in de garage, die met een enkele 5x10mm2 grondkabel is verbonden.

Hier zouden we dan alleen alle tuinverlichting aanknopen en deze dan voeden vanuit de batterijen? Optioneel kan ik onze buiten sauna er op aansluiten van 8kw (400v 8000w). Deze is ook obv 3 fase aangesloten aan deze tweede meterkast en staat alleen uurtje of twee aan per week.

[ Voor 60% gewijzigd door Workaholic op 01-03-2026 08:21 ]

Mijn V&A

• Ronald
@Workaholic Zou je casus tuinhuisje in startpost van SolarEdge topic willen doorspitten, dan ontwikkel je iets meer besef waarom twijfel.

Je hebt zoveel schaduw dat de boel in de problemen zou kunnen komen. Als het kan, maar dat is lastig oordelen zonder heeeeeel volledige tekening, dan s500b. Niet s500.

Met een dergelijke OTT tekening krijg je ook een goede indruk van opbrengst. Daar is SolarEdge designer echt wel goed in.

Hoogte bomen zou je uit de DSM (digital surface model) van de AHN (Algemene hoogtekaart Nederland) kunnen halen; al mist die de dunne toppen omdat hij in de winter (Met Lidar) wordt ingevlogen... dus ik verwacht iets te laag.

Offgrid: nope... zo laag gaat de opbrengst echt niet zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 01-03-2026 08:27 ]

Pagina: 1