Spots niet goed uitgelijnd

Pagina: 1
Acties:

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-1VLeI1ivK_rqWeX2QdlItycY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ohHxRPLSvYJxRTCWPX2QCnA.png?f=fotoalbum_large

Allereerst de foto is niet zoals het bij mij is dit is gewoon een google foto.

Mijn spots zijn niet goed uitgelijnt.

Verschil is niet zo heel groot enkele halve cm.

Ik stoor me er wel aan dus voor de dchilder komt wil ik dit zelf gaan herstellen.

Hoe kan ik dit het beste doen ?

Heb vaak gelezen over 2 balkjes schroeven en dan een nieuw stuk gyproc terug erin schroeven + afsmeren.

Blijft dit wel goed zitten als ik terug het spotje moet uitboren en dan dus waarschijnlijk ook een stuk hout mee uit zaag of kan ik dan best een groter vierkant uitsnijden ?

Graag tips van de klussers gezocht.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon op enige afstand van de huidige gaten nieuwe gaten boren?
En het rondje wat je uitzaagt gebruiken om de oude op te vullen.

• Philtjens
Ja maar de gaten moeten op dezelfde plaats komen enkel dan een halve cm meer naar links of rechts komen.

Dus dat gaat moeilijk worden aangezien ik ook geen centreerpunt meer ga hebben dan.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:10
oude gipsplaat pakken daar gaatjes in boren en die gebruiken om op te vullen, bijwerken van het gat kan ook met een grove rasp, het gaat dan wel sneeuwen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat voor spotjes zijn het? Vaak kom je wel weg met een iets goter gat en kan je ze gewoon opschuiven (als het echt maar over 5mm gaat)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:33
twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:20:
Wat voor spotjes zijn het? Vaak kom je wel weg met een iets goter gat en kan je ze gewoon opschuiven (als het echt maar over 5mm gaat)
Dit inderdaad. Mocht je dan nog wat zien kun je dat dichtsmeren met bijvoorbeeld stucpasta. Je hebt kans dat dat loslaat als je de spot eruit haalt, maar hoe vaak doe je dat?

• Philtjens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpXXj_RBHAKYIyJ4swntg_sSURk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEFnuuAeWJebtGoUXzxWe6qY.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn 4 spots krijg ze er niet allemaal op maar het verschil is niet heel extreem.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wie heeft die spots erin gezet?

• Philtjens
Bedrijf wat de gypeoc geplaatst heeft heeft de gaten voorzien.

Had gevraagd voor het niet te doen omdat ik al bang was dat dit ging gebeuren.

Ik ga het zelf proberen op te lossen om het minste gezeik te hebben

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bij de meeste spotjes heb je nog genoeg speling omwille van de ring van de spot zelf, uiteraard bij deze natuurlijk weer niet, omdat de ring erg smal is.

Mijn mening? Don't. je gaat het stukken erger maken dan het nu is.

De Nederbelg !

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Philtjens schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:00:
[...]

Bedrijf wat de gypeoc geplaatst heeft heeft de gaten voorzien.
Hebben ze geen laser gebruikt bij het boren?

• Philtjens
njitter schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:03:
[...]

Hebben ze geen laser gebruikt bij het boren?
Nee das mijn laser.

Anders was dit ook niet gebeurd 👍🏻

• Philtjens
Jellabie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:03:
Bij de meeste spotjes heb je nog genoeg speling omwille van de ring van de spot zelf, uiteraard bij deze natuurlijk weer niet, omdat de ring erg smal is.

Mijn mening? Don't. je gaat het stukken erger maken dan het nu is.
Dat dacht ik al aangezien er niet zo heel veel verschil in zit.

Wel jammer natuurlijk.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:55
De achterste 2 (3?) spots lijken prima uitgelijnd, alleen de voorste wijkt wat af, toch?
Ik zou daarvan het gat iets uitvijlen en de spot opschuiven. Dat krijg je echt wel netjes met beetje plamuur. En je moet toch nog verven.

Aan de andere kant. Er komt toch ook nog een deur in het kozijn? Hoe vaak ga je deze spotjes dan écht nog precies tegelijk en in één lijn zien?

