Gipswand geluidsisolatie

Pagina: 1
Acties:

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 22:05
De situatie is als volgt: we hebben twee slaapkamers naast elkaar welke - gedeeltelijk - alleen gescheiden worden door een gipswand en waarvan we sterk het vermoeden hebben dat hier geen/weinig isolatiemateriaal in zit. Nu is er een tweede kind op komst (het zijn beide slaapkamers voor die kleintjes) en is het doemscenario dat ze elkaar wakker gaan houden/maken.

Groot voordeel: voor 1 kamer valt deze gipswand in een nisje van 10cm (in het verleden waren dit 2 kamers denken we, toen 1 en nu weer 2). De linkerzijkant en bovenkant zijn van beton, rechts zit een koofje met gipsplaat.

Opties die we bedacht hadden:
- voorzetmuurtje klussen met isolatiemateriaal, gipsplaat en wandje opnieuw stuccen en sauzen;
>> welk isolatiemateriaal?
>> zijn er absolute don't's om geluidsoverdracht zoveel mogelijk te voorkomen?

- aangezien alle wanden nu gestuct en gesaust zijn (in retrospect hadden we dit anders opgelost met de grootschalige verbouwing 3 jaar geleden..), is het plaatsen van die fancy akoestische panelen een optie in dit geval?

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03 12:56
Ik zou even een stukje uit de huidige gipsplaat zagen en kijken of er nu al wat isolatie in het muurtje zit. En foto's is erg handig wanneer je om advies vraagt.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:39

pistole

Frutter

Nu is er een tweede kind op komst (het zijn beide slaapkamers voor die kleintjes) en is het doemscenario dat ze elkaar wakker gaan houden/maken.
Bij ons waren (zijn) de kamers gescheiden door een wandje van cellenbeton. Kalkzandsteen? Geen idee hoe het heet, maar het is een centimeter of 10 dik, en verder geen isolatie.

Nooit ervan last gehad dat kinderen elkaar (of ons) wakker hielden. Ik zou er dus niet zo snel moeite en geld in steken.

Ik frut, dus ik epibreer

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:01
Kinderen kunnen volgens mij zeker de eerste jaren prima slapen met allerlei geluiden om zich heen.
Verder als je geluid wil isoleren moet je massa maken. Dus een gipsbandje met zo zwaar mogelijk isolatiemateriaal, houtvezel, metisse, papiervezels inblazen zoiets, of kalkzandsteen.
als je wil weten hoe het wandje nu is boor je er met een vlinderboor een gaatje in, dan kun je erin kijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:52
rickhaha schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:36:
Ik zou even een stukje uit de huidige gipsplaat zagen en kijken of er nu al wat isolatie in het muurtje zit. En foto's is erg handig wanneer je om advies vraagt.
Ook mijn advies. Wel handschoenen aan voor het geval dat het irriteert.

Verder:
Heb je foto's van de situatie?
Uit welk decennia komt je woning?
Hoor je elkaar praten / lopen als de een in de andere kamer staat?
Mocht je willen isoleren, hoeveel ruimte wil je / kan je missen? 5cm? 20cm?
is het plaatsen van die fancy akoestische panelen een optie in dit geval?
Die mooie met die latten? Nee, die hebben meer effect op het verhelpen van echo's in de kamer zelf, die hebben amper effect qua geluidsisolatie, en zijn sowieso niet erg interessant qua prijs voor jouw situatie. Zoals @No Hands zegt, je wilt zoveel mogelijk massa creëren, dat kan op veel verschillende manieren denk aan een dik pak steenwol (of glaswol in mindere mate).

[ Voor 29% gewijzigd door iCore op 22-02-2026 21:52 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:10
Hier ook dunne wandjes maar kinderen slapen erg vast. Als je de wand isoleert komt er waarschijnlijk nog steeds een hoop geluid door, danwel via de deur. Hoop moeite voor weinig effect.

White noise eventueel ook nog een oplossing.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-03 13:03

Wuursj

want worst is al bezet

Hier slapen 2 kinderen op 1 kamer en die houden elkaar ook niet wakker :P Als ze eenmaal slapen, kan er een olifant naast gaan toeteren voor ze wakker zijn.
Ik zou wachten tot het een probleem is?

