Spijt aankoop nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• uvastudentje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:53
Een tijd geleden zocht ik een woning in plaats A. Doordat er niets passends was, heb ik een hoekwoning gekocht in een nieuwbouwproject. Het financieringsvoorbehoud is inmiddels verlopen, de bouw start bijna en ik heb al een uitnodiging van de notaris ontvangen.

In de tussentijd is er veel veranderd. Ik heb een nieuwe baan op 1 uur en 15 minuten rijden van plaats A en mijn relatie is beëindigd. De woning is daardoor waarschijnlijk te groot geworden en ook de reistijd is bij nader inzien wat groot.

Ik weet dat ik in principe vastzit aan de koop, maar vraag me af of er vóór het passeren van de grond nog mogelijkheden zijn om ervan af te zien. Ik zou liever een kleiner appartement kopen in de plaats waar ik ga werken.

Alle reacties

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:51

Freakie1NL

Grote Baas

Hangt er vanaf waar je voor getekend hebt. Sommige projecten mag je zelf tussentijds op zoek naar een koper. Wat staat daar over in?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Op dit moment lijkt de kans me groot dat je er (na bouw) met winst weer van af kunt raken, dus ik zou zeggen: neem geen overhaaste beslissingen.

Maar idd, dan moet dat wel mogen en moet je niet zelf weer iets anders willen kopen, voordat deze verkocht is.

Woon je nu ergens waar je gewoon kunt blijven? Met acceptabele reistijd naar werk?

• uvastudentje
Het gaat om standaard SWK voorwaarden, dus ik vermoed dat deze wel dichtgetimmerd zijn.
Nadeel om het huis aan te houden zijn dat ik inderdaad in de tussentijd niet iets anders kan kopen.
Ik zit nu in een huurhuis en de reistijd naar werk is 1 uur wat nog wel te doen is.
Mijn gedachte was ook om het huis lekker na oplevering door te verkopen (geen clausule in contract), echter zijn van hetzelfde type woning nog een aantal beschikbaar. De vraag is dan ook of verkopen wel zo makkelijk zal gaan.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:53
Lees je contract na.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:48
uvastudentje schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:22:
Het gaat om standaard SWK voorwaarden, dus ik vermoed dat deze wel dichtgetimmerd zijn.
Nadeel om het huis aan te houden zijn dat ik inderdaad in de tussentijd niet iets anders kan kopen.
Ik zit nu in een huurhuis en de reistijd naar werk is 1 uur wat nog wel te doen is.
Mijn gedachte was ook om het huis lekker na oplevering door te verkopen (geen clausule in contract), echter zijn van hetzelfde type woning nog een aantal beschikbaar. De vraag is dan ook of verkopen wel zo makkelijk zal gaan.
je kunt het ook gaan verhuren?
Hoe zit het met je huidige woning is dat ook koop of huur?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:32
Heb je de woning alleen gekocht of samen met je toenmalige relatie?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:12
@uvastudentje
Als ze nog moeten beginnen met bouwen, heb je nog even om rustig hierover na te denken.
Je kunt bijv. starten om een huurwoning te vinden in de plaats waar je nu werkt. Heb je tot de verkoop van je woning al minder werktijd.
Misschien bevalt je nieuwe baan straks niet meer en kan je werk vinden vlakbij je nieuwe huis. Misschien heb je over 6 maanden een nieuwe liefde.
Verder denk ik dat een nieuwe woning die opgeleverd is meer geld oplevert. Koper hoeven immers niet meer te wachten.

TLDR: eerst even een poosje erover nadenken en gaan haastige beslissingen nemen.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Is de hypotheek op basis van alleen @uvastudentjes inkomen? Dan wel knap gedaan! Zou er minimaal in investeren en gloedje nieuw de markt op slingeren t.z.t. Gokkende op overwaarde is het weer leuker shoppen voor de eindbestemming.

d:)b :henk d:)b

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

boyette schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Moet je wel even je hypotheek omzetten, en volgens mij is verhuur sterk 'niet aantrekkelijk' om fiscale redenen.

