Druppel bij meer dan 1 kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-03 15:43
Sinds een aantal dagen merk ik dat er bij 2 kranen in huis een druppel hangt aan de kraan.

Het gaat om de kraan bij de wastafel in de badkamer en de wc wasbak (2 verschillende verdiepingen.)

Het huis heeft eigenlijk ook maar 2 gewone kranen, keuken zit verder een quooker en daar speelt het niet.
Buitenkraan is afgesloten vanuit binnen.

Alle leidingen in huis zijn 5 jaar geleden vervangen, met daarbij ook de kranen. In die tijd is ook de watermeter van het waterbedrijf nog vervangen.
Druk bij de watermeter staat op 3 (bar?)
Als ik er een glaasje onder zet in de nacht, dan zitten er misschien 2 druppels in.

Heb ik hier toevallig gewoon 2 kranen waar het ringetje van versleten is of een ander probleem?
Ik lees o.a. dat een drukventiel na de watermeter een oplossing zou kunnen zijn, maar dat lijkt me niet bestrijding van de oorzaak.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
3 bar is normaal, zelfs zeer gemiddeld. Is het een woonhuis of appartementencomplex met eigen hydrofoorpomp (nodig bij >4 verdiepingen meestal)?

Je hebt een watermeter die dat laat zien? Cool, nog nooit tegengekomen.

Je kranen zijn dus vast gewoon lek, lijkt me. Kan er gruis van tijdens het vervangen of bouwen in zitten? Hoog kalkgehalte?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

3-Bar aan druk op je leidingwatersysteem is gewoon normaal (erg netjes zelfs, precies tussen de geadviseerde 2 en 4 Bar aan gewenste leidingdruk waarbij 1.5 Bar eigenlijk overal als minimum aangehouden wordt). Ik zou als ik jou was gewoon de 'leertjes' een keer vervangen en 't dan nog eens af gaan kijken (waarbij ik niet weet hoe oud de huidige kraanleertjes zijn).

Er van uitgaande dat het daadwerkelijk kranen met 'leertjes' zijn (en dus geen 'moderne' kranen met keramische ringen): Datzelfde zou ik tevens ook meteen (preventief) doen bij de kraan waarop je wasmachine aangesloten zit. Dat soort kranen worden vaak 'vergeten' doordat ze bijna altijd open staan (en dan meestal ook van een 'waterslot' voorzien zijn).

En voor de zekerheid: Bij het dicht draaien van een waterkraan.... DICHT = DICHT!!! Je hoeft zo'n ding niet op maximale kracht uit je lichaam aan te draaien 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 21-02-2026 18:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse