Router en repeaters, versterkers?

Pagina: 1
Acties:

• kww1976
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-02 12:20
Ik woon sinds kort in een eigen woning in Duitsland. Net over de grens met Nederland. In het buitengebied is echter alleen nog een dsl verbinding, maar ik sta op de wachtlijst voor glasvezel.
Om hierop voorbereid te zijn dacht ik aan een Fritzbox 5790AX router/modem.
Echter heb ik wat advies nodig om te bepalen hoe ik stabiel internet/wifi door het hele huis krijg.

Mijn woning is 174 M2, de aansluiting zit in de woonkeuken die naast de woonkamer ligt. In de woonkamer heeft de iptv een bij voorkeur bekabelde signaal nodig.
Op de begane grond ligt ook de slaapkamer en badkamer waar nu praktisch geen wifi signaal komt vanuit de hotspot van de telefoon.
Op de eerste verdieping zijn 4 slaapkamers waarvan 2 thuiswerkplekken moeten worden. Tussen die 2 slaapkamers zit een dunne houten wand. De vloer boven is trouwens van hout waar die op de begane grond van beton is.
Het is een grote verbouwing om boven een netwerkkabel te krijgen dus ik zou graag naar stopcontact oplossingen willen zoeken. De tv beneden kan via een 20 a 25 meter lange kabel op de router aangesloten worden of via een repeater in het stopcontact.
Fritzbox word hier door Telekom aangeraden dus daar wil ik het graag bij houden.

Maar nu heeft Fritzbox diverse apparaten om internet en wifi uit te breiden en ik weet niet zo goed wat de beste oplossing is.
Zo zou de 1120E bijvoorbeeld bij de tv kunnen en daarmee een lange utp kabel vervangen, maar of dat slim is? En boven zou een 1200AX voldoende zijn?
Of zie ik nog opties over het hoofd?

Dank alvast voor het meedenken.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:10
Het begint natuurlijk met je internet verbinding.
Is die dsl wel stabiel genoeg en snel genoeg?
Dat er nog geen glasvezel ligt betekent niet dat er geen betere oplossing beschikbaar is.

• kww1976
Het is een 100 mb verbinding, dat is momenteel ook de snelste verbinding die hier mogelijk is. Glasvezel ligt in de stoep, maar als ik als enige glasvezel in mijn huis wil hebben dan moet ik 1500 euro betalen.
Daar wacht ik dus nog wel even mee, maar ik zoek wel een oplossing die toekomstgericht is zodat ik niet weer apparatuur hoef te wisselen als glasvezel wel aangesloten wordt.
De 5790AX geeft Telekom zelf ook aan als beste optie.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
1 tip, begin nooit aan powerlines. Bij dit soort dingen is het altijd of het goed werkt(en blijft werken). Een 1200AX is prima zolang je het bekabeld aansluit, ga voor de 3000AX of hoger als je draadloos wil werken

• kww1976
De 3000AX kan ik dan boven neerzetten zonder dat deze bedraad aangesloten moet worden?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
Internet en wifi zijn tegenwoordig net zo belangrijk geworden als elektra en water en verdient imho dezelfde aandacht. Zeker als je er voor werk afhankelijk bent van goed werkend internet.

Ik snap dat je er niet om zit te springen, maar ik zou toch de moeite nemen om kabel(s) te leggen naar of meerdere accesspoints in het deel van je huis waar je nu slechte wifidekking ervaart.

Spel en typfouten voorbehouden

• kww1976
Dat zit er voorlopig niet in, al ben ik het met je eens.
Momenteel werk ik via hotspot van de telefoon en daarmee kan ik ook thuiswerken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Vergeet idd powerline en ga mesh wifi proberen. In jouw geval paar fritz repeaters

Of dat gaat werken is even afwachten, duitse huizen zijn naar mijn ervaring wat dikker qua binnenmuren dan nl

de FRITZ!Box 5690 Pro is tri band dus als je hier paar tri band repeaters aan knoopt ga je de meeste snelheid overhouden

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 21-02-2026 21:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
kww1976 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:15:
De 3000AX kan ik dan boven neerzetten zonder dat deze bedraad aangesloten moet worden?
Zolang je woning niet al te geïsoleerd is moet dat geen probleem zijn. Feitelijk makkelijk te testen om zonder repeater met je smartphone of laptop te testen

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:59
Het allerbest zou zijn om op elke verdieping een UTP kabel te hebben die verbonden is met de Fritz. De 1200ax bekabeld aansluiten, werkt prima. Als je wifi 7 wilt (met 2.5gbit) is de Fritz 2700 een goede maar duurdere optie. Key take-away; kabels trekken!