• uvastudentje
In het contract staat als enige ontbindende voorwaarde de financiering en vanuit de aannemer de minimale verkoopscore.
99ruud99 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:25:
Heb je de woning alleen gekocht of samen met je toenmalige relatie?
Ik heb de woning alleen gekocht, omdat ze nog studeert.
boyette schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Huur, maar ik wil uiteindelijk wel een eigen woning hebben. Dus verhuren lijkt mij niet aan de orde en dit zal de bank ook niet accepteren.
chrisborst schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:30:
@uvastudentje
Als ze nog moeten beginnen met bouwen, heb je nog even om rustig hierover na te denken.
Je kunt bijv. starten om een huurwoning te vinden in de plaats waar je nu werkt. Heb je tot de verkoop van je woning al minder werktijd.
Misschien bevalt je nieuwe baan straks niet meer en kan je werk vinden vlakbij je nieuwe huis. Misschien heb je over 6 maanden een nieuwe liefde.
Verder denk ik dat een nieuwe woning die opgeleverd is meer geld oplevert. Koper hoeven immers niet meer te wachten.

TLDR: eerst even een poosje erover nadenken en gaan haastige beslissingen nemen.
Mogelijk wel, ik zit alleen niet in de Randstad (Overijssel), dus ik verwacht dat de waardestijging beperkt zal zijn. Hopelijk voldoende om wel rentekosten en makelaarskosten te dekken bij doorverkoop.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-02 17:08
Het huis is pas geld waard op het moment dat de bouw compleet is. Met de dubbele lasten en k.k. staat deze dan waarschijnlijk wel iets onder water, maar je hebt dan ook al de hele bouwperiode afgelost. Er moet door nieuwe kopers dan ook overdrachtsbelasting (2%) betaald worden, dus reken niet op winst.

Verkopen tijdens de bouw zal lastig worden, als je er al toestemming voor krijgt. Zo lang er nog woningen te koop staan (V.O.N.) en mensen voelen dat er bij jou pijn zit, krijg je daar ook niet al je geld terug.

Je kunt het er nog op gooien dat je door een relatiebreuk de hypotheek zelf niet meer volledig dragen kunt. De geldverstrekker zal dan z.s.m. de stekker eruit trekken, maar dan loop je wel serieuze kans op een boete van 10% van de aankoopsom i.v.m. verlopen van financieringsvoorbehoud. Het kan zijn dat de projectontwikkelaar je hier wat in tegemoet komen kan als je een zielig verhaal ophangt en er andere geinteresseerden zijn voor dat specifieke bouwnummer.

[ Voor 22% gewijzigd door Ypuh op 22-02-2026 16:54 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heeft SWK geen zelfbewoningsplicht en doorverkoop clausule voor de eerste 5 jaar?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:04
Je koopt een huis in plaats A en daarna maak je de keuze om in plaats B op 75 minuten reistijd te gaan werken, bijzonder.

Kun je de oplossing van dit “probleem” niet anders benaderen. Bijvoorbeeld door hybride te gaan werken of een baan zoeken dichter bij huis of de situatie accepteren zoals die is.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:38
uvastudentje schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:05:
Een tijd geleden zocht ik een woning in plaats A. Doordat er niets passends was, heb ik een hoekwoning gekocht in een nieuwbouwproject. Het financieringsvoorbehoud is inmiddels verlopen, de bouw start bijna en ik heb al een uitnodiging van de notaris ontvangen.
Zolang je nog niet bij de notaris bent geweest zijn er vaak nog mogelijkheden.
Eenmaal bij de notaris gepasseerd zit er vaak niets anders op dan de bouw uit te zitten en het dan te verkopen.

Bel morgen als eerste het (project)makelaarskantoor en leg de situatie uit.
De kans is groot dat er (zoals bij veel woingbouwprojecten) er nog een lijst beschikbaar is met reserve kandidaten. Mocht dat zo zijn dan kan je wellicht zonder al teveel gedoe nog van de koop af.

