Autoverzekering en schade door tegenpartij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
"Ik vraag dit voor een vriend", maar dit keer ook echt. Een vriend van mij die in alle eerlijkheid zelf niet al te doortastend is en soms een beetje naïef heeft een paar weken geleden een ongeluk gehad met zijn auto, hij kwam van rechts, kreeg geen voorrang en de dame in de andere auto knalde bovenop hem. Haar rechtervoorkant en zijn linkervoorkant flinke schade.

Vrouw was volgens eigen zeggen in paniek en moest haar kinderen ophalen enzo en wou daarom niet ter plekke het schadeformulier invullen, terwijl die vriend van mij, Frank, dat wel wou, maar ja hij kon haar ook niet dwingen en ze hebben wel gegevens uitgewisseld, hij heeft foto's gemaakt, noem maar op. Uiteindelijk is zij er vandoor gegaan, lopend, want ze woonde om de hoek (was ook in een woonwijk) en met hun beide auto's op de parkeerplaats geparkeerd. Rijden deden ze nog wel namelijk. Frank heeft zijn kant van het schadeformulier ingevuld en dat opgestuurd, incl. foto's.

Dat werd in behandeling genomen en ca. 2,5 week later kreeg hij een e-mail met de volgende tekst:
Bedankt voor het toezenden van de stukken.
Je hebt aangegeven gebruik te willen maken van de Directe Schadeathandeling (DSA). Helaas kunnen wij je niet verder helpen. Hieronder zullen wij dit verder toelichten.

Deze schade valt niet onder de directe schadeafhandeling
Op basis van de huidige stukken kunnen wij deze schade niet in behandeling nemen. Het schadeformulier is niet door beide partijen ingevuld en ondertekend. Hierdoor valt je schade niet binnen de randvoorwaarden van Directe Schade Afhandeling (DSA).

Meld je schade bij de verzekeraar van de tegenpartij
Ben je van mening dat de tegenpartij aansprakelijk is voor de schade? Dan kan je deze alsnog zelf proberen te verhalen bij de verzekering van de tegenpartij. Op AllianzDirect.n| vind je tips om zelf je schade te verhalen. Je vindt er ook een verhaalbrief die je kan gebruiken. Is de tegenpartij niet verzekerd of is de dader onbekend? Dan kan het Waarborgfonds misschien een oplossing bieden.
Dit is dus bij Allianz Direct en de tegenpartij zit bij een ander. Zijn verzekering is WA+Casco.

Wat ik vreemd vind is dat ze op de een of andere manier dus niet in behandeling nemen? Nu moet ik toegeven dat ik ook tegen hem gezegd dat ik de bui al voelde hangen omdat hij het schadeformulier door de andere partij had moeten laten invullen.

Inmiddels is hij er wel via whatsapp achteraan gegaan en de tegenpartij reageert gelukkig wel, maar zegt dat zij hun schadeformulier digitaal gemeld hebben, ze willen echter geen bewijs ervan delen en ook niet met hem alsnog een papieren versie invullen.

Dus ja... wat nu? Als ik deze link mag geloven over digitaal melden van schades dan is het niet nodig om dit met de tegenpartij te doen. Maar het kan toch niet zo zijn dat je aan de goden bent overgeleverd en als de tegenpartij simpelweg niet wilt invullen (lekker schadevrije jaren behouden) dat je daarmee gewoon klaar bent?

Nu zegt de e-mail dat hij bij de verzekeraar van de tegenpartij moet gaan proberen te verhalen, maar iets zegt mij dat de verzekeraar die ze doorgegeven hebben helemaal niet klopt om er dus onderuit te komen. Een verzekeringsnummer willen ze namelijk ook niet delen. Dus ja, hij gaat met die verzekeraar bellen, dat sowieso.

Maar wat zijn verder nog je opties in deze situatie?

Oh en ik zei ook al rechtsbijstand. Het 'leuke' daaraan is: dat heeft hij altijd als module bij zijn autoverzekering gehad maar sinds hij halverwege vorig jaar deze auto kocht is hij blijkbaar vergeten deze aan te vinken. Inmiddels wel gedaan alsnog, maar daar koop je nu natuurlijk niks voor en een algemene rechtsbijstand heeft hij ook niet. Niet zo slim dus.

