Vraag

• riannevd
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-02 21:18
In mijn meterkast komt een kabel binnen met 4-adres (zie foto) maar als ik het goed begrepen heb heb ik een 1-fase aansluiting want op de slimme-meter staat 220-230v. Als ik deze naar 3 fasen wil verhogen bij de netbeheerder is dat dan mogelijk met deze inkomende kabel of moet er dan ook nog grondwerk verricht worden voor een andere kabel met meer adres, iemand een idee?

Rianne
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKT78LFbSRFJceypoEge_F7f-yk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IZsojoLxiFIjNsJIYYAjVRsQ.jpg?f=user_large

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt al 3 fasen aan invoer, je ziet drie plekken voor een smeltzekering waarbij er in de middelste ook wat ingedraaid zit.

Over het algemeen zijn er dan geen grondwerkzaamheden nodig, maar dat is altijd nog aan de netbeheerder om te beslissen.

Ik zou gewoon z.s.m. een verzoek inschieten bij: https://www.mijnaansluiting.nl/home dan hoor je wel wat voor prijs daar uitkomt rollen voor het verzwaren naar 3-fasen. Je kunt dan nog steeds afwijzen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:24
Aantal aders is genoeg. Maar of de kabel vervangen moet worden beslist de netbeheerder.
Als dat zo is krijg je een nieuwe kabel vanaf de straat tot in de meterkast.

Maar je kunt wel 3-fasen aanvragen.

Edit:
Mocht de netbeheerder beslissen dat de kabel aan vervanging toe is is dat bij mijn weten kosten netwerkbeheerder. Je betaalt uiteraard wel voor omzetting naar 3-fasen.

[ Voor 30% gewijzigd door Frappuccino op 22-02-2026 18:20 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26
Of de netbeheerder meer of minder werk moet doen is niet van invloed op of je het kunt aanvragen.

Ruimte op het net is wel een factor, en het kan ook best lang duren.

Voordat ze het kunnen omzetten moet je groepenkast wel vervangen zijn door een die aan te sluiten is op 3 fasen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je hebt nu idd 1 fase.
Maar uhm, je kan zelf in die hoofdzekering kast komen? Dan zit er geen zegel (meer?) op. Dat is normaal niet mogelijk zonder een zegel te verbreken. Daar kunnen ze moeilijk over doen.

Aanvragen van 3 fasen (van 1x 35A naar 3x 25A) kostte mij recent 440 euro. Dat is (als ik het goed heb) gewoon een standaard bedrag, ongeacht de werkzaamheden die verricht moeten worden. Je meter wordt dan ook vervangen.

Wachttijd is lang. Bij mij c.a. 4 maanden voordat ik 3 fasen krijg.

En zoals al eerder opgemerkt, je kan die aanvraag gewoon doen. Maar voordat ze fysiek die 3 fasen bij je komen regelen moet jij je groepenkast hebben omgebouwd zodat hij op 3 fasen aan kan worden gesloten.

Alles kan stuk.

• Frappuccino
De kosten van de netwerkbeheerder zijn:

Netbeheerder (verzwaring): De kosten voor het aanpassen van de aansluiting van 1x35A naar 3x25A bedragen gemiddeld € 200 tot € 500 (eenmalig).

Kosten om de meterkast om te bouwen:

Elektricien (groepenkast): Het vervangen van de meterkast door een 3-fase variant en het installeren van een hoofdschakelaar kost gemiddeld € 500 tot € 1.250, afhankelijk van het aantal groepen.

• riannevd
Fijn om te horen dat het in ieder geval mogelijk is, zal eens kijken of ik ergens een elektricien kan vinden voor een prijsopgave van een nieuwe meterkast.
bedankt allemaal !

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

remco_k schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Maar uhm, je kan zelf in die hoofdzekering kast komen? Dan zit er geen zegel (meer?) op. Dat is normaal niet mogelijk zonder een zegel te verbreken. Daar kunnen ze moeilijk over doen.
Nee, dit is er gewoon eentje met glas ervoor, die zijn er ook.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Frappuccino
True schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:06:
[...]

