Gaming PC voor zoon van 12

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views

Vraag

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-02 22:37
Ha allen,

Normaal gezien ben ik actief op andere delen van tweakers maar dat is ook al weer lange tijd geleden.
Ik heb nu iets waar ik echt helemaal geen kaas van heb gegeten dus ik hoop op input van mijn mede tweakers.

Mijn zoon van 12 heeft jarenlang op de switch fortnite en rocket league gespeeld. Dit doet hij graag echter is hij de laatste tijd steeds meer aan het vragen om een gaming PC.
Nu gaat hij vanaf volgend jaar ook naar de middelbare en zal hij ook meer voor school op de computer moeten gaan doen dus leek het ons een goeie om dat te combineren. Hij heeft zelf ongeveer 300-400 euro en wij willen daar ook nog een dergelijk bedrag voor bijleggen.

Het zou dus voor volgens mij basale spellen zijn in het begin, maar ik kan me zo maar voorstellen dat dat later anders wordt. Rocket League of Fortnite kan ook op mijn laptop met i5 en Iris Xe graphics... Het zou dus mooi zijn als we de computer nog later kunnen uitbreiden / upgraden. (is dat uberhaupt te doen mbv youtube of moet je daar serieuze ervaring voor hebben).

Nu de vraag aan jullie. Waar moet ik op letten / mee rekening houden qua:
- Processor Intel of AMD en welke (en hoe erg is het als de processor wat ouder is
- Grafische kaart wat is het verschil tussen de verschillende kaarten en wanneer ga je dat echt merken?
- SSD / HDD. SSD heeft voor mij de voorkeur volgens mij
- Werkgeheugen. Hoeveel minimaal en wat is het verschil tussen DDR4 en DDR5?

Met deze overweging ga ik er overigens vanuit dat ik met Microsoft Family account verschillende games gewoon qua tijd kan beperken. Dit kan toch?

Hebben jullie verder nog tips? Verder is het welkom als mensen die een geschikte gaming PC aanbieden zich melden. Met dit budget zijn we niet nieuw aan het zoeken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 20:26
Als je niet naar iets nieuws zoekt, dan zou ik gewoon in "vraag & aanbod" kijken hier op de site of er iets tussen zit

who put a "stop payment" on my reality check

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:55
Heb je zelf ook al iets in gedachten? Het is namelijk belangrijk voor ons (en jezelf), dat je al met een voorzetje komt dmv. Handleiding Pricewatch. Zo'n wensenlijstje kan ons al helpen met een idee voor waar je naar kijkt en welk bedrag je in gedachten hebt.

De markt voor PC gaming is op dit moment vrij verzadigt. Geheugen, videokaarten en opslag zijn duur. Eraan liggende hoeveel jullie als ouders bij de 300-400 euro willen bijleggen, kan iets leuks worden gemaakt, of zal er naar 2e hands moeten worden gekeken.

Op YouTube staat wel het een en ander dat je kan helpen, maar persoonlijk vindt ik de volgende video eigenlijk het beste en meest behulpzame.
Processor Intel of AMD en welke (en hoe erg is het als de processor wat ouder is
In principe is AMD op dit moment de beste keuze. Heeft goede instap CPUs voor een normale prijs en hebben een goed upgradebaar platform met AM5. De vorige generatie, AM4 met DDR4, is ook nog prima, maar kun je die moeilijk upgraden, doordat de CPUs in het hogere segment duurder zijn.

Intel kan in principe wel, en heeft een iets betere interne GPU, maar is dus minder upgradebaar, aangezien de komende generate alweer de laatste is op het LGA 1851 socket. Ook in dit geval zou een oudere generatie, LGA1200 socket met DDR4, kunnen, maar is dit ook minder upgradebaar door duurdere CPUs in het hogere segment.
Grafische kaart wat is het verschil tussen de verschillende kaarten en wanneer ga je dat echt merken?
Verschil tussen videokaarten (ik neem aan dat je NVIDIA en AMD bedoeld), is er op dit moment zeker.
De budget of instapkaarten zijn momenteel de RTX 5060 8GB en RX 9060 XT 8GB. Deze zijn erg aan elkaar gewaagd en verkijgbaar voor rond dezelfde prijs. De RX 9060 XT heeft een 16GB variant, maar die is ook ~100 euro duurder.

Intel heeft sinds kort ook weer videokaarten op de markt, bijvoorbeeld de ARC B580, en die zijn qua VRAM iets royaler, maar voor hun prijs en performance lopen ze achter op NVIDIA en AMD.

Videotje over de huidige instapkaarten en de performance die ze ongeveer hebben:
SSD / HDD. SSD heeft voor mij de voorkeur volgens mij
SSD is inderdaad de beste keuze. Een oude, mechanische HDD wil je eigenlijk niet meer standaard in je PC hebben. Veels te langzaam en maken meer lawaai. Een NVMe SSD kan ook nog eens direct op het moederbord geinstalleerd worden in plaats van ergens in de kast.
Werkgeheugen. Hoeveel minimaal en wat is het verschil tussen DDR4 en DDR5?
Het minimum is nu toch echt wel 16GB. Het verschil tussen DDR4 en DDR5 is qua snelheid en prijs aanzienlijk, maar DDR4 kan nog prima meekomen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

Dit topic is gesloten.