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
Melden bij de verzekeraar van de tegenpartij op kenteken, neem aan dat je vriend die wel heeft?

Als je vriend geen verkeersrechtsbijstand heeft gaat zijn verzekeraar idd geen schade verhalen buiten de gebaande paden om.

Mocht de opgegeven partij ontkennen dat het kenteken daar verzekerd is kan je die bij RDW opvragen, ANWB schrijft dat hier: https://www.anwb.nl/jurid...n-dan/schade-verhalen-hoe

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:18
Een paar punten:

Volgende keer altijd een schadeformulier ('SAF') samen met de tegenpartij invullen. Een ingevuld en ondertekend SAF is een zgn. onderhandse akte en dwingend bewijs op van de toedracht van de aanrijding zoals dat in het middelste gedeelte van het SAF is ingevuld. Dit voorkomt discussies bij de schadeafhandeling. Nu beide partijen achteraf hun eigen gedeelte invullen, laat dit aanzienlijke ruimte voor discussie over de toedracht. Met andere woorden: jouw verhaal tegen het verhaal van de tegenpartij. Op het moment dat jij (jouw vriend) de schade vergoed wil hebben, ligt het op zijn weg om te bewijzen dat de tegenpartij daarvoor aansprakelijk is. Zonder getuigen, door beide partijen ondertekend SAF of een erkenning van de tegenpartij m.b.t. de door jou gestelde toedracht, zal het lastig worden om de schade te verhalen.

DSA is niets anders dan een initiatief van verzekeraars waarbij je bij schade je kunt melden bij je eigen verzekeraar in plaats van dat je de tegenpartij en/of diens verzekeraar aansprakelijk moet stellen. Jouw verzekeraar regelt dan de schade met jou en zoekt, indien mogelijk, ook verhaal op de tegenpartij. Een van de eisen is een door beide partijen ondertekend SAF. Daar gaat dat hier dus mis. Je kunt wel een beroep doen op de cascoverzekering en aangeven dat de tegenpartij aansprakelijk is. M.i. zal de cascoverzekeraar dan alsnog proberen regres te nemen, echter loop je dan mogelijk weer tegen bewijsproblemen aan zonder door beide partijen ondertekend SAF.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:42

Jorissie87

No diggity

Maar het kan toch niet zo zijn dat je aan de goden bent overgeleverd en als de tegenpartij simpelweg niet wilt invullen (lekker schadevrije jaren behouden) dat je daarmee gewoon klaar bent?
Zelf een keer een aanrijding gehad met een vrachtwagenchauffeur, hij kwam in een bocht naar links en reed tegen mijn auto aan. Omdat hij ervan overtuigd was dat het mijn schuld zou zijn en hij "al veel ervaring op de weg had" zei hij dat schadeformulier invullen niet nodig en in mijn nadeel zou zijn. Ik de politie gebeld om aan te geven wat er aan de hand was, die reageerden natuurlijk met "ja, wel schadeformulier invullen". Ik gaf aan dat tegenpartij dat weigerde waarop zij direct aangaven er aan te komen. Toen kromp hij wat in en wilde hij wel meewerken. Natuurlijk legde de verzekering de schuld later bij hem en is alles goed gekomen. Ik zou zelf nooit weglopen bij een ongeval zonder ingevuld schadeformulier of in ieder geval bewijs dat de tegenpartij deze niet wil invullen. Maarja dat is voor nu mosterd na de maaltijd.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• MooDyBLueS
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:06:
Melden bij de verzekeraar van de tegenpartij op kenteken, neem aan dat je vriend die wel heeft?

Als je vriend geen verkeersrechtsbijstand heeft gaat zijn verzekeraar idd geen schade verhalen buiten de gebaande paden om.

