Powersupply voor home/mediaserver?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• de_non
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-02 19:52
Ik zoek een?
Powersupply die stil en efficiënt is voor mijn homeserver pc.

Wat is je budget?
Ik wil er maximaal 80 euro aan uitgeven, liefst minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in al mijn builds een seasonic psu zitten, maar ik sta open voor suggesties van andere merken. Het is wel een vereiste dat ik genoeg SATA aansluitingen heb.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Ik ben bezig met een home/mediaserver.

Ik heb nu nog een seasonic 660w psu er in zitten, maar die is inmiddels ongeveer 14 jaar oud en draait nog prima voor zover ik kan beoordelen... maar is volgens mij aan vervanging toe. (of zou die nog een paar jaar kunnen blijven draaien? risico's?)

CPU; i5 9400 met stock cooler.
MB; Gigabyte Z390 UD
Ram; 16gb (weet even geen verdere specs.)
1x 256gb nvme voor Linux & CasaOS
Alle hdd's die ik nog had liggen in een Antec P100 gepropt;
2x 3TB hdd
3x 1TB hdd
1x 2TB hdd

Geschat verbruik 270w

[ Voor 2% gewijzigd door de_non op 22-02-2026 12:19 . Reden: spelfoutje ]

Beste antwoord (via de_non op 22-02-2026 14:01)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Risico is dat hij spanningspieken niet aankan, en een (klein) risico op kortsluiting.
Maar volgens mij gaat jouw build niet eens 150W trekken tijdens piekmomenten... Dus eigenlijk kan elke voeding wel.

Wat is je vraag precies? Platinum ipv gold is het hoogstwaarschijnlijk niet waard, gezien je over algemeen onder 10W in idle zit, of ben je van plan deze server continue te belasten (nonstop films downloaden e.d.)?

uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular

Is een goed optie. Let wel op, max 6 sata aansluitingen! Meer dan 6 wordt meteen paar tientjes duurder.

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 22-02-2026 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
  • Nu online
Risico is dat hij spanningspieken niet aankan, en een (klein) risico op kortsluiting.
Maar volgens mij gaat jouw build niet eens 150W trekken tijdens piekmomenten... Dus eigenlijk kan elke voeding wel.

Wat is je vraag precies? Platinum ipv gold is het hoogstwaarschijnlijk niet waard, gezien je over algemeen onder 10W in idle zit, of ben je van plan deze server continue te belasten (nonstop films downloaden e.d.)?

uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular

Is een goed optie. Let wel op, max 6 sata aansluitingen! Meer dan 6 wordt meteen paar tientjes duurder.

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 22-02-2026 12:25 ]

• de_non
99ruud99 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:20:
Goede vraag, dat was ik vergeten te vermelden, hij gaat 24/7 aan staan, de hdd's komen in idle te staan op het moment dat ze niet in gebruik zijn. Geen continue downloads, wel overweeg ik nog een minecraft server voor mijn kids of een FarmSimulator25 server er op te zetten, maar in eerste instantie is het voor backup van foto's (immich) en mediaserver (jellyfin).

Dus psu moet gewoon goed en betrouwbaar zijn, het liefst ook stil en niet te duur...

• 99ruud99
  • Nu online
Heb mn post upgedate met niet te dure psu. Niet modulair. (De wel modulaire is paar tientjes duurder , maar wel weer meer sata aansluitingen mogelijk, als je in toekomst wilt uitbreiden).

• de_non
99ruud99 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:33:
Heb mn post upgedate met niet te dure psu. Niet modulair. (De wel modulaire is paar tientjes duurder , maar wel weer meer sata aansluitingen mogelijk, als je in toekomst wilt uitbreiden).
Moederbord heeft ook maar 6 sata aansluitingen dus meer zal ik er niet in kunnen doen.

De modular versie kon ik overigens niet vinden. Ieder geval niet op tweakers...

Bedankt voor je advies, ik ga die niet modular maar bestellen en jou de schuld geven als het niet goed is }) :P (geintje natuurlijk)

[ Voor 22% gewijzigd door de_non op 22-02-2026 15:53 ]