Gipswand geluidsisolatie

Pagina: 1
Acties:

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:52
De situatie is als volgt: we hebben twee slaapkamers naast elkaar welke - gedeeltelijk - alleen gescheiden worden door een gipswand en waarvan we sterk het vermoeden hebben dat hier geen/weinig isolatiemateriaal in zit. Nu is er een tweede kind op komst (het zijn beide slaapkamers voor die kleintjes) en is het doemscenario dat ze elkaar wakker gaan houden/maken.

Groot voordeel: voor 1 kamer valt deze gipswand in een nisje van 10cm (in het verleden waren dit 2 kamers denken we, toen 1 en nu weer 2). De linkerzijkant en bovenkant zijn van beton, rechts zit een koofje met gipsplaat.

Opties die we bedacht hadden:
- voorzetmuurtje klussen met isolatiemateriaal, gipsplaat en wandje opnieuw stuccen en sauzen;
>> welk isolatiemateriaal?
>> zijn er absolute don't's om geluidsoverdracht zoveel mogelijk te voorkomen?

- aangezien alle wanden nu gestuct en gesaust zijn (in retrospect hadden we dit anders opgelost met de grootschalige verbouwing 3 jaar geleden..), is het plaatsen van die fancy akoestische panelen een optie in dit geval?

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:49
Ik zou even een stukje uit de huidige gipsplaat zagen en kijken of er nu al wat isolatie in het muurtje zit. En foto's is erg handig wanneer je om advies vraagt.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04

pistole

Frutter

Nu is er een tweede kind op komst (het zijn beide slaapkamers voor die kleintjes) en is het doemscenario dat ze elkaar wakker gaan houden/maken.
Bij ons waren (zijn) de kamers gescheiden door een wandje van cellenbeton. Kalkzandsteen? Geen idee hoe het heet, maar het is een centimeter of 10 dik, en verder geen isolatie.

Nooit ervan last gehad dat kinderen elkaar (of ons) wakker hielden. Ik zou er dus niet zo snel moeite en geld in steken.

Ik frut, dus ik epibreer

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Kinderen kunnen volgens mij zeker de eerste jaren prima slapen met allerlei geluiden om zich heen.
Verder als je geluid wil isoleren moet je massa maken. Dus een gipsbandje met zo zwaar mogelijk isolatiemateriaal, houtvezel, metisse, papiervezels inblazen zoiets, of kalkzandsteen.
als je wil weten hoe het wandje nu is boor je er met een vlinderboor een gaatje in, dan kun je erin kijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
rickhaha schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:36:
Ik zou even een stukje uit de huidige gipsplaat zagen en kijken of er nu al wat isolatie in het muurtje zit. En foto's is erg handig wanneer je om advies vraagt.
Ook mijn advies. Wel handschoenen aan voor het geval dat het irriteert.

Verder:
Heb je foto's van de situatie?
Uit welk decennia komt je woning?
Hoor je elkaar praten / lopen als de een in de andere kamer staat?
Mocht je willen isoleren, hoeveel ruimte wil je / kan je missen? 5cm? 20cm?
is het plaatsen van die fancy akoestische panelen een optie in dit geval?
Die mooie met die latten? Nee, die hebben meer effect op het verhelpen van echo's in de kamer zelf, die hebben amper effect qua geluidsisolatie, en zijn sowieso niet erg interessant qua prijs voor jouw situatie. Zoals @No Hands zegt, je wilt zoveel mogelijk massa creëren, dat kan op veel verschillende manieren denk aan een dik pak steenwol (of glaswol in mindere mate).

[ Voor 29% gewijzigd door iCore op 22-02-2026 21:52 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03
Hier ook dunne wandjes maar kinderen slapen erg vast. Als je de wand isoleert komt er waarschijnlijk nog steeds een hoop geluid door, danwel via de deur. Hoop moeite voor weinig effect.

White noise eventueel ook nog een oplossing.
Pagina: 1