Het komt vaker voor dan je denkt dat nieuwbouwwoningen voor de bouw van eigenaar wisselen.

Spel en typfouten voorbehouden

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met de onmogelijkheid om tegenwoordig een betaalbaar huis te bemachtigen zou ik, als ik in jouw schoenen zou staan, nog even twee keer nadenken. Jij hebt een nieuwbouwwoning von. Dat is een lot uit de loterij.

Je hebt zat opties nadat het afgebouwd is:
Er toch gaan wonen en reizen
Er toch gaan wonen en baan dichterbij
Verpatsen tegen die tijd.

Wise enough to play the fool

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:11
Een andere baan is tegenwoordig bijna makkelijker dan een ander huis.
Een uur en kwartier is ook niet de wereld aan reistijd.
Straks zit je op een flatje, nieuwe relatie en dan is het weer te krap.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:26
Je vind het nu met 1 uur nog te doen, maar een uur en een kwartier niet? Dat vind ik gek.
Als het huis, de ruimte, het eigendom je niet blij maakt, ondanks dat de toekomst er nu anders uit ziet; heb je dan wel voor het juiste huis gekozen?

Het leven verandert continu. Je relatie had ook over een jaar kunnen stoppen, en een bedrijf kan ook failliet zonder dat je daar zelf iets aan kon doen.

Ik zou het gewoon netjes inrichten, niet te veel investeren verder, beetje thuiswerken als het kan, en dan over een jaar of 2 eens kijken. Woningmarkt is echt niet zomaar afgekoeld.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:50
Ik zou rustig afwachten, je hebt tegenwoordig sneller een passende baan dan een passend huis. Dus als dat kwartier toch teveel is op den duur zou ik kijken voor een andere baan.

En lukt dat niet dan kun je altijd nog bekijken of je je huis gaat verkopen.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11
Talkshowhost schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:51:
Je koopt een huis in plaats A en daarna maak je de keuze om in plaats B op 75 minuten reistijd te gaan werken, bijzonder.
Zo bijzonder is dat toch niet?
Ik ken ook verhalen van mensen die net verhuisd zijn en dan opeens een aanbod krijgen om aan de andere kant van de wereld tegen mooie voorwaarden te gaan werken.

Daarom zijn er ook altijd mensen die blijven huren. Die willen mobiel blijven en weg kunnen als het hun uitkomt zonder ergens langs vast aan te zitten.

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:04
kx22 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Zo bijzonder is dat toch niet?
Ik ken ook verhalen van mensen die net verhuisd zijn en dan opeens een aanbod krijgen om aan de andere kant van de wereld tegen mooie voorwaarden te gaan werken.

Daarom zijn er ook altijd mensen die blijven huren. Die willen mobiel blijven en weg kunnen als het hun uitkomt zonder ergens langs vast aan te zitten.
Uit zijn post van 17 minuten later maak ik op dat hij eerst op 60 minuten reistijd van werk woont, geen probleem en dan is vervolgens 75 minuten wel een probleem?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk dat TS het beste gewoon kan wachten. Zelfs als je nu de boel kan annuleren/overhevelen met beperkt verlies dan zit je nog steeds met het punt dat je vanwege je nieuwe baan waarschijnljk geen nieuwe hypotheek kan krijgen bij de bank op je enkele inkomen met bepaalde-tijd-contract (aanname).

Als je zeg een jaar of iets verder bent is er een stuk meer duidelijkheid qua inkomenszekerheid en met een beetje geluk heeft je nieuwbouwwoning een waardestijging doorgemaakt.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

spone schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:41:
Ik denk dat TS het beste gewoon kan wachten. Zelfs als je nu de boel kan annuleren/overhevelen met beperkt verlies dan zit je nog steeds met het punt dat je vanwege je nieuwe baan waarschijnljk geen nieuwe hypotheek kan krijgen bij de bank op je enkele inkomen met bepaalde-tijd-contract (aanname).

