Persoonlijk ben ik nooit zo kapot van "naam wordt logo". Het uitgangspunt lijkt vrijwel altijd te zijn om de naam zodanig 'op te leuken' dat die vrijwel onleesbaar wordt, zonder dat het verder een duidelijk doel dient. Zo ook hier. Naast de slechte leesbaarheid is ook al opgemerkt dat dit soort logo's erg generiek zijn; massa's (amateur)fotografen hebben zoiets. Dus ook om je visueel te onderscheiden is het niet effectief.
Een naam kun je prima gewoon schrijven/drukken in een gangbaar lettertype naar keuze, waardoor die altijd goed leesbaar is. Een logo, d.w.z. beeldmerk kun je daarnaast gebruiken voor visuele herkenning, voorzover dat nodig/wenselijk is. Erwin Olaf had gewoon z'n naam. Je herkende hem daarnaast aan z'n beeldtaal. De favicon van de website van zijn nalatenschap is simpelweg "EO".
Less is more. "Huppeldepup-fotografie" met ook nog een cameraatje erboven en dat op een website, briefpapier enz. van een fotograaf is in mijn ogen redundant. Je website enz. (afhankelijk waarvoor je het logo nodig hebt; zie boven) laat als het goed is in één oogopslag zien dat je fotograaf bent. Je logo hoeft niet, ten overvloede, nog een keer uit te spellen dat je fotograaf bent.
Redundantie slaat ook op de naam in een logo. Je naam staat ook al op je factuur (immers, wettelijk verplicht), op je website zet je die allicht ook al ergens goed leesbaar neer (je wilt immers gevonden en onthouden worden) en o.a. vanuit oogpunt van SEO lijkt me dat je die vooral promiment in daadwerkelijke tekst (i.p.v. een afbeelding) wilt laten terugkomen.Ook uit grafisch oogpunt werkt een (langere) naam in een logo beperkend, omdat je daarmee vrijwel altijd gebonden bent aan een bepaalde lengte/hoogteverhouding.
Een alternatief is een relatief simpele vorm in een verhouding die niet ver afwijkt van 1:1. Bijna eindeloos flexibel en schaalbaar. Je bent fotograaf, dus je vak is om een verhaal te vertellen in beeld. Gebruik die kracht. Waar staat jouw fotografie voor? Wat is de essentie? Waarin zit jouw specifieke toegevoegde waarde? Uitdaging: vang dat in een eenvoudige vorm en kleurstelling. Klinkt misschien abstract. In dat geval, lees dit eens:
https://www.amazon.com/Pi...ctures-Work/dp/1452151997 Bonus: weinig tekst, veel plaatjes.
[
Voor 3% gewijzigd door
koraks op 20-02-2026 15:50
]