Tuintegels reinigen zonder rugpijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:21
In de achtertuin hebben we keramische tegels (de versie met 2 of 3 cm beton eronder, niet volledige keramische dus). Heerlijk, maar vanwege een boom van de buren en wat planten in de tuin wordt de tuin in de winter 'vies; vooral veel alg.

Nu doen we dit al een jaar of twee in de lente schoonmaken met een harde borstel, maar dat is best wel onprettig voor onze rug. We zijn dus op zoek naar een ander oplossing.

Hoge druk: geen mogelijkheid. Beschadigt de tegels en de voegen

Chemische middelen: geen mogelikheid. Zonde voor het milieu

Nu zaten we te kijken naar iets van een automatische borstel, zodat we niet teveel kracht moeten zetten maar het wel schoon wordt. Dan moet het wel iets met kunststof haren zijn, want anders beschadigt de tegel

We kwamen iets tegen zoals: https://bataviastore.com/...sief-detailspiraalborstel

Maar, we zijn vooral ook benieuwd naar andere mogelijkheden en ervaringen!

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zat te denken aan kinderarbeid. maar voor 179 euro zou ik dat gezeur niet willen.

wordt het schoon met handwerk en de harde borstel, dan verwacht ik het zelfde resultaat maar sneller met een goede electrische

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Realiseer je dat iedere vorm van fysiek contact vele malen schadelijker is dan een hogedrukreiniger met oppervlaktereiniger. Zo'n platte kop met twee of drie spuitkopjes die snel ronddraaien is met flinke afstand de veiligste manier, en zou ook je voegen niet/nauwelijks moeten beschadigen.

Regel 1 van hogedrukreinigen is gewoon niet dichter bij houden dan de afstand die je je hand ervoor durft te houden; als dat 20cm is voor je hand pijn begint te doen dan is het 20 centimeter voor je evt. schade aan kunt richten. En voor oppervlaktes moet je geen gewone spuitkop maar een oppervlaktereiniger gebruiken zodat je nooit recht naar beneden wijst.

Zo'n borstel is echt veel agressiever en veel grotere kans op schade. Zelfs een heel zachte borstel heeft grotere kans op schade dan een correct toegepaste hogedrukreiniger.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:45

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Organiseer een curling wedstrijd. 😆

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:23
Naar de sportschool gaan en er voor zorgen dat je rug sterker is dan een doorgekookte noedel ?

Maar even serieus, ik denk dat je met een harde (automatische) borstel meer schade doet dan een drukspuit op gepaste afstand.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:34
Oon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:32:
Realiseer je dat iedere vorm van fysiek contact vele malen schadelijker is dan een hogedrukreiniger met oppervlaktereiniger. Zo'n platte kop met twee of drie spuitkopjes die snel ronddraaien is met flinke afstand de veiligste manier, en zou ook je voegen niet/nauwelijks moeten beschadigen.

Regel 1 van hogedrukreinigen is gewoon niet dichter bij houden dan de afstand die je je hand ervoor durft te houden; als dat 20cm is voor je hand pijn begint te doen dan is het 20 centimeter voor je evt. schade aan kunt richten. En voor oppervlaktes moet je geen gewone spuitkop maar een oppervlaktereiniger gebruiken zodat je nooit recht naar beneden wijst.

Zo'n borstel is echt veel agressiever en veel grotere kans op schade. Zelfs een heel zachte borstel heeft grotere kans op schade dan een correct toegepaste hogedrukreiniger.
Zet maar eens zon terrasreinigingskop op je karcher. Is er speciaal voor gemaakt. Blijft geen voeg meer zitten (ik had 2k voeg) en de tegels verruwen ook echt wel.

Schoon wordt het zeker

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

pentaw1nz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Zet maar eens zon terrasreinigingskop op je karcher. Is er speciaal voor gemaakt. Blijft geen voeg meer zitten (ik had 2k voeg) en de tegels verruwen ook echt wel.

Schoon wordt het zeker
Toch richt zo'n borstel veel meer schade aan.
Probleem met de consumenten hogedrukreinigers is dat ze hoge druk hebben maar laag volume, en zo'n kop dus vaak twee hele kleine straaltjes heeft die heel hard moeten werken.
Als je een ochtend een grotere hogedrukreiniger met professionele kop huurt of een fatsoenlijke koopt dan heb je dat probleem niet.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier kun je de breedte van de straal instellen van de normale lans. Een brede straal is minder heftig. Neemt niet weg dat de reiniging dan ook niet meer zo intens is.

Onze tegels zijn niet keramisch, maar vorig jaar deed inweken met een emmer water+groene zeep wel veel goeds. Een paar keer naborstelen zodat het vuil loskomt en de zeep weer zijn werk kan doen, en daarna afspoelen/borstelen met schoon water.

[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 22-02-2026 21:17 ]

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik kan dan eigenlijk maar aan 1 ding denken om algen milieuvriendelijk weg te krijgen. Gebruik dit nu al een jaar of 3 en het werkt echt perfect. Heb 2 konijnen los lopen in de tuin en op de tegels en die leven nog steeds ;-).
https://tuinmanierenshop....enweg-tuinaanslagreiniger , even mengen met water en in een drukspuit doen en gaan met die banaan.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:12
@President
Volgens mij heb je al de beste methode gevonden als je niet met iets chemisch of met een hogedrukreiniger aan de slag wil.
Als de geboortedatum in je profiel klopt zou rugpijn niet een probleem mogen zijn. En anders zou ik dat gaan oplossen, daar heb je de rest van je leven enorm veel aan.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:31
President schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:15:
In de achtertuin hebben we keramische tegels (de versie met 2 of 3 cm beton eronder, niet volledige keramische dus). Heerlijk, maar vanwege een boom van de buren en wat planten in de tuin wordt de tuin in de winter 'vies; vooral veel alg.