Nee, dit is er gewoon eentje met glas ervoor, die zijn er ook.
En dat gele ding wat je links onder door de kap heen ziet is volgens mij een zegel op de schroef waar de kap mee vastzit.

• Frappuccino
riannevd schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:02:
Fijn om te horen dat het in ieder geval mogelijk is, zal eens kijken of ik ergens een elektricien kan vinden voor een prijsopgave van een nieuwe meterkast.
bedankt allemaal !
Dat zal afhangen van hoe je groepenkast er nu uitziet.
Het minste wat nodig is is een 4-polige hoofdschakelaar.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Overweeg ook om de netbeheerder de smeltzekeringen door automaten te laten vervangen als ze toch moeten komen.

En die nieuwe kast had je mogelijk toch al nodig voor de extra zaken die je toe zult gaan voegen, want er zal vast een reden zijn waarom je naar 3 fasen wilt?

[ Voor 42% gewijzigd door guido66 op 22-02-2026 20:48 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• riannevd
guido66 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:47:
Overweeg ook om de netbeheerder de smeltzekeringen door automaten te laten vervangen als ze toch moeten komen.

En die nieuwe kast had je mogelijk toch al nodig voor de extra zaken die je toe zult gaan voegen, want er zal vast een reden zijn waarom je naar 3 fasen wilt?
Slim plan, zal ik meteen navragen.

Ik wil naar 3-fasen omdat ik geen plaats meer heb in de meterkast, goed vol zit en binnenkort een ook warmtepomp wil aanschaffen en volgend jaar misschien een thuisaccu.

• Frappuccino
Heb je ook een foto van de groepenkast?

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:26
Ik heb persoonlijk het idee (corrigeer me graag als ik dit fout zie) dat je beter op 1 fase kan blijven zolang 35 ampere volstaat. Alles wat je extra aanschaft zoals een batterij is veel makkelijker te managen zolang je een 1 fase meterkast hebt. Een eigen oplaadstation voor een EV zou mij ook ertoe zetten om 3 fases te willen introduceren maar verder zou ik zo lang mogelijk op 1 willen blijven.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Doet die ene zekering het wel? De smeltdraadstop lijkt er los in te liggen.
nvm, is natuurlijk gewoon een zwarte stop, 35A

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 24-02-2026 12:58 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:41
Therazor schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:50:
Ik heb persoonlijk het idee (corrigeer me graag als ik dit fout zie) dat je beter op 1 fase kan blijven zolang 35 ampere volstaat. Alles wat je extra aanschaft zoals een batterij is veel makkelijker te managen zolang je een 1 fase meterkast hebt. Een eigen oplaadstation voor een EV zou mij ook ertoe zetten om 3 fases te willen introduceren maar verder zou ik zo lang mogelijk op 1 willen blijven.
De gemiddelde rijtjeswoning kan het prima af met een 1 fase aansluiting, ook met een warmtepomp.
3 fasen maakt je installatie idd ook gecomliceerder, wat jammer is als het niet nodig is
Als ik gratis terug kon naar 1x 40A zou ik het zo doen, en ik heb een warmtepomp en EV.
Denk niet te gauw dat je iets nodig hebt, vaak is dat niet zo.
Zeker als er ook nog een thuisaccu bijkomt kan die juist helpen om pieken op te vangen en kun je het met een kleinere aansluiting af; een accu is dus eerder een argument voor een kleinere dan een grotere aansluiting.

Meterkast vervangen en de smeltzekering door de netbeheerder laten vervangen door een automaat zou ik wel doen.

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28
Ik heb in principe dezelfde vraag als hierboven.

Heb nu 1x35A en overweeg om naar 3x25A te gaan.
Heb al een (oude) 4 aansluitingen hoofdschakelaar.
Ook de kabels zoals in het openingsbericht zijn zo bij mij ook aangelegd.

In principe is het dus 3 smeltzekeringen erin, aansluiten aan de hoofdschakelaar en dan heb ik 3 aardlekschakelaars (1 per hoofdzekering) en dan 4-5 groepen per aardlek.

Opzich zou het technisch moeten werken dus? Maar waarom zou ik persé die smeltzekeringen laten vervangen? Maakt dit uit? Puur alleen dat je zelf dan wat kan aanzetten als alles eruit vliegt?