Als je zeg een jaar of iets verder bent is er een stuk meer duidelijkheid qua inkomenszekerheid en met een beetje geluk heeft je nieuwbouwwoning een waardestijging doorgemaakt.
Huidige hypotheek is anders ook gestoeld op de inkomsten van een baan die er nu niet meer is... Weet niet of dat zoveel beter is. ;)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klopt, maar dat toetsingsmoment is al geweest. Bij een nieuwe hypotheek wordt er een nieuwe toetsing gedaan.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:48
Freakie1NL schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:10:
Hangt er vanaf waar je voor getekend hebt. Sommige projecten mag je zelf tussentijds op zoek naar een koper. Wat staat daar over in?
Dit is wel de belangrijkste vraag volgens mij. Misschien kan je nu al verkopen. Zo niet, de rit uitzitten (no pun intended) en verder kijken na oplevering wat je ermee gaat doen

• uvastudentje
Bedankt voor de vele reacties, het geeft mij wel inzicht vanuit een ander perspectief.
Ypuh schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:39:
Het huis is pas geld waard op het moment dat de bouw compleet is. Met de dubbele lasten en k.k. staat deze dan waarschijnlijk wel iets onder water, maar je hebt dan ook al de hele bouwperiode afgelost. Er moet door nieuwe kopers dan ook overdrachtsbelasting (2%) betaald worden, dus reken niet op winst.

Verkopen tijdens de bouw zal lastig worden, als je er al toestemming voor krijgt. Zo lang er nog woningen te koop staan (V.O.N.) en mensen voelen dat er bij jou pijn zit, krijg je daar ook niet al je geld terug.

Je kunt het er nog op gooien dat je door een relatiebreuk de hypotheek zelf niet meer volledig dragen kunt. De geldverstrekker zal dan z.s.m. de stekker eruit trekken, maar dan loop je wel serieuze kans op een boete van 10% van de aankoopsom i.v.m. verlopen van financieringsvoorbehoud. Het kan zijn dat de projectontwikkelaar je hier wat in tegemoet komen kan als je een zielig verhaal ophangt en er andere geinteresseerden zijn voor dat specifieke bouwnummer.
Ik vrees ook dat het uitzitten wordt van de rit, eerder verkopen zou toch waarschijnlijk wel tot verlies leiden.
gambieter schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Heeft SWK geen zelfbewoningsplicht en doorverkoop clausule voor de eerste 5 jaar?
Er zit geen zelfbewoningsclausule in mijn contract.
FredvZ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Zolang je nog niet bij de notaris bent geweest zijn er vaak nog mogelijkheden.
Eenmaal bij de notaris gepasseerd zit er vaak niets anders op dan de bouw uit te zitten en het dan te verkopen.

Bel morgen als eerste het (project)makelaarskantoor en leg de situatie uit.
De kans is groot dat er (zoals bij veel woingbouwprojecten) er nog een lijst beschikbaar is met reserve kandidaten. Mocht dat zo zijn dan kan je wellicht zonder al teveel gedoe nog van de koop af.

Het komt vaker voor dan je denkt dat nieuwbouwwoningen voor de bouw van eigenaar wisselen.
Probleem is bij dit project dat er nog een aantal onverkochte vergelijkbare woningen zijn, dus ik verwacht niet dat er een wachtlijst is met kopers.
MikaX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:08:
Een andere baan is tegenwoordig bijna makkelijker dan een ander huis.
Een uur en kwartier is ook niet de wereld aan reistijd.
Straks zit je op een flatje, nieuwe relatie en dan is het weer te krap.
Dat zou ook weer zoiets zijn ja.. Dan misschien toch het groter huis aanhouden.
Talkshowhost schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:51:

Kun je de oplossing van dit “probleem” niet anders benaderen. Bijvoorbeeld door hybride te gaan werken of een baan zoeken dichter bij huis of de situatie accepteren zoals die is.
Helaas is thuiswerken niet gebruikelijk bij dit bedrijf.
Het huis waarschijnlijk toch te snel gekocht om deze slag niet te missen bij stijgende huizenprijzen. Op moment van aankoop was werk en relatie al niet stabiel helaas.
Mistraller schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Je vind het nu met 1 uur nog te doen, maar een uur en een kwartier niet? Dat vind ik gek.
Als het huis, de ruimte, het eigendom je niet blij maakt, ondanks dat de toekomst er nu anders uit ziet; heb je dan wel voor het juiste huis gekozen?

