Thinkerpad T490 valt uit na 20sec

Pagina: 1
Acties:

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:43
Beste allen,

Graag zou ik willen weten hoe het kan dat de T490 uitvalt.

Als de T490 op de lader zit en je zet deze aan, na 20 seconden tot één minuut aan en valt daarna uit.
Als de T490 aan staat en je tilt of verschuift de laptop, dan valt deze ook uit. Daarna gaat hij niet meer aan.

Via YouTube heb ik gezien dat er aan de onderkant van de laptop een soort resetknop zit. Als je deze 15 seconden ingedrukt houdt, zou de T490 weer moeten werken. Dit klopt, maar helaas weer slechts voor 20 seconden tot één minuut.

De batterij is volledig opgeladen.
Ik krijg ook totaal geen kans om verder te kijken in de T490, want hij valt telkens uit.

Bij het opladen brandt er aan de zijkant van de T490 een indicatielampje dat aangeeft dat deze oplaadt. Maar als de T490 aan heeft gestaan en vervolgens uitvalt, brandt dit lampje niet meer. Pas wanneer je het resetknopje 15 seconden ingedrukt houdt, kun je de T490 weer aanzetten voor minimaal één minuut.

Ik heb ook op het forum gekeken, maar kan hier niets over vinden :-( Mocht je een link naar een forum hebben, dan zou het fijn zijn deze toe te voegen ik heb mijn best gedaan en waardeer het als je de informatie met mij wilt delen over het probleem met de T490.

Alvast bedankt voor jullie aandacht! 8)

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Typische hardware‑scenario’s bij de T‑serie die precies dit geven:
• Slechte verbinding tussen batterij en moederbord (connector, kabel, of MOSFET rond de batterij‑in/AC‑in).
• Haarscheur in het moederbord rond de voedingslijn (bijvoorbeeld door val, druk of buiging).
• Kortsluiting of contactprobleem onder de RAM‑afdekfolie of andere metalen shields, die bij beweging tegen componenten drukken.
• Defecte “power management” chip / embedded controller op het moederbord zelf (komt vaker voor, waarbij de oplossing uiteindelijk een motherboard‑vervanging is).

Dat de oplaad‑LED na uitvallen niet meer brandt tot je de reset‑pinhole gebruikt, is een heel sterke indicatie dat de EC/power‑circuit crasht en zichzelf uitschakelt, niet dat alleen de batterij leeg is.

https://www.reddit.com/r/...n_when_i_move_or_lift_it/
https://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=135738

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• isman
Juup schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:21:
Typische hardware‑scenario’s bij de T‑serie die precies dit geven:
• Slechte verbinding tussen batterij en moederbord (connector, kabel, of MOSFET rond de batterij‑in/AC‑in).
• Haarscheur in het moederbord rond de voedingslijn (bijvoorbeeld door val, druk of buiging).
• Kortsluiting of contactprobleem onder de RAM‑afdekfolie of andere metalen shields, die bij beweging tegen componenten drukken.
• Defecte “power management” chip / embedded controller op het moederbord zelf (komt vaker voor, waarbij de oplossing uiteindelijk een motherboard‑vervanging is).

Dat de oplaad‑LED na uitvallen niet meer brandt tot je de reset‑pinhole gebruikt, is een heel sterke indicatie dat de EC/power‑circuit crasht en zichzelf uitschakelt, niet dat alleen de batterij leeg is.
Thanks!!
https://www.reddit.com/r/...n_when_i_move_or_lift_it/
https://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=135738

• isman
Heel interessant dit.

hij staat nu gewoon voor 30 min aan, dit doordat ik de T490 niet heb aangeraakt, ik bestuur nu alles met een externe muis en keyboard. misschien dat er iets toch mis is wat JUUP heeft beschreven hierboven.

Ik weet niet hoe ik er achter kan komen wat er dan "defect is aan de T490.

iemand een idee?