Waarom ik denk dat ik 3 fasen nodig heb:

1 x vaatwasser
1 x wasmachine
1 x droger
1x boiler
1 x laadpaal @16A
1x inductieplaat
1x zonnepanelen

Nu staan de wasmachine en droger vaak samen aan, vaatwasser in de avond en ik wil eigenlijk gewoon altijd mn plugin hybride kunnen opladen zonder rekening te houden of de inductie wel of niet aanstaat etc.

Wat adviseren jullie?

(sorry wil niet het topic kapen overigens...)

[ Voor 26% gewijzigd door Ewivis op 24-02-2026 15:17 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:23

dragonhaertt

@_'.'

Bij mij zijn er ook gewoon smeltzekeringen bij geschroefd door de netbeheerder. Vervangen voor automaten is niet perse nodig.
Voordeel van automaten is, je kan ze zelf weer om zetten.
Voordeel van smeltzekeringen: ze knallen minder snel er uit.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• ASW1
Ewivis schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:51:

Nu staan de wasmachine en droger vaak samen aan, vaatwasser in de avond en ik wil eigenlijk gewoon altijd mn plugin hybride kunnen opladen zonder rekening te houden of de inductie wel of niet aanstaat etc.

(sorry wil niet het topic kapen overigens...)
Zowel een wasmachine als een vaatwasser trekken 2kW of minder, en dan meestal voor een minuut of 20, 2x per cyclus. Een warmtepompdroger minder dan 1 kW (als je nog geen warmtepompdroger hebt wordt het tijd)
Dus zelfs als alles tegelijk stroom trekt dan heb je van je 8kW nog 3 kW over om andere dingen mee te doen.
Daarmee krijg je de relatief kleine accu van een hybride ook wel vol.
En als je lader loadbalancing heeft dan is het al helemaal geen probleem, dan wordt het laden eventjes gepauzeerd wanneer de grootste stroomslupers tegelijk aan het slurpen zijn (wat nooit lang duurt)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:20

Aganim

I have a cunning plan..

remco_k schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Aanvragen van 3 fasen (van 1x 35A naar 3x 25A) kostte mij recent 440 euro. Dat is (als ik het goed heb) gewoon een standaard bedrag, ongeacht de werkzaamheden die verricht moeten worden. Je meter wordt dan ook vervangen.

Wachttijd is lang. Bij mij c.a. 4 maanden voordat ik 3 fasen krijg.
Dat is helemaal afhankelijk van je netbeheerder en hoeveel er gegraven en vervangen moet worden. Hier was het met 1.5 maand geregeld, maar was ik wel 1200 euro lichter.

• Ewivis
ASW1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:11:
[...]

Zowel een wasmachine als een vaatwasser trekken 2kW of minder, en dan meestal voor een minuut of 20, 2x per cyclus. Een warmtepompdroger minder dan 1 kW (als je nog geen warmtepompdroger hebt wordt het tijd)
Dus zelfs als alles tegelijk stroom trekt dan heb je van je 8kW nog 3 kW over om andere dingen mee te doen.
En als je lader loadbalancing heeft dan is het al helemaal geen probleem, dan wordt het laden eventjes gepauzeerd wanneer de grootste stroomslupers tegelijk aan het slurpen zijn (wat nooit lang duurt)
Ja, maar als dus alles keer tegelijkertijd aangaat kok ik wel boven de 8kW uit. Heb overigens een warmtepompdroger inderdaad.
'veiliger' is dus wel 3x25A te regelen, maar het is in principe niet direct een groot probleem.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ASW1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Dat klopt. Maar dat gaat dus wel met het tempo van 1 fase van zeg een max 16A afgezekerde op de EV groep.
Ga je naar 3 fasen, dan is dat 3x 16A en daarmee 3x zo snel. En genoeg overhead om niet regelmatig last te hebben van load balancing. En nog wat andere grote verbruikers gelijkertijd aan te kunnen.

Ik laad momenteel tijdelijk op 1 fase een 100% elektrische auto. Het gaat prima. Maar rond etens- of wasmachine/droger/vaatwasser/föhn/elektrische verwarming in badkamer -tijd, staat dat laden dus soms stil of laad minder. Als je daar rekening mee houdt, dan kan dat inderdaad.