Maar als je aan de slag gaat: hier gaf een voorzetwand een enorm verschil.
Keywords zijn 'massa' en 'voorkomen contactgeluid'

Opbouw bij ons:
  • ongeveer 10-20mm spouw tussen nieuwe en bestaande wand om contact geluid te voorkomen.
  • 50mm Metalstud frame.
  • Gevuld met 45mm metisse katoenisolatie, de zware 45kg/m3 variant. Er bestaat ook een 45kg/m3 steenwol maar was moeilijk te krijgen. Houtvezel is even zwaar en werkt ook goed maar heeft voor metalstud onhandige maten.
  • Rondom metalstuds en gips vilt voor voorkomen contact geluid.
  • Dubbele (12,5mm + 10mm ) fermacell gipsvezel beplating met overlappende naden, is ook weer veel meer massa dan gewoon gips.
Je verliest dus wel bijna 10cm van de kamer. Dat kan fors zijn.

Mocht je wand nu leeg zijn, zou je gaten boren en inblazen van cellulose ook wat kunnen helpen. Maar door de huur van een machine, opsporen van de vakken, afwerken van de grotere gaten en geen beperking van contact geluid is dat toch aardig wat werk met mogelijk een beperkt resultaat. Je bent wel van de holle klankkasten af.

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 23-02-2026 10:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
gms007 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:27:
De situatie is als volgt: we hebben twee slaapkamers naast elkaar welke - gedeeltelijk - alleen gescheiden worden door een gipswand en waarvan we sterk het vermoeden hebben dat hier geen/weinig isolatiemateriaal in zit. Nu is er een tweede kind op komst (het zijn beide slaapkamers voor die kleintjes) en is het doemscenario dat ze elkaar wakker gaan houden/maken.

Groot voordeel: voor 1 kamer valt deze gipswand in een nisje van 10cm (in het verleden waren dit 2 kamers denken we, toen 1 en nu weer 2). De linkerzijkant en bovenkant zijn van beton, rechts zit een koofje met gipsplaat.

Opties die we bedacht hadden:
- voorzetmuurtje klussen met isolatiemateriaal, gipsplaat en wandje opnieuw stuccen en sauzen;
>> welk isolatiemateriaal?
>> zijn er absolute don't's om geluidsoverdracht zoveel mogelijk te voorkomen?

- aangezien alle wanden nu gestuct en gesaust zijn (in retrospect hadden we dit anders opgelost met de grootschalige verbouwing 3 jaar geleden..), is het plaatsen van die fancy akoestische panelen een optie in dit geval?
Je hebt het over een gipswand met isolatie erin, dus ik neem aan dat het een raamwerk (hout of metalstud) is met een gipsplaat aan elke zijde.
Als je het wilt optimaliseren, zou ik aan één zijde een gipsplaat verwijderen (of een gat maken) om te kijken wat de exacte opbouw is.

De simpelste, meest efficiente manier voor geluidsisolatie, zonder dat je veel ruimte kwijtraakt in de kamers, is de tussenruimte vullen met isolatie (gewone steenwol met gemiddelde dichtheid). Alles goed dichten en afplakken. En dan aan beide zijden 2 lagen gipsplaat van 12,5 mm, die je verspringend aanbrengt (dus geen naden op elkaar). De binnenste laag koppel je het liefst niet 'hard' aan vloer/muur/plafond, maar voorzien je van een elastische afdichting. De buitenste laag mag eventueel wel 'hard' tegen de randen. Dan alles plamuren en verven.

Maar zoals gezegd is het misschien wat overkill voor de situatie. Alle ouders maken zich zorgen om geluid en lopen op hun tenen, maar dan is het Oud en Nieuw of gaat er een brandalarm af en dan kom je erachter dat die eikels gewoon overal doorheen slapen :9

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik heb toevallig onlangs op zolder een extra badkamer laten bouwen. Daarbij zijn er ook gipswanden geplaatst. Ik heb in de gang van die akoestische (tv wonen) panelen (met verticale latten) gezet. Daar zit een vilt laag achter wat het geluid enorm dempt. Die dingen kan je direct vast schroeven door het vilt. Of eventueel plakken. Of het zonde is van je gestucte en afgewerkte wand is aan jou natuurlijk.. :)

[ Voor 23% gewijzigd door m0nk op 23-02-2026 10:11 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22
Ik denk dat je je niet zo’n zorgen moet maken want kleine kinderen die slapen worden zelden wakker van iets anders dan honger/dorst/plassen. Als ze een jaar of 8 zijn wil je die kamer een keer verbouwen, dan vervang je dan het gipswandje vanaf 1 kant.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 23-02-2026 10:20 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:12
Wat @Makkelijk zegt, vanaf een jaar of 3 slapen de meeste kinderen door alles heen.

Mijn dochter van 3 slaapt op dezelfde slaapkamer als zoon van 1, en dochter wordt niet wakker als hij minutenlang huilt/schreeuwt. Dus met een gipsplaat ertussen zou ik me al helemaal geen zorgen maken.

