Systeem data neemt enorm veel ruimte in.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:32
Bij de update naar een nieuwere versie van MacOS Tahoe kreeg ik de melding dat de update niet gedownload kon worden wegen plaatsgebrek. Toen ik wat verder ging kijken zag ik dat mijn Systeem data 153Gb in neemt. |:(

Ik heb alle stappen die ik vond op het internet al bekeken (prullenbak, caches verwijderen, ...) maar die systeem data blijft zelfs groeien.

Daarnet vond ik in de app van Garmin dat er een heleboel kaartdata lokaal was opgeslagen. Toen ik deze data verwijderde, goed voor 27Gb, dacht ik dat de systeemdata ging kleiner worden maar het tegendeel was waar. De systeemdata blijft groeien, zelfs al delete ik overbodige gegevens.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken en hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 15:20
Over welk apparaat hebben we het? Hoeveel opslagruimte heb je totaal beschikbaar? Deze vraag duikt ook regelmatig op over iOS devices, er zit een stuk systeem data in al deze apparaten en het is niet duidelijk wat hier in zit. Cache, backups, restanten van oudere software versies gedownloade updates en dat soort zaken. Als je er echt vanaf wil: je Mac leeggooien en compleet als nieuw installeren. Voor het opruimen als je dit soort drastische zaken niet wilt doen zijn er vast wel allerlei tools te vinden, maar dat laat ik even aan anderen over. Zelf laat ik dit gewoon maar bestaan, het zit mij niet in de weg (tot zover).

• Tibs
Het gaat over een MacBook Air met MacOs Tahoe 26.2 - 250 Gig opslag waarvan 180 Gig onder Systeemgegevens staat.

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:33
Het (gratis) programmaatje GrandPerspective kan je snel inzicht geven in alle items die op je schijf staan.

• Tibs
Wel dat snap ik dus niet. Die app geeft aan dat er slechts 60Gb gebruikt wordt door MacintoshHD (grootte 228Gb) en dat er 153Gb overige gebruikte ruimte is. Die kan ik dus niet zien.

Als ik vlug doorheen de mappen scroll vind ik ook die 60Gb terug, ik heb dus geen idee waar die andere 90Gb zit.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03:00
Kan zijn dat dit gereserveerde ruimte is, of een backup ruimte is. Heb je dit al gecontroleerd?

Anders gewoon eens een verse installatie geven. Normaal zou dit niet hoeven bij Apple (in tegenstelling tot Windows), maar mogelijk dat het helpt.

• Tibs
Kan het zijn dat ik de schijf dubbel staan heb? Als ik bij systeeminformatie kijk zie ik het volgende.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft3j5nFpd6xvy9e3wZWoCYnBIQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzW8mHffwlM9UcQJLfgNJLpx.png?f=fotoalbum_large

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarschijnlijk zijn dit time machine snapshots

https://support.apple.com/en-us/102154

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Htbaa
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:14
Draai je toevallig Docker Desktop? De schijf van Docker valt ook onder systeemopslag en is ook volledig gereserveerd.
Pagina: 1