Bedankt voor de vele reacties, het geeft mij wel inzicht vanuit een ander perspectief.
Ypuh schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:39:
Het huis is pas geld waard op het moment dat de bouw compleet is. Met de dubbele lasten en k.k. staat deze dan waarschijnlijk wel iets onder water, maar je hebt dan ook al de hele bouwperiode afgelost. Er moet door nieuwe kopers dan ook overdrachtsbelasting (2%) betaald worden, dus reken niet op winst.
Verkopen tijdens de bouw zal lastig worden, als je er al toestemming voor krijgt. Zo lang er nog woningen te koop staan (V.O.N.) en mensen voelen dat er bij jou pijn zit, krijg je daar ook niet al je geld terug.
Je kunt het er nog op gooien dat je door een relatiebreuk de hypotheek zelf niet meer volledig dragen kunt. De geldverstrekker zal dan z.s.m. de stekker eruit trekken, maar dan loop je wel serieuze kans op een boete van 10% van de aankoopsom i.v.m. verlopen van financieringsvoorbehoud. Het kan zijn dat de projectontwikkelaar je hier wat in tegemoet komen kan als je een zielig verhaal ophangt en er andere geinteresseerden zijn voor dat specifieke bouwnummer.
Ik vrees ook dat het uitzitten wordt van de rit, eerder verkopen zou toch waarschijnlijk wel tot verlies leiden.
Er zit geen zelfbewoningsclausule in mijn contract.
FredvZ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:59:
[...]
Zolang je nog niet bij de notaris bent geweest zijn er vaak nog mogelijkheden.
Eenmaal bij de notaris gepasseerd zit er vaak niets anders op dan de bouw uit te zitten en het dan te verkopen.
Bel morgen als eerste het (project)makelaarskantoor en leg de situatie uit.
De kans is groot dat er (zoals bij veel woingbouwprojecten) er nog een lijst beschikbaar is met reserve kandidaten. Mocht dat zo zijn dan kan je wellicht zonder al teveel gedoe nog van de koop af.
Het komt vaker voor dan je denkt dat nieuwbouwwoningen voor de bouw van eigenaar wisselen.
Probleem is bij dit project dat er nog een aantal onverkochte vergelijkbare woningen zijn, dus ik verwacht niet dat er een wachtlijst is met kopers.
MikaX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:08:
Een andere baan is tegenwoordig bijna makkelijker dan een ander huis.
Een uur en kwartier is ook niet de wereld aan reistijd.
Straks zit je op een flatje, nieuwe relatie en dan is het weer te krap.
Dat zou ook weer zoiets zijn ja.. Dan misschien toch het groter huis aanhouden.
Talkshowhost schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:51:
Je koopt een huis in plaats A en daarna maak je de keuze om in plaats B op 75 minuten reistijd te gaan werken, bijzonder.
Kun je de oplossing van dit “probleem” niet anders benaderen. Bijvoorbeeld door hybride te gaan werken of een baan zoeken dichter bij huis of de situatie accepteren zoals die is.
Helaas is thuiswerken niet gebruikelijk bij dit bedrijf.
Het huis waarschijnlijk toch te snel gekocht om deze slag niet te missen bij stijgende huizenprijzen. Op moment van aankoop was werk en relatie al niet stabiel helaas.
Mistraller schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:25:
[...]
Je vind het nu met 1 uur nog te doen, maar een uur en een kwartier niet? Dat vind ik gek.
Als het huis, de ruimte, het eigendom je niet blij maakt, ondanks dat de toekomst er nu anders uit ziet; heb je dan wel voor het juiste huis gekozen?
Het leven verandert continu. Je relatie had ook over een jaar kunnen stoppen, en een bedrijf kan ook failliet zonder dat je daar zelf iets aan kon doen.
Ik zou het gewoon netjes inrichten, niet te veel investeren verder, beetje thuiswerken als het kan, en dan over een jaar of 2 eens kijken. Woningmarkt is echt niet zomaar afgekoeld.
Dat is zeker een optie. Alleen vergt inrichten van een nieuwbouwwoning wel de nodige investeringen, zoals vloer en muren. De vraag is of je dit geld eruit gaat halen als je toch op korte termijn weer wilt verhuizen.
Ik begrijp dat het vreemd overkomt, alleen is het meer dat je er met een nieuwe woning op vooruit wil gaan ipv achteruit. Zeker gezien de hogere lasten die erbij komen kijken.
In het contract staat dat voor oplevering doorverkopen alleen mogelijk is met instemming van de aannemer.
Ik denk niet dat ik op korte termijn een nieuwe koper kan vinden en dan is het inderdaad nog maar de vraag of de aannemer hieraan wil meewerken.
Conclusie is denk ik om toch maar de rit uit te gaan zitten (wie zijn billen brand ...) en tegen die tijd doorverkopen indien ik het huis nog steeds niet zie zitten.