• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-03 17:44
Ik probeer de nieuwste update te flashen voor mijn Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022. Ik gebruik Lenovo Software Fix en de MediaTek SP Flash Tool, maar bij beide lukt het niet om de laatste update te flashen. Ik heb ook de Mediatek VCOM drivers geïnstalleerd. Bij het aansluiten, laadt alleen mijn tablet op. Al verschillende kabels, verschillende USB poorten en een andere PC geprobeerd, maar telkens hetzelfde probleem.

Ik heb de globale ROM van de Lenovo P11 Pro 2nd Gen geflashed en zit nog op Android 13. Dit omdat zonder het te flashen de latere updates niet willen installeren, omdat het een Chinese versie van de tablet betreft. Met de MediaTek SP Flash Tool probeer ik de Chinese ZUI ROM te installeren, maar dat lukt ook niet.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:46
Kun je het terugzetten naar de originele software en dan proberen te upgraden?
Mogelijk zijn er specifieke firmware updates voor de Chinese versie eerst nodig die je anders mist.

Lukt het dan nog niet moet je met meer details komen, welke foutmeldingen je krijgt, welke PC versies je hebt gebruikt (onder Windows 11 problemen kan onder Windows 10 wel werken bijvoorbeeld).

• Jotyjo
swhnld schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:50:
Kun je het terugzetten naar de originele software en dan proberen te upgraden?
Mogelijk zijn er specifieke firmware updates voor de Chinese versie eerst nodig die je anders mist.

Lukt het dan nog niet moet je met meer details komen, welke foutmeldingen je krijgt, welke PC versies je hebt gebruikt (onder Windows 11 problemen kan onder Windows 10 wel werken bijvoorbeeld).
Dat is niet nodig om te upgraden! Ik moet een bestand aanpassen die een check doet of het een Chinese versie betreft. Mij maakt het niet zoveel uit of ik op de Chinese ROM of de globale ROM zit. Beide werken gewoon prima.

Het probleem is dat geen foutmeldingen krijgt. Ik heb mijn tablet uitgeschakeld zodat ik kan flashen, maar ik hoor alleen een geluidje van de PC dat die herkent wordt. Het enige wat gebeurt, is dat mijn tablet opgeladen wordt. Ik gebruik Windows 11 en voer het uit als administrator. Daarnaast heb ik met de comptabiliteitsmodus het geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. Ik heb ook de USB ingangen aan de achterkant geprobeerd en oook USB 2.0 want had gelezen dat USB 3.0 wel eens problemen kan geven

• swhnld
Jotyjo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:49:
[...]
Dat is niet nodig om te upgraden! Ik moet een bestand aanpassen die een check doet of het een Chinese versie betreft. Mij maakt het niet zoveel uit of ik op de Chinese ROM of de globale ROM zit. Beide werken gewoon prima.
Ik vind het prima dat je denkt dat het niet nodig is, maar het werkt niet zoals het wel moet. Je krijgt geen foutmelding, dus heb niets om op af te gaan. Je vraagt hulp op een Nederlands forum met relatief weinig mensen die hetzelfde doen als jij (Chinese hardware omzetten naar niet Chinese rom), en binnen die groep waarschijnlijk nog minder mensen die dat doen in exact dezelfde configuratie (Lenovo Pad Pro 2022) die jij hebt.

Als het werkt zoals verwacht, begin schoon. Het is een Chinese tablet, zet de Chinese software terug. Gaat de upgrade dan nog fout, val je binnen al die andere Chinese gebruikers waar het ook fout of goed ging als vergelijking en kun je daar mogelijk wel de oplossing vinden las het fout ging. De kans op een oplossing is groter als je onderdeel bent van de massa dan wanneer je de uitzondering bent.

• Jotyjo
Dat is inderdaad het vervelende, want op deze manier kan niemand mij echt helpen. Het is mij wel eerder gelukt om de globale ROM te flashen met behulp van de Lenovo Software Fix, maar waarom dat nu niet lukt, weet ik helaas ook niet. Mijn PC is in die tijd niet veranderd. Snap ook niet waarom het niet lukt om terug naar de Chinese ROM te gaan met behulp van de MediaTek SP Flash Tool. Ik snap dat mensen mij hier lastig kunnen helpen. Ik heb om hulp gevraagd op XDA waar ik de guides ben tegengekomen, maar helaas geen enkele reactie. Desnoods blijf ik de tablet op Android 13 gewoon gebruiken. Ik heb ook nog een factory reset gedaan, maar ook dat helpt niet.

• swhnld
Enige optie die ik nog kan bedenken is kijken of je via ADB iets kan doen rondom het flashen. Je gebruikt dan geen tooltje van de fabrikant, en omdat je vanaf de commandolijn komt heb je meer kans om een foutmelding te lezen.
De uitdaging daar is om de juiste instructies te vinden voor je tablet. Je kunt dan inspiratie halen uit bijvoorbeeld deze guides. De eerste helpt met instellingen op de tablet om ADB werkende te krijgen en de terminologie:
https://xdaforums.com/t/c...b-330fu-tutorial.4703089/
Deze is voor een custom rom te flashen, dus bekijkt de boel van de andere kant (en als er roms voor zijn kun je dan ook hoger gaan dan Android 14 als je de custom rom route zou willen bewandelen):
https://xdaforums.com/t/g...icial-android-14.4697538/
De rest is gewoon tijd investeren en pielen.

Of op Android 13 blijven, maar wees dan wel voorzichtig met websites die je bezoekt, gebruik een browser met ad blocker (veel betrouwbare websites waar malware af komt, komt via de reclames van die websites, de sites zelf hebben de beveiliging vaak wel op orde). Android 13 kan nog wel een paar jaar mee dat apps blijven werken.

• Jotyjo
Ik ga mij dan zeker inlezen over ADB! Ik heb daar geen verstand van, maar alles is te leren met goede informatie. Heel erg bedankt voor het meedenken! Ik ga laten weten of het uiteindelijk gelukt is. Op Android 13 blijven, is zeker een risico. Gelukkig bezoek bijna geen websites met mijn tablet. Die wordt voornamelijk gebruikt voor Netflix, anime kijken en manga lezen
Pagina: 1