Nu doen we dit al een jaar of twee in de lente schoonmaken met een harde borstel, maar dat is best wel onprettig voor onze rug. We zijn dus op zoek naar een ander oplossing.

Nu zaten we te kijken naar iets van een automatische borstel, zodat we niet teveel kracht moeten zetten maar het wel schoon wordt. Dan moet het wel iets met kunststof haren zijn, want anders beschadigt de tegel

We kwamen iets tegen zoals: https://bataviastore.com/...sief-detailspiraalborstel

Huur een hogedrukreiniger die heet water levert, lage druk en heet water reinigt geweldig kan ik uit ervaring zeggen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Reinier

\o/

master_JE schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:05:
Ik kan dan eigenlijk maar aan 1 ding denken om algen milieuvriendelijk weg te krijgen. Gebruik dit nu al een jaar of 3 en het werkt echt perfect. Heb 2 konijnen los lopen in de tuin en op de tegels en die leven nog steeds ;-).
https://tuinmanierenshop....enweg-tuinaanslagreiniger , even mengen met water en in een drukspuit doen en gaan met die banaan.
Haha, na een halve zin herkende ik haar aan de schrijfstijl: Caat van Tuinmanieren :D

Die hebben inderdaad prima spul dat geen kwaad kan.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03
Eerder ook genoemd, Kärcher hogedruk reiniger met patio cleaner, zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-poBLXVF8fataPSsvtdi3eFqKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwEGBxgABvycioAGqV85fnGs.jpg?f=fotoalbum_large

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:08
President schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:15:

Ik heb dezelfde tuintegels, ook snel last van mijn rug, en gebruik hiervoor een waterbezem (telescopisch) die ik had gekocht voor ramen op eerste verdieping. Je kunt de slang aansluiten op een warmwaterkraan en het zeepreservoir vullen met groene-aanslagreiniger. De reiniger en het warme water reinigen snel, de borstel is makkelijk te hanteren. Je hoeft niet hard te schrobben, het is meer vegen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
chrisborst schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:20:
@President
Volgens mij heb je al de beste methode gevonden als je niet met iets chemisch of met een hogedrukreiniger aan de slag wil.
Als de geboortedatum in je profiel klopt zou rugpijn niet een probleem mogen zijn. En anders zou ik dat gaan oplossen, daar heb je de rest van je leven enorm veel aan.
er zijn allerlei redenen dat een mens ergens pijn kan hebben, je geboortedatum is er daar maar 1 van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Toke_gt schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:45:
[...]Ik heb dezelfde tuintegels, ook snel last van mijn rug, en gebruik hiervoor een waterbezem (telescopisch) die ik had gekocht voor ramen op eerste verdieping. Je kunt de slang aansluiten op een warmwaterkraan en het zeepreservoir vullen met groene-aanslagreiniger. De reiniger en het warme water reinigen snel, de borstel is makkelijk te hanteren. Je hoeft niet hard te schrobben, het is meer vegen.
TS geeft aan vanwege het milieu geen chemische middelen te willen gebruiken en dan adviseer jij om maar didecyldimethylammoniumchloride over de tegels te verspreiden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:08
Yaksa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:51:
[...]

TS geeft aan vanwege het milieu geen chemische middelen te willen gebruiken en dan adviseer jij om maar didecyldimethylammoniumchloride over de tegels te verspreiden?
Nee hoor, je hebt die reiniger in allerlei varianten, ook natuurlijke en biologische.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Ik gebruik enzymas, puur op basis van enzymen. Niet goedkoop maar werkt wel. SI alleen wat zeurderig spul (10-25 Celsius bij aanbrengen en geen felle zon of regen) dus in ons klimaat meestal prima bruikbaar, maar nu doet het minder.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36
Keramische tegels beschadigen niet door een roterende borstel en ook niet door hoge drukspuit.

Ik heb toevallig vandaag een Gardena Aquabrush besteld voor de tegels in huis (met reliëf waar vuil in blijft hangen) en voor de keramische tegels buiten (groene aanslag en zwarte aanslag, laatst niet met hoge druk weg te krijgrn) en garagedeur buiten.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Ophidian schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:08:
Keramische tegels beschadigen niet door een roterende borstel en ook niet door hoge drukspuit.
Dat klopt helemaal.
Alleen, TS heeft het over buitentegels met algenaanslag. En meestal gaat daar dan ook zand / aarde in zitten. Dan is het tijdens het schoonmaken niet de borstel die de krassen maakt, maar het zand wat gaat schuren.
Daarom ook al diverse malen het advies om een speciale terrasreiniger voor op de hogedrukspuit aan te schaffen, dan spuit je de tegels schoon zonder dat het zand kan gaan krassen.
Binnen zal het anders zijn, maar daar zal waarschijnlijk, omdat er vaak gestofzuigd wordt, geen zand of aarde liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1