• kww1976
Ik denk dat ik eerst voor de 5790AX ga met de 3000AX. Die kan ik eerst zonder kabels aansluiten en later bedraad.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap het niet je hebt een houten vloer naar de eerste verdieping dan is er ook een route voor een kabel. Het hoeft niet de kortste route te zijn. Bij mijn broer zijn we via de kruipruimte naar de 2e verdieping gegaan om daarna naar de 1e af te dalen. Kortom kijk eerst eens goed naar schagten en leidingen waarlangs je kan gaan. Eventueel kan je via de spouw of gewoon buitenlangs.
Bedenk dat stabiel en goed internet meer rust geeft dan een kabel in het zicht verstoord.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• kww1976
Ik heb het huis net 3 maanden, er lopen geen leidingen in het zicht van beneden naar boven. Veel zit achter schotten denk ik. Er lopen telefoon kabels, maar die lijken zomaar ergens in de muur te verdwijnen zonder duidelijke uitgang. Ook zijn er coax kabels die nergens toe lijken te gaan.
Het huis heeft nog wat meer werk nodig, en kabels komen er zeker. Maar momenteel gaat mijn buitenland bundel er best snel doorheen, en mijn werkgever vind het ook vast niet goed dat ik alles op de werk hotspot doe. Er moet dus op korte termijn een router komen die ik in een paar maanden bedraad aan kan sluiten en die toekomst gericht is voor glasvezel.
Dus niet de wil ontbreekt, bekabeld gaat zeker gebeuren, maar meer het hoe.
Dat moet ik verder onderzoeken en eventueel navragen.

• laurens0619
  • Nu online
kww1976 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:34:
Ik denk dat ik eerst voor de 5790AX ga met de 3000AX. Die kan ik eerst zonder kabels aansluiten en later bedraad.
Zijn die beide tri-band? De 3000AX namelijk wel maar de 5790AX kan ik niets over vinden. Wel de FRITZ!Box 7590 AX
maar die lijkt dual band. Denk dat een tri-band repeater dan nog steeds helpt maar je haalt er niet het maximale uit

Je kan ook de adsl modem laten voor wat het is en een losse (tri-band) mesh set erop aansluiten. Ik denk dat je dan goedkoper uit bent (bv deco x50, xe75, be65)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 23-02-2026 09:33 ]

• kww1976
Ik dacht aan deze set: https://wifilinks.nl/prod...6-set-7590ax-3000ax-nieuw
En Fritsbox omdat Telekom dat zelf ook aanraadt/verkoopt.

• laurens0619
  • Nu online
Fritz is goed spul maar gaat wat verder dan Wifi. Het is dus ook een router met mooie functies erin (vpn etc).
Je hebt bij Mesh grofweg te maken met:
- Wifi standaard (wifi 5, 6 en 7)
- Dedicated backhaul of niet (dus apart 6ghz kanaal of 2e 5ghz kanaal) ook wel dual band of tri-bamnd genoemd

Dat laatste zorgt ervoor dat je in principe geen snelheidsverlies krijgt door het meshen omdat er 2 wifi kanalen naast elkaar worden gebruikt: 1 voor de communciatie tussen de accesspoint en 1 voor de communiatie naar de client.

Normaliter is of je hele set tri-band of dual band. Deze set is een mix.De repeater is tri band, de router dual.
Als er een tri-band Frtizbox adsl router bestaat zou ik die nemen. Als die er niet is, is dit ook prima set.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 13:44
Realiseer je dat Ethernet over Powerline het beste werkt als de beide kastje op dezelfde groep zitten.
Als ze op verschillende groepen of heel ver uit elkaar zitten kan de datarate enorm tegenvallen!
Een alternatief is om geen powerline te gebruiken maar alles draadloos.
Ik heb zelf meerdere Fritz!WLAN Repeaters 1750E als MESH netwerk die allemaal een eigen bekabelde netwerkverbinding hebben. Maar ze kunnen ook "repeaten" zonder een bekabelde verbinding.
Mijn router en MESH master is een Fritz!Box 5790AX.
De 1750E repeaters zijn al wat ouder maar worden daarom regelmatig voor een paar tientjes aangeboden op V&A.
Met een paar van die repeaters op strategische plekken zou je overal goede WiFi dekking moeten kunnen krijgen. En zodra de kabels er liggen kun je de verbinding nog beter maken.
Lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door peterpv op 23-02-2026 10:28 ]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 13:44
kww1976 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:15:
Als die 3000AX boven een (hele) slechte WiFi connectie heeft met de 5790AX dan gaat dat slecht werken.
Beter zet je de 3000AX ergens in het midden, dus tussen de 5790AX en de plek waar je goede WiFi wilt.
De totale verbinding is zo slecht als de slechtste verbinding dus het werkt beter als je de "slechtheid" (afstand) verdeelt:
5790AX -----------------------------------------3000AX---PC :'(
5790AX -----------------------3000AX---------------------PC :)

[ Voor 23% gewijzigd door peterpv op 23-02-2026 10:37 ]

• laurens0619
  • Nu online
Met hierboven.
Daarom adviseer ik ook om een los mesh wifi systeem te overwegen.

Vaak is de plek waar het ADSL signaal binnenkomt RF technisch niet de beste plek (bv de meterkast).
Door het los te trekken kun je de eerste, bekabelde, mesh node bv buiten je meterkast hangen waardoor de andere nodes een beter signaal krijgen.

Cross-verdieping adviseer ik om zoveel mogelijk van het trappengat gebruik te maken. Dus je hoofd node en repeaters allemaal bij het trappengat.

• kww1976
Ik heb eerst de set besteld, en als dat niet voldoende is komt er een 2e 3000AX bij. Ik zal die eerste in het trapgat zetten.
Dank allemaal
Pagina: 1