Vraag

• marcel72
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-02 14:17
Mijn vraag
...ik heb een yamaha rx-397 die niet aan wil.Is een bekend probleem lees ik maar is t de moeite waard qua kosten om hem te laten nakijken / repareren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:41

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Als het een bekend issue is dan is de kans ook aanwezig dat er een indicatie is wat er defect is? Kun je aan de hand daarvan voor jezelf een schatting maken of je dat bedrag uit wil gaan geven.

Of dat het ook waard is? Geen idee. Dat kun je het beste zelf bepalen. Als hij voldoet binnen je setup en de reparatieprijs is niet heel idioot dan kun je hem prima laten repareren. Kijk wat een vergelijkbare doet in de pricewatch categorie: Versterkers en receivers

Dan heb je een beetje een idee wat je kwijt moet zijn bij het vervangen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

marcel72 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:17:
Mijn vraag
...ik heb een yamaha rx-397 die niet aan wil.Is een bekend probleem lees ik maar is t de moeite waard qua kosten om hem te laten nakijken / repareren?
Nee, totaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 20-02-2026 14:28 . Reden: Economisch niet verantwoord (weggegooid geld bij reparatie) ]

Testing, one, two ...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik weet niet hoe speciaal dat ding is. Maar als iemand het voor weinig kan fixen en hij voldoet aan wat je er mee wilt, dan is het het waard. Maar moet je naar een dure zaak en komen de kosten hoger uit dan eentje van Marktplaats aanschaffen of een nieuw versterker, dan is het niet interessant.

Show Your Repairs! - Forum - Circuits Online

@hardware-lover Lekker kort. Waarom is het het niet waard om na te laten kijken en laten repareren?

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 20-02-2026 14:28 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Arunia schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:27:
Ik weet niet hoe speciaal dat ding is. Maar als iemand het voor weinig kan fixen en hij voldoet aan wat je er mee wilt, dan is het het waard. Maar moet je naar een dure zaak en komen de kosten hoger uit dan eentje van Marktplaats aanschaffen of een nieuw versterker, dan is het niet interessant.

Show Your Repairs! - Forum - Circuits Online

@hardware-lover Lekker kort. Waarom is het het niet waard om na te laten kijken en laten repareren?
Zijn nieuwprijs in 2010? Restwaarde zero op dit moment.

Testing, one, two ...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41
@hardware-lover Onder de 200 euro ongeveer inderdaad. Volgens mij staan er 2e hands voor minder hogere/nieuwere modellen op marktplaats. Maar dat is uitgaan van modelnummers en dergelijke.

Maar goed, reparatie/onderszoeksprijs tegenover voor OP iets anders aanschaffen. Maar dat kan OP zelf alleen beslissen hierin.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:14
Ja, maar als je het voor 10 euro zelf kan fiksen, is het dan nog steeds niet de moeite waard.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

pman63 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:31:
Ja, maar als je het voor 10 euro zelf kan fiksen, is het dan nog steeds niet de moeite waard.
Alleen een analyse van het probleem zal al het veelvoudige kosten van die €10,-

Je moet een hobbyist zien te vinden die het vrijwel voor niets voor je wil doen

Ik verwacht dat er voor (ruim) minder dan €100,- al iets "beters" te vinden is als vervanger.

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 20-02-2026 14:36 ]

Testing, one, two ...

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gewoon even kijken of er niet een Repair Cafe in de buurt is, meestal zit dat in een buurthuis.

Even op deze site kijken: https://www.repaircafe.org/

Ey!! Macarena \o/

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

YouTube: Easy repairing of Yamaha RX-397, old receiver from the 2000s
Pak een middag in het weekend, pak je multimeter en kijk wat je kan vinden. Er zijn nog wel meer fora en video's te vinden rond deze versterker, hoe preciezer je het probleem kan vinden, hoe makkelijker (goedkoper) de oplossing wordt.

Ik heb een wekkerradio van nu bijna 25 jaar oud, kon ik al 100x vervanger door wat nieuws/beter, maar ik het mijn hobby gemaakt steeds het probleem op te zoeken, onderdelen te zoeken en 2x bij @RaZ zo'n repaircafe geweest om het te solderen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:42

DaWaN

'r you wicked ??

Als je even zoekt op internet vind je dat het meestal een 22nF condensator is die stuk gaat.
Zie bijvoorbeeld hier: https://oldtechblog.wordp...dead-as-a-doornail-fixed/

Zo'n condensator hoeft niet veel te kosten, meestal zelfs maar zo'n 50 cent:
https://www.eoo-bv.nl/mkp-beste/2869-mkp-w-22n-630v-r10.html

Die zul je er vervolgens in moeten solderen. Dat kan zoals hierboven gesteld wordt in bijvoorbeeld een repair cafe.

Of dat de moeite waard is hangt vooral af wat je de ontvanger zelf waard vind.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:57

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Gaarne geen discussie over wat een apparaat financieel waard is. Ik heb zelf een Aristona-versterker uit de jaren '80 die mij veel waard is; audio-apparatuur kan technisch héél lang mee en ook als een apparaat weinig financiële waarde heeft, dan kan de praktische waarde zeer hoog zijn.

Reparatie hoort bij tweaken en is daarom een kernwaarde van deze website. Of iets de moeite waard is, is altijd een persoonlijke afweging, en kan wel degelijk te duur worden i.v.m. de waarde van een apparaat, maar kan niet met een eenvoudige link naar de Pricewatch afgedaan worden.
Pagina: 1