Sloot aanplanten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
Wij zijn eigenaar van een sloot van circa 50 meter lang. Het is een C-sloot waar eigenlijk nooit water in staat. De functie van waterberging is er dan ook eigenlijk niet. Doordat de sloot erg diep is (circa twee meter) en de kanten erg stijl zijn is maaien een hele grote klus want dat moeten we met een bosmaaier doen. Als we het niet maaien wordt het voor het oog een beetje een rommeltje. We zitten er dus aan te denken om de sloot te gaan beplanten om het een wat mooiere uitstraling dan alleen wild gegroeid gras te laten hebben. Nu lijkt mij het aanplanten van een sloot van een lengte van 50 meter een redelijk dure opgave. Of kan dat naar jullie idee meevallen? Daarnaast zitten we ook te denken aan wildbloemenmengsel wat meerjarig (of voor eeuwig als dat uberhaubt bestaat) te strooien. Dat lijkt ons een stuk goedkopere oplossing. Hebben jullie goede ideeën hierbij?

Alle reacties

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Vlugge zoek opdracht op Google geeft dit:

"Een C-sloot is een type watergang, vaak een kleinere sloot of greppel, waarvoor het onderhoud (zoals schonen en baggeren) de verantwoordelijkheid is van de aangrenzende grondeigenaren, niet van het waterschap. Deze sloten mogen niet dichtgroeien of dichtslibben.
Vallei en Veluwe"

Wat u dus wilt doen mag niet.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
hanev001 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:53:
Vlugge zoek opdracht op Google geeft dit:

"Een C-sloot is een type watergang, vaak een kleinere sloot of greppel, waarvoor het onderhoud (zoals schonen en baggeren) de verantwoordelijkheid is van de aangrenzende grondeigenaren, niet van het waterschap. Deze sloten mogen niet dichtgroeien of dichtslibben.
Vallei en Veluwe"

Wat u dus wilt doen mag niet.
Waarom niet? Het onderhoud is toch voor mijn rekening?

• No Hands
  • Laatst online: 16:46
Sunri5e schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Waarom niet? Het onderhoud is toch voor mijn rekening?
Ik denk dat @hanev001 doelt op het dichtgroeien. Als jij zaken gaat aanplanten ga je dus niet meer maaien en dus ontstaat er begroeiing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:32
Ja maar de sloot moet een sloot blijven en er moet water doorheen kunnen stromen.

Ik heb ook zo'n sloot achter in de tuin, elk jaar in Januari krijg ik een officieele waarschuwing van het waterschap dat de sloot schoon moet zijn.

Als je het niet zelf doet, doet het waterschap het voor jou en zie je de rekening wel tegemoet.

• hanev001
  • Nu online
Het zit hem in de laatste zin. Iets aanplanten betekend dichtgroeien.
Inzaaien met wilde bloemen lost niets op want ook die moet je minstens 1x per jaar maaien.

Maar als je toch iets wil doen is het verstandig om eerst navraag te doen bij jouw Waterschap. Misschien valt daar nog wat mee te regelen.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:01
Wat ik hier in de buurt zie is ook een c-sloot waar de bewoners aan 1 kant een worteldoek hebben gelegd en daarin een laaggroeiende bodembedekker (cotoneaster) hebben geplant. Of het mag geen idee, maar wellicht ook een optie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Milo85 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:58:
Wat ik hier in de buurt zie is ook een c-sloot waar de bewoners aan 1 kant een worteldoek hebben gelegd en daarin een laaggroeiende bodembedekker (cotoneaster) hebben geplant. Of het mag geen idee, maar wellicht ook een optie.
Is wel iets wat ze bij een stukje rivier (Utrechtse Vecht) hebben gedaan hier. Zolang de capaciteit van de sloot in M3 niet erg afneemt (en dat denk ik niet) lijkt het me wel een mooie oplossing eigenlijk.
Maar zal wel een investering zijn die ik zelf even zou navragen bij het waterschap.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:03
Je kunt inheems meerjarig zaaien. Met wat geluk wordt het gras een beetje verdrongen en ziet het er ook leuk uit. Ga geen riet of iets dergelijks planten, blijf bij laag tot middelhoge planten (tot 50cm).
Soorten o.a.: Moerasspirea, Dotterbloem, Pinksterbloem, Watermunt, Grote wederik, Moeraswalstro, Wilde bertram. Er zijn speciale mengsels voor slootkanten te koop, o.a. bij Cruydthoeck .
De slootkant pas maaien als alles is uitgebloeid, in de late herfst dus

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Grondhandelaar bellen. Sloot stuk minder steil af laten graven voor het zand. En dan lekker een robotmaaier er op voor het geld dat je ontvangen hebt voorde grond :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• hanev001
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:13:
Grondhandelaar bellen. Sloot stuk minder steil af laten graven voor het zand. En dan lekker een robotmaaier er op voor het geld dat je ontvangen hebt voorde grond :)
Ik vind dit idee pure humor. Dit soort sloten vormt meestal de grens tussen verschillende eigenaren en kan dus niet zomaar anders gemaakt kan worden. En ook zal je daar toestemming van het Waterschap voor nodig hebben.

Het lijkt je ontgaan te zijn dat dit om een sloot gaat. Zelfs als deze een groot deel van de tijd droog staat, hij ligt er niet voor niets. Zo nu en dan zal er dus water instaan en ik denk niet dat er al onderwater robotmaaiers bestaan en elke keer een nieuwe robot kopen als de vorige na onderdompeling defect is wordt een dure grap.
Pagina: 1