Mocht de opgegeven partij ontkennen dat het kenteken daar verzekerd is kan je die bij RDW opvragen, ANWB schrijft dat hier: https://www.anwb.nl/jurid...n-dan/schade-verhalen-hoe
Oh dit is een hele goede, thanks! Dat is de €5,10 meer dan waard mocht de genoemde verzekeraar gelogen zijn (wat mijn verwachting is). Kenteken is namelijk bekend en staat zelfs op foto, tegen zijn auto aan.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-02-2026 20:31 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jorissie87 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Zelf een keer een aanrijding gehad met een vrachtwagenchauffeur, hij kwam in een bocht naar links en reed tegen mijn auto aan. Omdat hij ervan overtuigd was dat het mijn schuld zou zijn en hij "al veel ervaring op de weg had" zei hij dat schadeformulier invullen niet nodig en in mijn nadeel zou zijn. Ik de politie gebeld om aan te geven wat er aan de hand was, die reageerden natuurlijk met "ja, wel schadeformulier invullen". Ik gaf aan dat tegenpartij dat weigerde waarop zij direct aangaven er aan te komen. Toen kromp hij wat in en wilde hij wel meewerken. Natuurlijk legde de verzekering de schuld later bij hem en is alles goed gekomen. Ik zou zelf nooit weglopen bij een ongeval zonder ingevuld schadeformulier of in ieder geval bewijs dat de tegenpartij deze niet wil invullen. Maarja dat is voor nu mosterd na de maaltijd.
Dat laatste heb je helemaal gelijk in. Ik zei ook tegen hem: hoe kun je zo naïef zijn? Je moet voor jezelf opkomen.

Ik heb zelf ook een keer schade gehad en daarbij netjes met de tegenpartij alles ingevuld. Maar ik weet nu ook wel dat ik digitaal niet accepteer, zeker niet als de ander schuldig is.

Overigens heb ik een keer gehoord dat politie hier zich niet mee bemoeit, tenzij er letsel bij komt kijken. Maar misschien verschilt dat per agent of regio en hoeveel ze te doen hebben?

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:13
Ik zou niet zo wantrouwend tov verzekeraar. Als verzekeraars zo slecht zouden zijn als menig denkt, dan stond het forum vol met berichten

• MooDyBLueS
  • Niet online
TheMak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:36:
Ik zou niet zo wantrouwend tov verzekeraar. Als verzekeraars zo slecht zouden zijn als menig denkt, dan stond het forum vol met berichten
Wat bedoel je hier nu mee te zeggen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
TheMak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:36:
Het gaat niet om de verzekeraar, als de andere partij daar verzekerd is en het schadeformulier plus fotobewijs ziet is het klaar. Maar als vriend van TS met een kluitje in het riet gestuurd is door een andere verzekeraar op te geven moet de juiste verzekeraar bij RDW opgevraagd worden.

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:13
Ik bedoel te zeggen dat de verzekeraar gewoon de foto’s bekijkt en constateert dat de schade terecht is.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat ik even mis is waarom is hij niet gewoon een uurtje later langs gegaan / even gebeld om alsnog het schadeformulier even in te vullen en tekenen?

Of gewoon nu alsnog doen? Of wil ze niet meer meewerken?

• MooDyBLueS
  • Niet online
TheMak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:45:
Ik bedoel te zeggen dat de verzekeraar gewoon de foto’s bekijkt en constateert dat de schade terecht is.
Oh zo, ja maar daar had ik ook geen twijfel over, meer de tegenpartij zelf.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Navi schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:47:
Wat ik even mis is waarom is hij niet gewoon een uurtje later langs gegaan / even gebeld om alsnog het schadeformulier even in te vullen en tekenen?

Of gewoon nu alsnog doen? Of wil ze niet meer meewerken?
Dat laatste, zoals ik al schreef zeggen ze op whatsapp dat ze hun formulier digitaal gemeld hebben en willen verder niet meewerken of daar bewijs van aanleveren. Ze gaven wel heel makkelijk aan bij welke verzekeraar ze zitten, dus iets zegt me gezien het totale gebrek aan informatie verder dat ze dit liegen. Gewoon even een grote verzekeraar noemen. Maar... het staat wel op whatsapp dus met de gouden tip van opvragen bij de RDW gaat de waarheid boven tafel komen. Morgen eerst bellen met de genoemde verzekeraar, als dat het niet is: mailen naar de RDW en dan ligt er ook bewijs over het leugen (voor wat het waard is). Zolang Frank z'n claim maar kan doen.

Hij heeft nadien ook paar keer al gebeld/geappt om dit te regelen en elke keer kwam er een smoes, tot ze uiteindelijk dus zeiden dat ze het digitaal ingevuld hebben. En ondanks aandringen dat hij het op papier wilt hebben, weigeren ze dat.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-02-2026 20:58 ]

Pagina: 1