Wat is deze metale strip tussen mijn deurkozijnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:34

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Beste Tweakers!

Ik ben bezig om op mijn bovenverdieping een nieuwe laminaatvloer te leggen. Nu wilde we deze door laten lopen over alle kamers, en de oude dorpels die er lagen weghalen. Bij het verwijderen van de dorpels kwamen we erachter dat er metale stips onder zatten. Deze zitten vast geniet(?) aan het beton.

Heeft iemand een idee wat de functie van deze stips is? En belangrijker kunnen we deze gewoon weghalen? Misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen, maar op Google krijg ik ze niet gevonden helaas.

Het gaat hier om metalen deurkozijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvuOmprgfyX_f99jgujeHckm_CI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x52QHpknMHziIkwF5X5iLHRG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRM8NWdwWekLX8WuPdX0XaWspNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dJ9cBlEQmAmlijCTLuZjjFc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBVvk55P-pgDnpZL9aWr52h6wZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4HeLe6HL3OJDXwixr354FtC.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 54% gewijzigd door Koozza op 21-02-2026 20:29 ]

Beste antwoord (via Koozza op 22-02-2026 09:21)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:06
Die strip zit daar om er voor te zorgen dat de staande stijlen van het kozijn niet gaan wijken, dit zou zonder strip kunnen gebeuren omdat de stijlen enkel maar geklemd zitten om de kop van een wand of lat.
Ik zou mijn laminaat er overheen leggen als dit past in de dikte van de ondervloer.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Mogelijk zitten die strips er om de dorpels op zijn plek te houden

Spel en typfouten voorbehouden

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:30:
Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Mogelijk zitten die strips er om de dorpels op zijn plek te houden
Sorry! Ik was ze vergeten toe te voegen aan de post. Inmiddels zitten ze erbij! :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Veel kans dat die strips aangebracht zijn om de houten dorpels op vast te kunnen zetten met zo min mogelijk zichtbare bevestigingen én daarmee dus te voorkomen dat ze krom gaan trekken op een 'koude' betonnen vloer.

Maar: Een plaatje verteld vaak al veel meer dan dat 1000 woorden kunnen overbrengen.

Metal-Stud kozijnen (met een bovenlicht?) dus..... 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 21-02-2026 20:43 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-02 23:37
Dit lijken me metalen polynorm kozijnen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die strips zijn een tijdje regelijk standaard geweest onder kozijnen om ze makkelijk te kunnen plaatsen de strip wordt afgedekt met een dorpel. of je ze weg kan halen hangt een beetje af van je muur en hoe het kozijn veder vast zit, met weg slijpen loop je het risico dat je kozijn "los" komt te zitten. dit zijn eigenlijk altijd inmetsel kozijnen (geen garantie) en die zitten vaak ook vast met van die inlijm/inmetsel strips vast helaas zijn die niet altijd allemaal gebruikt ;) ik heb wel eens succes gehad door een kozijn wat los is komen te zitten (nadat een vorige bewoner die strip heeft weggehaald) vast te purren dat kan door gaatje boren vanuit de muur schuin in de holte van het kozijn en vol blubberen.

hier kan je de strip duidelijk zien.
https://gebruiktehandel.n...kozijnen-7-9-12dik-a34-19

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 21-02-2026 22:02 ]

• Dratsabylgu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 22:57
Waarom weghalen, onder het laminaat ga je toch zeker wel een ondervloer leggen tegen het contact geluid dat je anders krijgt. Neem daar dan een zachtboard ondervloer voor van 10mm dan blijven die strips daar wel onder.

Acties:
  • Beste antwoord

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:06
Die strip zit daar om er voor te zorgen dat de staande stijlen van het kozijn niet gaan wijken, dit zou zonder strip kunnen gebeuren omdat de stijlen enkel maar geklemd zitten om de kop van een wand of lat.
Ik zou mijn laminaat er overheen leggen als dit past in de dikte van de ondervloer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25
Alternatief is om de gelegenheid aan te grijpen om de stalen kozijnen te vervangen.

Vaak worden stalen kozijnen na enkele decennia minder fraai. Technisch gaan paumelles en opdekdeuren dan ook wat hangen waarbij herstel steeds lastiger wordt. De uitvoering is tevens vaak met bovenlicht wat tegenwoordig weinig fans heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2026 08:41 ]

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Kennelijk is dit stripje dus toch structureler dan ik vooraf dacht. De reden om hem weg te halen zou zijn dat je dan meer keuze hebt in ondervloeren.

Maar we laten ze lekker zitten en leggen een 10mm ondervloer er tegenaan en dan het laminaat eroverheen. Bedankt allemaal voor het meedenken!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
Rukapul schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:40:
Alternatief is om de gelegenheid aan te grijpen om de stalen kozijnen te vervangen.

Vaak worden stalen kozijnen na enkele decennia minder fraai. Technisch gaan paumelles en opdekdeuren dan ook wat hangen waarbij herstel steeds lastiger wordt. De uitvoering is tevens vaak met bovenlicht wat tegenwoordig weinig fans heeft.
Ik moest erg lachen om deze reactie. Gaf sterke associaties met het geweldige buurman en buurman waarin niet zelden simpele klusjes ontaarden in grote slooppartijen. Maar serieus, if it aint broke don't fix it, een kozijn (goed) vervangen is geen simpele DHZ klus.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:49
Rukapul schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:40:

De stalen kozijnen kun je makkelijk schilderen, met de juiste primer en moderne lak worden ze echt weer als nieuw. De paumellen (scharnieren) kun je heel makkelijk met een inbussleuteltje afstellen. Nieuwe opdekdeuren zijn er in alle prijsklassen, onbehandeld, in de primer, afgelakt, met kartonnen binnenkern, volkern enz.
Het voordeel van dit systeem is dat het altijd past (wel rekening houden met links- en rechtsdraaiend).
Met het "bovenlicht" (glas) krijg je wat extra daglicht op de overloop. Alternatief is dichtmaken met een gipsplaatje.
Pagina: 1