Edit: ik zie nu dat @Ewivis een max 16A laadpaal heeft of wil. Dus dan zou ik ook op 1 fase blijven en ervoor zorgen dat de load balancing je ontzorgt.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 24-02-2026 18:56 ]

Alles kan stuk.

• ASW1
remco_k schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:49:
Ik laad momenteel tijdelijk op 1 fase een 100% elektrische auto. Het gaat prima. Maar rond etens- of wasmachine/droger/vaatwasser/föhn/elektrische verwarming in badkamer -tijd, staat dat laden dus soms stil of laad minder. Als je daar rekening mee houdt, dan kan dat inderdaad.
Maar dat is toch helemaal prima?
Nogmaals een vaatwasser of wasmachine gebruikt helemaal niet zoveel, alleen wanneer het verwarmingselement aanstaat heb je even een korte piek.
Met loadbalancing slaat je auto die korte pieken over en je hebt dan nog de hele nacht om te laden.
En zonder loadbalancing kun je ook de timer van je auto of wellicht van je lader zo zetten dat hij 's nachts draait of in ieder geval niet wanneer je ook al je andere apparaten tegelijk aanslingert (wanneer dat ook mag zijn). Vanaf 2028 ga je sowieso vanwege de netwerktarieven de spits willen vermijden met laden, en er zijn diverse goede andere redenen om dat nu ook al te doen (milieu, netcongestie etc.)

Alles bij elkaar zijn er genoeg hele simpele mogelijkheden om niet al je grootste stroomverbruikers tegelijkertijd te hoeven gebruiken en vooral gepland laden (en/of loadbalancen) is daar één van. Daarmee hoef je echt niet over naar 3x 25A en dan ben je meteen voorbereid op meer dynamische tarieven die we gaan krijgen.

• Ewivis
Maar in principe heb je met 3x 25A altijd meer capaciteit toch? En ben je voor toekomstige EV laden beter voorbereid? Heb 5x4mm draad liggen, voor eventueel toekomstige laadpaal die meer gaat trekken. Gebruik daar nu 3x4mm van.

Mijn laadpaal heeft geen load balancer en zit gewoon op een 16A stop aangesloten in de meterkast. Met daartussen een extra schakelaar zodat ik deze helemaal kan afsluiten.

• ASW1
Ewivis schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:34:
Maar in principe heb je met 3x 25A altijd meer capaciteit toch?
Als je het zonder meer bij elkaar optelt wel ja, dan heb je 75A.
Maar zo werkt het niet want je kunt elke fase maar tot 25A belasten en het is lastig om de verbruikers over de fasen te verdelen. Als je nu een 16A lader hebt en die op een 25A fase zet dan zit je met elke 2kW verbruiker die er op die fase bijkomt al aan de grens. Eigenlijk heb je dus 3 aparte kleine aansluitingen van 25A elk, en je moet ze alledrie voor overbelasting behoeden.
Als je denkt dat je blij wordt van 3 fasen dan moet je dat zeker doen maar echt nodig is het niet, ook meestal niet met een echte EV. Met een 35A aansluiting kan de gemiddelde tussenwoning prima een warmtepomp hebben draaien en tegelijkertijd de EV volladen gedurende de nacht, en als er dan tijdelijk gebruikers bijkomen als het element van de vaatwasser oid dan pauzeert de lader even voor dat kwartier.
Ik was ook overtuigd dat ik 3x 25A nodig had of dat dat in ieder geval wel lekker zou zijn om te hebben. Inmiddels ben ik van het tegendeel overtuigd. Uitzondering is als je een EV hebt met een grote batterij die je vaak in weinig tijd helemaal vol moet laden, maar dat gebruikersprofiel komt niet zoveel voor.

• Ewivis
ASW1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Als je het zonder meer bij elkaar optelt wel ja, dan heb je 75A.
Dank voor je inhoudelijke antwoord. Kan ik zeker waarderen!
Als je de groepen mooi verdeeld mbt belasting is dat wel mooier dan 1x 35A. Ik snap verder je verhaal wel met load balancing. Ik weet even genoeg. Dank!

Pagina: 1