Het leven verandert continu. Je relatie had ook over een jaar kunnen stoppen, en een bedrijf kan ook failliet zonder dat je daar zelf iets aan kon doen.

Ik zou het gewoon netjes inrichten, niet te veel investeren verder, beetje thuiswerken als het kan, en dan over een jaar of 2 eens kijken. Woningmarkt is echt niet zomaar afgekoeld.
Dat is zeker een optie. Alleen vergt inrichten van een nieuwbouwwoning wel de nodige investeringen, zoals vloer en muren. De vraag is of je dit geld eruit gaat halen als je toch op korte termijn weer wilt verhuizen.
Talkshowhost schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Uit zijn post van 17 minuten later maak ik op dat hij eerst op 60 minuten reistijd van werk woont, geen probleem en dan is vervolgens 75 minuten wel een probleem?
Ik begrijp dat het vreemd overkomt, alleen is het meer dat je er met een nieuwe woning op vooruit wil gaan ipv achteruit. Zeker gezien de hogere lasten die erbij komen kijken.
twodigits schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:45:
[...]

Dit is wel de belangrijkste vraag volgens mij. Misschien kan je nu al verkopen. Zo niet, de rit uitzitten (no pun intended) en verder kijken na oplevering wat je ermee gaat doen
In het contract staat dat voor oplevering doorverkopen alleen mogelijk is met instemming van de aannemer.
Ik denk niet dat ik op korte termijn een nieuwe koper kan vinden en dan is het inderdaad nog maar de vraag of de aannemer hieraan wil meewerken.

Conclusie is denk ik om toch maar de rit uit te gaan zitten (wie zijn billen brand ...) en tegen die tijd doorverkopen indien ik het huis nog steeds niet zie zitten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:20

franssie

Save the albatross

@uvastudentje je zou eens kunnen polsen bij een makelaar - die zijn er voor opgeleid.
De kans bestaat natuurlij dat ie iemand kent niet net dat kavel ook wilde kopen en is uitgeloot daarvoor. Kans is niet groot (omdat je al schreef dat het nog niet 100% is uitverkocht) maar soit, niet geschoten is altijd mis.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

uvastudentje schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:57:
...dat je er met een nieuwe woning op vooruit wil gaan ipv achteruit. Zeker gezien de hogere lasten die erbij komen kijken.
Even omdenken omdat je van baan hebt gewisseld na de aankoop van je huis:
...dat je er met een nieuwe baan op vooruit wil gaan ipv achteruit. Zeker gezien de lagere reistijd en/of hoger salaris die erbij komt kijken.
Een baan wissel je makkelijker als een huis.
Een baan is makkelijker te vinden (lijkt het, in deze tijd)
Je huis is een lot uit de loterij.

Welke woning(en) zijn nog niet verkocht en waarom niet? Welke regio is dit?

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 22-02-2026 23:45 ]

Alles kan stuk.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:41

FreakNL

Well do ya punk?

Talkshowhost schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Ik vind het allebei veel te lang. Een uur en een kwartier is gekkenwerk, IMHO

Ik vind 30 minuten echt de max.

Dus je kan dat echt niet voor iemand bepalen. Het is voor iedereen anders…

Dat gezegde hebbende;
De TS kiest er zelf voor. Dus in die zin snap ik de rest van de posters wel…

@uvastudentje je doet wel een fiks aantal aannames. Niet geschoten is altijd mis, ik zou zeker even wat belletjes plegen.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 23-02-2026 04:41 ]

Pagina: 1