Als je er toch nog iets mee wilt: plaats een foto/tekening

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Ik had vroeger een zolderkamer met gispwandjes (houten rooster met plaatje gips aan beide kanten, wat glaswol er tussen); en m'n kinderen slapen nu ook in een zolderkamer met gipswanden.

Die bij mij thuis zijn metal stud (al maakt dat niet veel uit), met rotswol (maakt volgens mij ook weinig verschil), en dan eerst een laag OSB platen waarop de gipsplaten hangen.

Die OSB er onder scheelt enorm, je hebt een heel stevige wand waar veel minder geluid door komt, en waar je niet zo door klopt. En wil je wat ophangen schroef je zo in de onderliggende OSB plaat. Ik zou niemand aanraden om geen OSB of dergelijke onder een gipswand te plaatsen (zelfs niet als ik die écht niet mag >:) ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
We hadden hier twee slaapkamers waar kasten als muur waren. Je hoorde elke praten.
Dus kasten weg, houtenbalken, OSB platen, en daartussen 10cm glaswol, en hierover heen dikke gipsplaten.

Helaas heeft het geen zin, het geluid komt ook via het plafond alsnog door. Het is wel iets gedempt, maar slechts de muur is niet voldoende.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-03 13:03

Wuursj

want worst is al bezet

naftebakje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:26:
Die OSB er onder scheelt enorm, je hebt een heel stevige wand waar veel minder geluid door komt, en waar je niet zo door klopt. En wil je wat ophangen schroef je zo in de onderliggende OSB plaat. Ik zou niemand aanraden om geen OSB of dergelijke onder een gipswand te plaatsen (zelfs niet als ik die écht niet mag >:) ).
Ik heb overal OSB onder gips zitten. Maar juist niet bij de geluids-isolatie wand. Gipsvezel heeft een veel hogere massa dan OSB en dempt geluid beter. Dus daar heb ik 2x gipsvezel ipv 1x gips+osb. Meer massa voor dezelfde dikte.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 23-02-2026 13:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Blasterxp schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:32:
We hadden hier twee slaapkamers waar kasten als muur waren. Je hoorde elke praten.
Dus kasten weg, houtenbalken, OSB platen, en daartussen 10cm glaswol, en hierover heen dikke gipsplaten.

Helaas heeft het geen zin, het geluid komt ook via het plafond alsnog door. Het is wel iets gedempt, maar slechts de muur is niet voldoende.
Ja, er zijn hier wel vaker discussies over geluidsisolatie van tussenwanden en binnendeuren enzo. Sommigen roepen dan dat je altijd voor 100 mm moet gaan ipv 70 mm, als je de keuze hebt. Maar uiteindelijk zijn de geluidslekken via andere wegen (de deur als maatgevend, maar akoestisch-beperkte plafonds kunnen er ook wat van) bepalend. In vrijwel alle nieuwbouw, maar voor oudere bouw is het ook te adviseren, moet er ca. 1.5 cm onder de deur openblijven. Dan maakt het opeens nog maar weinig uit of je een standaard tubespaan deur hebt of een 5 keer zo dure geluiddempende variant. Net zo voor die tussenmuur ;)

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:44:
Verder als je geluid wil isoleren moet je massa maken. Dus een gipsbandje met zo zwaar mogelijk isolatiemateriaal, houtvezel, metisse, papiervezels inblazen zoiets, of kalkzandsteen.
als je wil weten hoe het wandje nu is boor je er met een vlinderboor een gaatje in, dan kun je erin kijken.
Om tegen geluid te isoleren :
  • Massa (zoals No Hands al aangeeft)
  • Constructie "veer-massa-veer" : komt erop neer dat je ervoor moet zorgen dat je massa "ontkoppeld" is, doe je met vb een rubber of vilt band te voorzien
  • Alles op die manier behandelen = niet enkel muur, maar ook vloer/plafond etc
  • Luchtgeluid hou je tegen door geen "gaten" tussen de kamers te laten (kieren, onder deur etc)
En zoals altijd is de praktijk wat je ervan kan maken, en niet wat de theorie zegt.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-03 15:24
Over baby's en peuters die er moeten slapen zou ik me nog niet zo'n zorgen maken.
Maar er komt een moment dat ze thuiskomen met vriendjes en vriendinnetjes en niet de geluiden uit de andere kamer willen horen ;)

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 22:05
Dank jullie wel voor alle vaderlijke en klus adviezen! :D

Dit wordt een project voor de tienerjaren hebben we besloten 😝
Pagina: 1