Ik ben er net na 10 jaar in onze woning achtergekomen dat de keukenkastjes in onze paralelle opstelling niet loodrecht tegenover elkaar staan, maar 5 cm zijn versprongen. Iets waar ik gek van geworden zou zijn, als ik het had laten plaatsen en bij de uitvoering was geweest, maar als 2e eigenaar was het mij tot nu toe niet eens opgevallen... ;)

• Philtjens
BBBrt schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:25:
De achterste 2 (3?) spots lijken prima uitgelijnd, alleen de voorste wijkt wat af, toch?
Ik zou daarvan het gat iets uitvijlen en de spot opschuiven. Dat krijg je echt wel netjes met beetje plamuur. En je moet toch nog verven.

Aan de andere kant. Er komt toch ook nog een deur in het kozijn? Hoe vaak ga je deze spotjes dan écht nog precies tegelijk en in één lijn zien?

Ik ben er net na 10 jaar in onze woning achtergekomen dat de keukenkastjes in onze paralelle opstelling niet loodrecht tegenover elkaar staan, maar 5 cm zijn versprongen. Iets waar ik gek van geworden zou zijn, als ik het had laten plaatsen en bij de uitvoering was geweest, maar als 2e eigenaar was het mij tot nu toe niet eens opgevallen... ;)
Het valt redelijk mee.

Er is er maar 1 wat vrij afwijkt deze zou ik nog wel kunnen herdoen.

Er komt alleen een glazen deur in dus die lijn blijft eigenlijk vrijwel vaak heel zichtbaar.

Wellicht gaat het niemand opvallen maar ik heb op dat vlak een kritisch oog en zal dit altijd zien.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Philtjens schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Het valt redelijk mee.

Er is er maar 1 wat vrij afwijkt deze zou ik nog wel kunnen herdoen.

Er komt alleen een glazen deur in dus die lijn blijft eigenlijk vrijwel vaak heel zichtbaar.

Wellicht gaat het niemand opvallen maar ik heb op dat vlak een kritisch oog en zal dit altijd zien.
Heel eerlijk spotjes zitten zelde echt in 1 lijn en ja ik zie het altijd:P Maar in dit geval lijkt heterop dat er bij de deur ook een hoogte verschil is en dat de 2 spotjes op een stukje hoger plafond zitten? dan wordt het eigenlijk onmogelijk om het echt te zien alleen als je exact in die rechte lijn staat met je dominante oog anders vertekend het hoogte verschil altijd. als je weet dat je eraan gaat ergeren zou ik het veranderen door een groot genoeg stuk eruit te halen (en niet te gaan kloten met kleine reparaties.)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 20-02-2026 18:18 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:14
als je echt die ene wil verplaatsen, gewoon een groot vierkant stuk uit je plafond zagen waar die spot inzit. nieuwe stuk gipsplaat erin door boven het gat wee rachels te plaatsen, dan een nieuw vierkant stuk gipsplaat een en een nieuw gat boren. als je even nadenkt waar die rachels moeten komen dan komen ze niet boven je nieuwe gat.
naderhand alle randen dichtsmeren met roodband en klaar. uur werk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:03

Reinier

\o/

No Hands schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:49:
als je echt die ene wil verplaatsen, gewoon een groot vierkant stuk uit je plafond zagen waar die spot inzit. nieuwe stuk gipsplaat erin door boven het gat wee rachels te plaatsen, dan een nieuw vierkant stuk gipsplaat een en een nieuw gat boren. als je even nadenkt waar die rachels moeten komen dan komen ze niet boven je nieuwe gat.
naderhand alle randen dichtsmeren met roodband en klaar. uur werk.
Voor een halve cm opschuiven?

Gat ietsje groter maken met een rasp/vijl lijkt me makkelijker. Grote kans dat het gat alsnog volledig door de spot bedekt blijft en anders heel lokaal een beetje opvullen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Reinier schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Voor een halve cm opschuoven?

Gat ietsje groter maken met een rasp/vijl lijkt me makkelijker. Grote kans dat het gat alsnog volledig door de spot bedekt blijft en anders heel lokaal een beetje opvullen.
Het is wel het meeste werk, maar vwb uitvoering wel in één keer klaar - met dus de grootste zekerheid dat het dan ook echt klaar is.
Bijvijlen etc, het kan, maar als het toch niet lukt en de stukadoor is er die je verteld dat het niet gaat werken, dan ben je meer tijd en geld kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 20-02-2026 19:17 . Reden: zinsbouw ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:14
Reinier schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Voor een halve cm opschuoven?

als het echt maar zo een klein stukje is dan kan die rasp ook maar anders wordt het toch mijn oplossing denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1