Vraag

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik overweeg een aantal panelen te plaatsen op onze woning en zoek wat advies. Ik heb twee partijen uitgenodigd en ik krijg verschillende adviezen.

1) De meest voordelige partij heeft aangeboden om 10x Aiko a485 mce54Db panelen laten installeren, samen met 10x s500 optimizers en de se3500 HD wave omvormer. Is dit nog enigszins toekomst proof (voor het toevoegen van bijv een solaredge batterij?).

2) is wifi kit voor de omvormer wel nodig als er netwerkbekabeling aanwezig is vlak bij het dakvlak? Ik heb ook wifi van unify in de buurt beschikbaar. Bedraad lijkt mij meer betrouwbaar, maar wellicht rekenen ze hier veel meer tijd voor?

3) ik heb een drie fase mogelijkheid maar als ik de omvormer opzoek (se3500 HD wave) dan lijkt dit single phase te zijn. Is dit logisch ?

4) ik heb HA samen met Zigbee devices, mis ik nog iets voor integratie ?

5) de andere partij heeft Enphase aangeboden, 7400 euro vs 4900 euro. Prijsverschil is nogal fors. Wat zouden jullie doen?

Mijn V&A

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:32
Jemig, hoe moeilijk dak heb je dat optimizers nodig zijn en als goedkoopste optie eruit komen. (Ja, bij Solar Edge heb je altijd optimizers nodig, maar Solar Edge is verre van goedkoop). De omvormer zou wel hybride moeten zijn met hun eigen merk batterijen.

Hoe zie je dit voor je? Waarvoor wil je de wifikit gebruiken? Meestal kan dit prima met bekabeling, maar wifi is veel sneller aan te leggen (en een goede upsale). Enkel de omvormer hoeft te worden aangesloten.

10 panelen kan prima op 1 fase. Er is weinig reden om voor 3 fase te gaan.

Aansturing zal je zelf moeten in programmeren, maar doe je niet vanuit de omvormer, dit doe je vanuit een p1 meter. (Die meet totaal verbruik - opwek, wat dus ook rekening houdt met je verbruik ipv enkel je opwek).

10 panelen voor 7400 verdien je nooit terug. Maar alles hangt af van je dak.
Kan je een plaatje van je dak posten? Liefst zo gedraaid dat Noord boven zit.

Kan je misschien ook de standaard vragen invullen? Zie hier de standaard vragen; Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 23-02-2026 09:09 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
10x485 op een se3500, dan ga ik uit van oost west en dan gaat mijn solaredge radar nogal piepen…

Situatie schets is absoluut nodig, @Workaholic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.