Draagbalk tbv afdak/pergola bevestigen aan buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m_willemse
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:37
Wat is de beste manier om een dragende balk aan de gevel te bevestigen?
Ik wil een dragende balk (zie tekening) aan de gevel van mijn nieuwbouwwoning bevestigen tbv een afdak en (stevige) pergola en twijfel over de juiste bevestigingsmethode.

De eenvoudigste oplossing lijkt het gebruik van keilbouten of pluggen in het buitenblad. Voor zover ik begrijp is het buitenblad bij nieuwbouw echter niet geschikt om een dragende constructie aan te bevestigen.

Een alternatief waar ik aan denk, is het toepassen van draadeinden die via het buitenblad en de spouw in de binnenmuur worden verankerd met een chemisch anker. Daarbij zou ik werken met een opvulbus (RVS buis) om te voorkomen dat het buitenblad naar binnen wordt getrokken bij het aandraaien van de balk.

Mijn vragen:
  • Is dit inderdaad de beste oplossing in deze situatie?
  • Zijn er betere of gangbaardere alternatieven?
  • Levert deze constructie koudebruggen op, of is die impact verwaarloosbaar?
  • Bestaat er een verhoogd risico op vochtindringing langs de draadeinden of opvulbussen?
Alle inzichten of praktijkervaringen zijn welkom :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV8XDdxNL-SuxaYBRplqnZcpfrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bho1SCtfeMcr0fGXewWE74cf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
wat heb je voor huis? steen, beton, HSB met steenstrips erop, strobalen?
je wil iig geen metaal van buiten naar binnen laten doorsteken, dat is een koudebrug.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• m_willemse
No Hands schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:37:
wat heb je voor huis? steen, beton, HSB met steenstrips erop, strobalen?
je wil iig geen metaal van buiten naar binnen laten doorsteken, dat is een koudebrug.
Het huis op de tekening, buitenblad van 10cm (gemetselde stenen), spouw van 15cm , binnenblad van 12cm (kalkzandsteen).

• No Hands
m_willemse schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Het huis op de tekening, buitenblad van 10cm (gemetselde stenen), spouw van 15cm , binnenblad van 12cm (kalkzandsteen).
Dan gewoon een balk met slagpluggen vastzetten aan die gevel toch? Waarom zou dat bij nieuwbouw niet kunnen?

• m_willemse
Dat was in eerste instantie mijn plan, maar toen ik het voorlegde aan ChatGPT, kwam ongeveer onderstaande eruit.
Via andere bronnen kan ik hier eigenlijk weinig informatie over vinden, daarom informeer ik hier even hoe het nu precies zit 🙂
Geen dragende functie: Het buitenblad is slechts een regenjas voor je huis. Het zit met dunne spouwankers vast aan het binnenblad (van beton of kalkzandsteen). Als je een zware balk aan alleen de bakstenen hangt, kan de gevel door het gewicht naar buiten trekken of gaan scheuren.
Hevelwerking: Een balk voor bijvoorbeeld een overkapping oefent niet alleen verticale druk uit, maar trekt ook aan de muur. Bakstenen en voegen kunnen deze trekkracht slecht opvangen; ze zijn gemaakt om te stapelen, niet om aan te hangen.
Stabiliteit van de spouw: Tussen je buitenmuur en de woning zit een holle ruimte (de spouw) met isolatie. Bevestig je alleen in het buitenblad, dan rust de volledige last op een dunne wand van ±10 cm die geen steun heeft van achteren

• No Hands
wederom het bewijs dat Chatgpt nog te dom is om te poepen.

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Heb het wel eens nagevraagd bij fisher om een strijkbalk te monteren. Kwam er op neer dat een plug van SXRL10x140 vaker geadviseerd wordt.

“ Wanneer de SXRL 70mm in de baksteen wordt bevestigd heeft deze een opneembare last van 1.14kN(114kg), waarbij de baksteen de zwakste schakel was volgens fisher. Dit is hetzelfde bij chemische ankers”

Dus met een paar van die dingen zit het echt wel vast.

Staan op de site hele tabellen nu ook. Dus je kan alles opzoeken daar :)

Chat heeft het vaak fout indd.

[ Voor 12% gewijzigd door Passie-m op 21-02-2026 22:00 ]

Pagina: 1