W11: Kan autoplay.exe niet starten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:06
Sinds vandaag toch maar een upgrade van W10 naar W11 uitgevoerd. Nu moet ik al mijn software opnieuw installeren en heb van wat programma's het e.e.a. nog staan. Dit betreft een folder met wat data en een autoplay.exe. Maar wat blijkt: W11 doet hier nogal moeilijk mee.
Wanneer ik het aanklik zie ik bij mijn muisaanwijzer een bolletje draaien. Daarna gebeurt er niks. Na wat zoekwerk lijkt het erop dat W11 hier streng tegen optreed vanwege veiligheid. Prima, schakel ik heel de bende rondom defender, firewall, anti tamper maatregelen etc helemaal uit. Via settings alsook via control panel eigenlijk alle opties m.b.t. autoplay enabled. Autoplay.exe starten als admin helpt niet, zo ook niet de compatibility optie. Daarin zie ik geen optie voor windows 10. Windows 8 geprobeerd maar ook dat veranderd niks.
Helaas blijft dus met alle opties de situatie onveranderd.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik wil namelijk zelf uitmaken wat en hoe ik iets wel / niet installeer op mijn pc :)

[ Voor 11% gewijzigd door Z0ttek3 op 20-02-2026 20:26 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Rechter muisknop. Run als admin een optie?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Z0ttek3
jack zomer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:11:
Rechter muisknop. Run als admin een optie?
Maakt geen verschil. Compatibiliteitoptie voor windows 10 is er ook niet. Windows 8 geprobeerd maar maakte ook geen verschil. Zal mijn post erop aanpassen ;)

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:08
Er mist wat achtergrond.
Is W11 een nieuwe installatie of een update?
Is het programma bv alleen een backup folder of echt geïnstalleerd?

• Z0ttek3
jaspermeul schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:14:
Er mist wat achtergrond.
Is W11 een nieuwe installatie of een update?
Is het programma bv alleen een backup folder of echt geïnstalleerd?
Het betreft een upgrade van W10 naar 11. Het is gewoon een folder met installatiebestanden. Er is dus (nog) niks geïnstalleerd. Het is ook geen backup oid.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Z0ttek3 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:27:
[...]

Het betreft een upgrade van W10 naar 11. Het is gewoon een folder met installatiebestanden. Er is dus (nog) niks geïnstalleerd. Het is ook geen backup oid.
Bij een upgrade hoor je echter geen software te verliezen. Een upgrade doe je namelijk vanuit Windows 10 naar dezelfde taal, editie (home/pro) en bitness (W11 is alleen 64-bits). Dan kies je behoud van bestanden en programma’s en kun je meteen door zonder alles opnieuw te doen.

Dus het klinkt alsof je bewust alles hebt laten verwijderen, of per ongeluk de verkeerde editie/taal hebt gekozen en nu dus een clean install van 11 over W10 heem hebt gezet.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15
Z0ttek3 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:05:
Sinds vandaag toch maar een upgrade van W10 naar W11 uitgevoerd. Nu moet ik al mijn software opnieuw installeren en heb van wat programma's het e.e.a. nog staan. Dit betreft een folder met wat data en een autoplay.exe. Maar wat blijkt: W11 doet hier nogal moeilijk mee.
Zoals al hierboven opgemerkt heb je dan blijkbaar geen upgrade gedaan maar een clean/upgrade zonder behoud van apps en gegevens.

Dus niet deze optie geselecteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnTuEEkk07bae9uD5JcL0QUjJC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxI38MHJ6nnVSFkRVIZEZpJL.png?f=fotoalbum_large

Misschien kan je het betreffende programma direct starten zonder autoplay.exe?
Wat vaak ontbreekt na een schone installatie zijn Netframework en Visual C++Runtimes:
Meestal installeer ik deze voor de Visual C++:
Github: abbodi1406/vcredist VisualCppRedist AIO
Pagina: 1