6x G4 led lampjes niet stabiel op een led dimmer van 48W

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50
Ik had te maken met een trafo die nog maar 8V afgaf en de LED lampjes knipperde. Dus, ik heb het vervangen voor nieuwe 1.5W LED lampjes, formaat G4, en een dimmer van 48W (ik heb ook 24W geprobeerd).

Het probleem is dat 1 tot 3 lampjes goed gaan op de 48W trafo, maar bij een 4de lampje zakt het in. Ik meet nog maar 2,6V op de lege nog niet aangesloten draadjes en alles brand minder.

Ik dacht dat het minimum een probleem was, maar waarom doet 1 tot 3 lampjes het nog wel, maar vanaf de 4 niet meer.

Ik heb een trafo van 12V (gemeten ook 12V) en doet DC spanning eruit. Wat mis ik? Is de bekabeling een issue? Ik begrijp niet waarom het niet werkt.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dimmers, voedingen en (laagspanning) ledlampjes blijft gewoon hit or miss. Je deelt wel erg weinig details maar ik zou zeggen dat je gewoon pech hebt met de combi.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 22-02-2026 13:49 ]

• VisionMaster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUCOQO88u5Fd70FiCy91QoqTIO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSbOIcxZwOEWwucKid2XWyGs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myL7y9aJFJqrRn3snZVApv0obTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yv72Mrf8dHfHBfRPokDps2R8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnjgZQXOP-ndxjx2Zd9Wdp-t9UI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmqPqaw4W0915jOSX43PNPox.jpg?f=fotoalbum_tile
Goed punt, ik voeg even de lampjes en trafo hier toe. Ik heb deze 48W trafo en 6x deze lampjes. Ik had verwacht dat dit zelfs met een 24W uitvoering zou werken... 🫠

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 09:24
Ik heb recent een viertal halogeen drivers vervangen door led-drivers, oa van Tradim, ook allemaal g4-lampjes. Volgens mij is Tradim betrouwbaar. Wat mij opvalt, maar ik ben geen kenner, is dat er wel heel veel verschil zit tussen de watt van de driver (en daarmee ook de ampere) en de g-4 lampjes. 6 x 1,5 = 9 watt. Dan is 48 watt wel veel. Volgens mij wordt geadviseerd iets van 10% ruimte te houden ivm aanzetten van de lampjes en een hoger verbruik op dat moment. Dan past een driver van 12 watt veel beter. Maar goed, daar heb je niet zoveel aan als je een 48 watt driver ter beschikking hebt.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik die Ledvance AC84133 opzoek kom ik er op uit dat ze niet dimbaar zijn.

Dat is volgens mij dus ook wat ze ook de verpakking duidelijk willen maken. Maar door combi van Ra en dimbaar in enkel vakje is dat niet zo duidelijk...

Dat een voeding veel meer vermogen kan leveren is niet zo heel belangrijk. Zolang de belasting de minimale belasting van de voeding maar haalt.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 22-02-2026 15:34 ]

• VisionMaster
Het is een raar effect. Ik had eerst de 24W versie en ik kon 2 lampjes aansluiten die aan en uit gingen. Maar, als ik ze 1 voor 1 verbind dan kon ik er 6 laten branden. Maar aanzetten ging niet meer. Met de 48W versie kan ik er 3 tot 4 activeren, maar bij lampje nummer 5 zakt het in. Ik heb geen idee hoe ik dit beter kan diagnoseren.

Flinke puzzel voor zoiets simpels (lijkt me). Maar om een 12V voeding uit een oude AT computer te moeten pakken voor een stabiele stroom lijkt me ook weer zo wat in de kast. 🤪

• VisionMaster
Septillion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:32:
Als ik die Ledvance AC84133 opzoek kom ik er op uit dat ze niet dimbaar zijn.

Dat is volgens mij dus ook wat ze ook de verpakking duidelijk willen maken. Maar door combi van Ra en dimbaar in enkel vakje is dat niet zo duidelijk...

Dat een voeding veel meer vermogen kan leveren is niet zo heel belangrijk. Zolang de belasting de minimale belasting van de voeding maar haalt.
Even terugkomende op die link. Daar zit een wonderlijk detail in: de Inrush-current. En dat is bij 12V dus blijkbaar 3.9A. Met 6 lampjes = 3,9 A bij 12 V is dat 46,8W in 1 hap. Ik heb even gerekend en ik kom, met de marge van 20% rekenende inderdaad dan op het aantal lampjes dat wel met deze transformator te schakelen valt.

Ik denk dat ik daar mijn antwoord heb... toch maar 2 transformatoren ipv 1. 8)

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 09:24
Ik heb het even nagekeken. Ik heb Philips led capsules van 1 Watt g4 gekocht. Ik heb één lamp met 12 van die lampjes en als driver heb ik Illuburg LED Transformator 12V 18W Flikkervrij voor Strip G4. Ik heb geen enkele flikkering of probleem.
Ik heb ook een Tradim LD40CV12D. Dat is een ronde driver, met gat erin en dip switches. Hierop heb ik 10 van die Philips lampjes zitten. Dit is in principe ook een 40 watt driver, maar die ik lager heb ingesteld met behulp van de switches.

Ik dim lampjes niet.

• VisionMaster
Ik ben nog een keer naar de winkel gegaan, nu met 2x 48W en het werkt. Het opstarten met ik wel dat alle sub-LED's in de G4 modules in stapjes aangaan. Dit is sub-seconden, maar zichtbaar.

Pagina: 1